Ayurvedisch voedingsadvies deel 2

HET BESTE DIEET IS ER EENTJE WAAR JE LICHAAM GOED OP REAGEERT.

Tegenwoordig weten we niet meer welk voedsel ons lichaam nog echt voedt en vertrouwen we ons op diëtisten en wetenschappelijke onderzoeken, en luisteren we continu naar alle tegenstrijdige verhalen waardoor we door het bos de bomen niet meer zien. 

We komen in de problemen op de zoektocht naar de juiste voeding om ons lichaam liefdevol te voeden. We zijn onze innerlijke oriëntatie verloren door ons hectische bestaan. 

Maar heb je al ooit eens bedacht dat de wilde dieren in de natuur niet eens weten wat de gezondheidsdienst ons aanraadt? De wilde dieren in de natuur maken zich geen zorgen om een tekort aan ijzer of calcium om nog maar te zwijgen over de dagelijkse hoeveelheid vitaminen dat ze elke dag nodig hebben. 

En deze dieren hebben geen tekorten. Dieren die in een kunstmatige omgeving leven kunnen net als mensen wel tekorten ontwikkelen. Denk maar aan de dieren in de dierentuin of je eigen huisdier.

Dit terwijl de buikademhaling de spijsvertering en darmwerking stimuleert en ons tot rust kan brengen, De buikademhaling is nodig waardoor we weer kunnen leren luisteren naar ons lichaam om te weten welke voeding goed is voor ons. 

Dieren in de natuur hebben geleerd om naar hun lichaam te luisteren. Zij vertrouwen op hun lichaam.

Wat is er gaande? Wij willen terug luisteren naar ons lichaam en die instructies opvolgen. Mede door de hectische tijd waarin we nu leven, zijn we de voeling met ons lichaam verloren. We kennen de intelligentie van het lichaam niet meer. 

Er zijn nu meer zieke en te zware mensen dan ooit tevoren. 

Uitputtende ziekten nemen pandemische vormen aan.

Door miljoenen jaren heen weet het lichaam altijd wat het nodig heeft. De natuur is er niet om het leven te vernietigen, de natuur is er om het leven te ondersteunen. De natuur weet het beste wat goed is voor de mens, en het lichaam weet dit ook.

De lichaamsintelligentie en het DNA van alle weefsels weten precies welke voeding je nodig hebt om je lichaam te voeden en gezond te houden. 

Je lichaam weet precies wat het nodig heeft om de algemene gezondheid met zijn detox- en recyclingssysteem krachtig te houden en de hormoonhuishouding goed te laten verlopen. De lichaamsintelligentie geeft de universele wijsheid weer en zorgt voor bescherming en zelfbehoud van het fysieke lichaam. 

Voedsel dat door de natuur is gecreëerd bevat alle informatie en energie uit onze omgeving om onze gezondheid te bevorderen en veroudering tegen te gaan. 

Moeten wij dus eten kiezen op basis van wat voedingsexperts ons vertellen of mogen we weer vertrouwen op onze lichaamsintelligentie? Ons lichaam moet zelf kunnen aangeven dat het voldaan is. Mensen met een optimaal gewicht denken net als de dieren in de natuur niet na over wat ze eten, ze opteren automatisch voor voeding in oorspronkelijke staat. 

Als het etenstijd is, eten ze en genieten ze, meer niet. Als je emotioneel in evenwicht bent en eet wat je lichaam jou aangeeft, is het lichaam in staat om zelf complexe voedingsstructuren aan te maken. Zo krijg je het ideale gewicht en voel je je prima. 

Je moet je niet je hele leven afvragen of je iets mag eten of niet. Het is niet leuk om de hele dag bezig te zijn met afvallen en diëten te volgen die je niet eens lekker vindt.

Het is uiterst belangrijk om van je eten te genieten, het is belangrijk dat het jou smaakt en dat het water in je mond komt.

Al eens aan gedacht om elke hap dertig keer te kauwen om meer speeksel te verkrijgen? Als je geniet van je voedsel heb je snel het getal van 30 keer kauwen omdat je alle sensaties uit het voedsel wilt halen.

Specerijen helpen jou om te genieten van de smaken en de geuren van je liefdevolle bereide maaltijden, specerijen hebben ook reinigende en zuiverende eigenschappen in het lichaam.

Bovendien zal veel kauwen de hippocampus stimuleren, die vervolgens meer anti-stresshormonen aanmaakt. Je wordt nu eenmaal rustiger als je geniet van je maaltijd.

Een goede speekselvorming is de basis en het begin van een goede spijsvertering. 

Veel speekselvorming beschermt de tanden tegen tandbederf. Speekselvloed heeft een hygiënische werking voor de mond en het gebit. Speeksel bevat amylase enzymen die zich richten op de vertering van koolhydraten.

Veel kauwen stimuleert tegelijkertijd de productie van spijsverteringsenzymen in de maag en de pancreas. De hersenen hebben een soort optelmechanisme, hoe meer je kauwt , hoe meer spijsverteringsenzymen er worden geproduceerd. Dat is alleen maar gunstig voor de spijsvertering zelf.

Dus het water mag in de mond komen, je mag genieten en het mag je smaken.

Het is belangrijk dat voeding natuurlijk is, zongerijpte biologische gewassen hebben de voorkeur.

Denk tweemaal na, voeding is absoluut geen maagvulling. Voeding is bedoeld om je lichaam te voeden en te geven wat het nodig heeft. Dus dat is zeker geen donut of een pak friet bij wijze van voorbeeld.

Liefdevol bereide spijzen met heerlijke specerijen en kruiden verteren ook veel beter. Neem je tijd om rustig en ontspannen te eten. 

Eet totdat je een voldaan gevoel hebt en luister naar je lichaam. 

Laat je verstand erbuiten. Die besluit wellicht toch om een toetje te nemen.

Een lege maag is ongeveer een vuist groot. Een volle maag is ongeveer drie vuisten groot.

Denk aan één deel vloeibaar voedsel zoals soep, één deel vast voedsel zoals groenten en rijst en één deel lucht. 

De maag nooit overvol eten, dat kan nooit goed verteren en creëert veel giftige toxines en afvalstoffen.

Echt genieten van je voedsel leidt naar een voldaan gevoel, en specerijen helpen hierbij. Specerijen stimuleren het verteringsproces.

Het verteringsproces in de maag en de twaalfvingerige darm, het gebied van de leverwerking, zorgt voor warmte en energie.

Het is belangrijk dat de dikke darm altijd verteerd voedsel ontvangt, dit staat garant voor een evenwichtige werking van de darmflora waarbij je ten slotte een lichtheid ervaart in de onderbuik. Zo kan het lichaam maximaal toxische stoffen neutraliseren en elimineren in samenwerking met de darmflora. Het grootste deel van de dagelijkse ontgifting gebeurt via de darmflora.

Als men deze vijf zaken ervaart: genieten waarbij men naar een voldaan gevoel ervaart, warmte en energie in de maagstreek dat evolueert naar lichtheid in de buik na elke maaltijd, zijn de condities waarbij het lichaam kan terugkeren naar zijn constitutionele gewicht. Dat heet voeling met het lichaam.

De functie van de darmen is belangrijk voor de opname van de voeding en de micronutriënten, nodig om het lichaam te voeden en te onderhouden. Een gezonde darm heeft een efficiënt werkende darmflora voor de synthetisatie van vitaminen (denk maar aan vitamine B12 en vitamine K) en belangrijke voedende stoffen voor het zenuwstelsel. 

De darmflora maakt voor tweederde deel uit van onze algemene gezondheid met zijn detox- en recyclingssysteem (foutief gezien als de immuniteit). De grootste ontgiftende bacteriële agentia zit in de buik. In de ayurvedische geneeskunde komen geen woorden voor zoals immuniteit, infectie of besmetting. Deze woorden zijn de leugen van onze huidige reguliere geneeskunde. 

Een gezonde darmwerking is het fundament voor onze algehele fysieke en geestelijke gezondheid. 

De darmflora kan alleen maar gezond zijn als het verteerde voeding ontvangt.

Al rijdend eten achter het stuur met een gsm in de hand is echt niet gunstig voor de spijsvertering.

Eten doe je liefdevol voor je lichaam, een gezellige sfeer, een zacht muziekje, een rustige omgeving zonder televisie. 

Het genieten wordt versterkt samen met liefdevolle familieleden of vrienden. 

Ga rustig zitten op een stoel of in de lotushouding.

Blijf na het eten een 10-tal minuutjes rusten zodat het voedsel in de maag de kans krijgt om tot rust te komen, dan kan de maagspier ontspannen, een kwartiertje wandelen heeft hetzelfde effect.

Neuropeptiden (boodschappers) bepalen waar het voedsel naartoe gaat. Wat we eten en hoe we eten spelen een belangrijke rol voor de opname van de voeding.

Gezonde voeding is voeding dat de natuur heeft voorzien voor de mens.

Natuurzuivere biologische gewassen die in volle grond en in de zon zijn gegroeid en uitgerijpt. Ze bevatten lichtenergie dat door de zon is geschonken.

Deze voeding heeft een “soort streepjescode die het lichaam kan herkennen”, omdat het zo ontworpen is door de natuur. Het lichaam zit zo logisch in elkaar!

Het lichaam weet dankzij deze streepjescode waarvoor de voeding moet dienen en op welke plaats in het lichaam dit moet gebracht worden.

Dit is een belangrijk gegeven te weten omdat je vanuit deze logica kunt begrijpen wat er met je lichaam gebeurt als het geen voeding krijgt dat door de natuur is ontworpen. Nochtans produceert de natuur het voedsel in overvloed voor ons.

Industrieel bewerkte voeding met toevoegingen heeft deze natuurlijke streepjescode niet meer van zongerijpte gewassen in oorspronkelijke staat.

Daarom heeft de spijsvertering problemen met het herkennen van dit voedsel als voeding voor het lichaam.

Dit industrieel bewerkt voedsel produceert giftige stoffen in de spijsvertering, met als gevolg meer risico op intoxicatieschokken die ziekmakend zijn. 

Door ons industriële bewerkte voeding en verkeerde levensstijl gecombineerd met emotionele instabiliteit gaan we ons lichaam langzaam vergiftigen dat daardoor ziek wordt.

Het lichaam krijgt geen energie meer om zich te ontgiften, deze ontgiftende energie dat in zongerijpte voeding met de natuurlijke streepjescode wel aanwezig is.

Zongerijpte voeding, stromen met de natuur en emotionele stabiliteit zijn genezing lichaam en geest.

Luister naar je lichaam en neem de signalen die het geeft serieus.

Het lichaam weet wat het nodig heeft, het buikgevoel is niet metaforisch, je kunt het letterlijk voor waarheid houden.  De “buikcellen” hebben niet geleerd te twijfelen aan hun denkwijze.

Drinken van teveel water is één van de oorzaken dat het lichaam moeilijkheden krijgt met het ontgiften en van de ontwikkeling van overgewicht, nierziekten en mineralenverlies. 

Teveel drinken is even schadelijk als te weinig drinken, dat heeft te maken met de wet van osmose dat in een artikel op de website staat beschreven.

Het drinken van te weinig water is ook ongezond en leidt naar uitdroging op weefselniveau. Voldoende drinken is een must, teveel drinken is schadelijk. Het lichaam weet altijd beter hoeveel je moet drinken, en dat verschilt van dag tot dag omdat de omstandigheden ook van dag tot dag veranderen.

Drink dus meer bij warm weer, grote inspanningen, sport, stress en als je urine echt geel is.

Negeer nooit het dorst-signaal van het lichaam, dorst is het signaal dat het lichaam water nodig heeft.

Gefilterd, schoon water op kamertemperatuur is ideaal.

Idealiter is een half uur voor de maaltijd (zeker voor het ontbijt), een glas lauwwarm water te drinken en twee uur na de maaltijd nog een glas.

Dat stimuleert het spijsverteringsvuur.

De maag maakt zich leeg van water als je gaat eten, dat duurt ongeveer een half uur.

Dan pas eten! Het is niet aan te bevelen om tijdens de maaltijd te drinken, tenzij de voeding uiterst droog is zoals brood bijvoorbeeld.

Als je tijdens de maaltijd drinkt, worden de spijsverteringsenzymen teveel verdund, denk maar aan het speeksel, de enzymatische sappen van de maag en enzymen van de pancreas. Vergelijk het met detergent. Als je de aanbevolen eenheden water overschrijdt ten opzichte van de aanbevolen eenheden detergent, zal de werkzame kracht van het detergent verminderen.

Het gevolg is dat de maagwerking grondig wordt verstoord als de voeding te vochtig is door teveel te drinken. Omgekeerd is droog voedsel absoluut niet gunstig voor de spijsvertering, in dit geval moet men een beetje bijdrinken.

Denk aan één vuist vloeibaar voedsel, één vuist vast voedsel en één vuist lucht.

Elke dag 2 à 3 liter water drinken is gevaarlijk voor je gezondheid, tenzij het een hittegolf is of men intense inspanningen levert zoals duursport, zwaar werk en andere. 

In herhaling, luister naar je lichaam als het een dorstprikkel geeft en kijk naar de kleur van je urine.

Risico’s van teveel drinken: het ontregelt de waterhuishouding van het lichaam, het lichaam kan op den duur geen dorstprikkel meer geven en dat wordt gevaarlijk als je een dag niet drinkt. Veel drinken leidt onvermijdelijk tot zout en mineralenverlies door overmatig urineren en dat kan eveneens gevaarlijk zijn. 

Mineralen en zout zijn belangrijk voor de hormoonhuishouding en de algemene gezondheid.

Teveel drinken veroorzaakt afkoeling van de nieren en de bijnieren, zelfs als je het warm drinkt. 

De bijnieren verzwakken door teveel drinken vanwege mineralenverlies en dat is een factor voor verminderde bijnierwerking.

Door het vele vocht in het bloed wordt de hormoonhuishouding verstoord, hormonen worden eveneens verdund en kunnen moeilijker hun boodschappen doorgeven aan de weefsels.

De vorming van goede stoelgang kan problematisch worden.

Het verlies van mineralen en zout leidt tot algemene verzwakking van de algemene gezondheid, waarbij het lichaam problemen krijgt om toxines, afvalstoffen en verzuring op natuurlijk weg te elimineren.

Wees blij dat je er vervolgens maar met enkele spijverteringsongemakken vanaf komt.

De maag moet altijd warm blijven om verstoring van de spijsvertering te voorkomen. Koude dranken en ijskoud voedsel verstoren de maagwerking, de darmflora heeft eronder te lijden, er ontstaat overgroei van bacteriën en gisten door onverteerde voeding. De natuurlijke taak van bacteriën en schimmels is om afval af te breken. Ze zijn de schoonmaakploeg van de natuur. Onverteerd voedsel is ook afval.

Als het lichaam een dorstprikkel geeft, wil het schoon, helder water, geen frisdrank of groentesappen of dranken met voedsel in.

Het lichaam wil voeding ervaren door het te proeven. De smaakpapillen geven de ervaring van zuur, bitter, zoet, zout, scherp en wrang (samentrekkende smaak).

Smaken kunnen goed opgenomen worden als de mond voldoende vochtig is door voldoende speekselvorming. 

Het is de onmiddellijke chemische reactie door voedsel met het water in de mond. Het is belangrijk dat het lichaam elke dag opnieuw deze zes smaken kan ervaren. 

De spijsvertering creëert dan zijn eigen smaken op weefselniveau als het de zes smaken heeft gekregen via de smaakwaarneming van de tong.

De drie smaken na vertering zijn zoet, zuur en scherp, en deze smaken worden door het plasma opgenomen die de genietingen van het lichaam zelf zijn.

Dan pas gaat je jezelf energieker en levendiger gaan voelen.

Dit leidt naar een voldaan gevoel dat de algemene gezondheid stimuleert, dit in tegenstelling tot een verzadigd en opgeblazen gevoel waar je alleen moe van wordt.

De zes smaken leiden jou naar een voldaan gevoel, het water komt in je mond.

Na de genieting ontstaat er vervolgens kracht en warmte, doordat de voeding goed is verteerd, en de lever deze voeding kan ontvangen om dit lichaamseigen te maken. Bij dit hele proces wordt de voeding gescheiden van het restafval. De pancreas en de dunne darm, inclusief de twaalfvingerige darm spelen hierbij een cruciale rol.

Als de voeding goed is verteerd zal de werking van de peristaltiek van de dikke darm ook goed zijn en dat geeft je een licht gevoel, je kunt dan sowieso ook goed gronden.

Goede voeding is tevens belangrijk voor spirituele en cognitieve ontwikkeling. 

Het bewustzijn heeft de zonne-energie van de voeding nodig om goed te ontwikkelen.

Maar: In onze cultuur stoppen we allerlei giftige lichaamsvreemde stoffen in onze voeding dat de natuurlijke streepjescode van de voeding aantasten. 

Het lichaam krijgt problemen om dit voedsel te herkennen en lichaamseigen te maken.

Het zijn voedingsmiddelen die niet bijdragen tot een goede gezondheid.

We geven ons lichaam niet de juiste voeding waardoor het nog meer verzwakt, je stopt je lichaam vol met allerlei giftige stoffen en de meest absurde zaken die voor voeding moeten doorgaan.

Giftige stoffen in de voeding die de natuurlijke smaken vervalsen.

Daarmee bedrieg je jouw eigen lichaamsintelligentie dat op zijn beurt verward en bedrogen wordt door de foute informatie van bewerkte voeding.

Levend voedsel leidt tot meer leven, dood voedsel leidt tot meer dood, zo simpel is dat.

We hebben in onze cultuur een kunstmatige voedingsomgeving geschapen met nadruk op zuur, zoet, zout. Denk maar aan bijvoorbeeld het zout op frietjes, frietjes die zoet zijn van smaak. 

Daarbij is de zure smaak van ketchup gemaskeerd door een grote hoeveelheid suiker dat eraan toegevoegd is. De mayonaise heeft toevallig ook een zoete smaak.

De vleeswaren hebben ook een zoete smaak voor het lichaam. 

Ten slotte bevat frisdrank zeer veel schadelijke zuren, en deze worden eveneens gemaskeerd door de grote hoeveelheden suiker die daaraan zijn toegevoegd.

Als je jouw lichaam alleen maar zoet, zuur en zout geeft, raakt het uit balans en ontstaan er tekorten!

De maag geeft een signaal naar de hersenen, ‘hey, ik heb de smaken bitter, scherp en wrang nog niet ontvangen, geef me nog eens een schot eten’, in de hoop dat het de ontbrekende smaken zal krijgen. 

Het lichaam wil de ontbrekende smaken proeven om te kunnen genieten.

Maar het lichaam ontvangt deze smaken niet door onze eetcultuur met bewerkte voeding dat ziekmakend werkt.

Zo gaan we langzaamaan naar een verzadigd gevoel, de maag wordt volgestopt met zoet, zout en zuur, juist omdat bitter, scherp en wrang ontbreken in ons eetpatroon. 

Een overvolle maag kan onmogelijk een voldaan gevoel geven, het geeft juist een opgeblazen gevoel omdat de voeding niet goed kan verteren. 

Dit is een grote oorzaak van veel spijsverteringsproblemen. Er worden veel afvalstoffen gevormd in de spijsvertering, onverteerde voeding is afval geworden, waardoor er een bacteriële en schimmelovergroei ontstaat die de darmflora uit evenwicht haalt. Zo wordt het darmkanaal een stinkende rioolbuis. Met veel toxines. 

Dit wordt veroorzaakt door het gebrek aan de reinigende smaken, bitter, scherp en wrang in onze voeding. Deze smaken hebben juist een reinigende en zuiverende werking in het maag-darmkanaal.

Als je jouw lichaam de zes smaken laat ervaren, krijg je alle vitale voedingstoffen binnen, stoffen van de zon afkomstige micronutriënten. De voeding verteert goed en de darmflora kan onder deze condities mooi in evenwicht blijven waardoor het ontgiftend vermogen van het lichaam werkzaam blijft. 

Interessant om te weten is dat de lymfe voor 80% verbonden is met de darmen en dat de lever gifstoffen via de gal afvoert naar de darmflora. De darmflora is zo belangrijk.

Alle energie op onze blauwe planeet is afkomstig van de zon en ons lichaam bestaat uit deze energie. Vitale voedingstoffen zijn stoffen van energie van de zon die de zes smaken opleveren vanwege hun fysiologie, je hoeft dit niet te weten hoe dit gevormd wordt, want dit zijn ingewikkelde chemisch processen. Als je maar weet dat de zes smaken jou een voldaan gevoel geven waarbij je evolueert naar het ideale gewicht volgens jouw conceptie constitutie.

Veel zongerijpte natuurvoeding bevatten dikwijls meer dan één smaak.

De zeven kleuren zijn energiesoorten uit het kleurenspectrum van het zonlicht dat te zien is in de regenboog.

Vitale voedingstoffen worden gevormd door trillingsfrequenties van deze zeven kleuren uit het spectrum van het zonlicht. Jouw chakrasysteem heeft ook deze zeven kleuren.

Het rode licht heeft de kortste golflengte en via oranje, geel groen blauw indigo gaan we naar violet dat de langste golflengte heeft.

Iedere kleur heeft zijn  energetische voedende waarde voor het lichaam.

Maar in onze cultuur is de nadruk vooral op de kleuren wit-beige en bruin. Denk maar aan aardappels, brood en vlees. Er is te weinig kleur op het bord, het oog wil ook wat.

Dit éénzijdig gekleurd dieet met bovendien een gebrek aan scherp, bitter en wrang doen je lichaam hunkeren naar andere dingen en het risico op verslavingen vergroot.

De zes smaken en zeven kleuren zijn de medicatie van de natuur voor een gezonde algemene gezondheid en hormoonhuishouding waarbij het verouderingsproces vertraagt en zelf omgedraaid wordt.

Related Articles

Diabetes deel 2

Geheime oorzaken diabetes: dierlijke eiwitten Teveel dierlijk eiwitten: schadelijker dan geraffineerde suiker Geraffineerd suiker en zetmeel is niet gezond. Maar grote hoeveelheden dierlijk eiwitten zijn…