Afvallen doe je in je slaap

metabolisme, slapend afvallen

Kan het zijn dat de natuur heeft voorzien dat ons lichaam zijn metabolische functies optimaal laat verlopen als we voldoende slapen en de natuurlijke cycliciteit respecteren?

De meesten onder ons lijden aan slaaptekort. We slapen gemiddeld 6 à 7 uur per nacht. Voor sommigen is dat voldoende, voor de meesten onder ons is het onvoldoende. En zeker voor wie aan overgewicht lijdt. In feite heb je gemiddeld 8 uur slaap nodig om optimaal gezond, fit en jong te blijven.

Wetenschappelijke onderzoeken hebben ondertussen bevestigd dat een gemiddelde slaap van 6 uur het risico op obesitas met 25% verhoogt. Jonge kinderen hebben minimum 9 uur slaap nodig, teenagers 10 à 11 uur om fit, slank en gezond te blijven.

Als je lijdt aan slaapgebrek, verandert de werking van de hormoonhuishouding.

Het hormoon Ghreline verhoogt exponentieel. Ghreline stuurt hongersignalen naar de hersenen. Om die honger te stillen, wordt meestal gekozen voor zoete tussendoortjes. Tegelijkertijd daalt de hoeveelheid Leptine. Het hormoon Leptine heeft belangrijke effecten op het reguleren van het lichaamsgewicht, het onderdrukken van de eetlust, de stofwisseling en de werking van de voortplantingsorganen. Dus als het gehalte aan leptine laag is, neemt de honger toe en zal je naar ‘iets’ te eten zoeken. De combinatie van te veel Ghreline en te weinig Leptine zorgt ervoor dat je teveel gaat eten waarbij het lichaam niet in staat is om deze hoeveelheid goed te verteren. Het lichaam heeft trouwens dit extra voedsel ook niet nodig.

Het onvermijdelijke gevolg van voeding die niet goed verteert, is verstopping van het maagdarmkanaal en toename in gewicht. Het metabolisme wordt verstoord. Er ontstaat een vicieuze cirkel van toxine opslag in het lichaam. Het lichaam probeert deze giftige toxines te isoleren in extra vetcellen. Op deze manier worden de gezonde lichaamscellen niet aangetast. Het is een overlevingsmechanisme van het lichaam.

De functies en kenmerken van het metabolisme

  • Opname van voedingstoffen
  • Vrijmaken van energie uit de opgenomen voedingstoffen
  • Gebruik van bouwstoffen uit de voeding
  • Bron van alle energie voor alle fysiologische processen
  • Aanmaak van reservestoffen door het vastleggen van zonne-energie uit zongerijpte voeding
  • Verwerken van afvalstoffen
  • En het verwijderen van een teveel aan opbouwstoffen

Het belangrijkste stofwisselingsproces

Het belangrijkste stofwisselingsproces is het omzetten van koolhydraten in glucose. Gezonde complexe koolhydraten kunnen in glycogeen omgezet worden dat als reserve energie kan worden opgeslagen in het lichaam. De lege calorieën van geraffineerde suikers en zetmelen slaan dit proces over en dat is schadelijk voor het lichaam. De stofwisseling zet ook vetten om in vetzuren en eiwitten in aminozuren die gebruikt worden om het lichaamseigen eiwit aan te maken. Vitaminen, antioxidanten en mineralen spelen een ondersteunende rol bij al deze verschillende metabolische processen.

Niets doen is ook nuttig

Mensen denken vaak dat je door veel te bewegen energie en overtollige kilootjes verbruikt. Je lichaam verbruikt eigenlijk veel energie als je “niets doet”.
Jouw intelligent lichaam is steeds bezig met zoveel fysiologische processen die nooit stoppen: zoals de bloedsomloop (het hart verbruikt 60% verzadigd vet als energiebron), de ademhaling voor de zuurstofvoorziening, de immuniteit die constant bezig is met afvalstoffen en toxines te verwijderen, de hersenen die alle processen in het lichaam aansturen en zorgen voor de homeostase in het lichaam, de constante lichaamstemperatuur van ongeveer 37°C, de spierontwikkeling en de spijsvertering.

Dus zelfs als je niets doet is je lichaam bezig met energie te verbruiken. Deze energie die je lichaam verbruikt noemt men het basaalmetabolisme. Ongeveer 60 à 70 % van de totale energie wordt voor het basaalmetabolisme verbruikt. Het overige percentage energie gebruik je voor de dagelijkse lichamelijke activiteiten en sport. Nu je bewust bent van de verhouding 70-30% van het energieverbruik tijdens rust en activiteit, dan begrijp je dat het logisch is om je basaalmetabolisme te optimaliseren.

Wat de meeste mensen doen is niet altijd oke

Bij veel mensen is dit basaalmetabolisme verstoord door een ongezonde levensstijl, slechte voeding, emotionele instabiliteit en andere redenen. Deze mensen gaan zich echter in het zweet werken, trainen op sportscholen, meer dan lief is voor hun lichaam, om toch maar calorieën te verbranden en gewicht te verliezen.

Toch logischer om aandacht aan je basaalmetabolisme te schenken omdat dit veel effectiever is. Respecteer daarom de natuurlijke cycliciteit van het circadiaans ritme.

Een goed werkend metabolisme is afhankelijk van je voedingspatroon en je levensstijl. En daar maakt voldoende slaap deel van uit.

Groet, 

Daniel 

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *