Ayurvedisch voedingsadvies deel 3

Ayurveda, onze oudste geneeskunde, beschrijft zes verschillende smaken en kleuren, en alle voedingsmiddelen bestaan uit één of meerdere smaken en kleuren.

De smaak begint bij het proeven van de tong voor onze genietingen van de voeding.

Zelfs na de vertering blijven de smaken onze fysieke en emotionele balans beïnvloeden. Inzicht over de werking van de smaken helpt om evenwicht in het lichaam te verkrijgen en draagt bij tot gezondheid van het individu.

Over het algemeen kunnen we de smaken in twee soorten onderbrengen. Verwarmende smaken zoals scherp, zout en zuur, en afkoelende smaken zoals wrang, zoet en bitter.

Elk voedingsmiddel heeft een eigen smaakprofiel dat een invloed heeft om het evenwicht van elke lichaamsconstitutie te handhaven.

Teveel of te weinig  van een bepaalde smaak brengt altijd een verstoring van het evenwicht teweeg waardoor er voedingstekorten en opstapeling van afvalstoffen en toxines ontstaan.

Leer luisteren naar je natuurlijke intuïtie en je zult ontdekken dat het jou naar de juiste smaakcombinaties zal leiden waarin de zes smaken in de juiste specifieke verhouding aanwezig zullen zijn en waarbij het water in de mond zal lopen. 

Je gaat echt kunnen genieten van je voeding, en zoals ik in de eerste twee delen over de voeding heb uitgelegd, is een goede speekselvorming de basis van de spijsvertering.

Het is een feit dat sommige voedingsmiddelen voor de ene persoon zeer gezond en goed zullen zijn, maar voor de andere persoon juist niet. Dat heeft te maken dat we allemaal verschillende constituties hebben.

Daarom is het belangrijk om altijd te luisteren naar je buikgevoel, niet naar het intellectuele in het hoofd. Beroep je steeds op je natuurlijke intuïtie, deze kan je altijd vertrouwen. Intuïtie kan je niet manipuleren.

  1. Hoe werken de eigenschappen van de zes smaken vanuit het standpunt van het lichaam?

De zoete smaak bevat de elementen aarde en water en is anabool of opbouwend voor het lichaam, zoet heeft een tonische werking op het lichaam. Het stimuleert de groei van de weefsels.

Zoet is zwaar van kwaliteit en heeft een koude energetische werking, het koelt het lichaam af. Vandaar dat er dikwijls na een maaltijd iets zoet gegeten wordt, om het teveel aan warmte in de maag te verminderen.

Zoet heb je nodig om het lichaam te versterken, te verjongen en te voeden. Zoet geeft veel energie voor zowel fysieke inspanning als bij het denken.

De zoete smaak voegt toe en is goed voor de ogen, de huid en de stem.

De zoete smaak geeft vastheid en stevigheid, belangrijke aspecten voor de algemene gezondheid met zijn detox- en recyclingssysteem.

Zoet onderhoudt de functies van de zintuigen.

Een zoetigheid geeft een goede stemming, tevredenheid, liefde, welzijn en welbehagen, allemaal belangrijk voor een goede uitstraling. Zoet heb je nodig om te kunnen gronden en stabiliteit te creëren. 

Koolhydraten, vetten en eiwitten zijn voor het lichaam zoet van smaak.

Zoet is onmisbaar in onze voeding en dit verteert gemakkelijk en produceert de noodzakelijke energie, vooral voor het zenuwweefsel. 

Teveel zoet leidt naar overgewicht, houdt teveel vocht vast in het lichaam en dat kan zorgen voor slijmvorming, verergert verkoudheid en griep. Teveel heeft een afkoelende werking op het lichaam, geeft misselijkheid, gevoeligheid voor astma, hoest en vervuiling van het lichaam. Mentaal zal teveel zoet je jou lui, apathisch, loom en depressief maken. 

Je krijgt een duf gevoel en de eetlust zal op den duur verdwijnen. 

Wil je echter gewicht verliezen, dan kan het vooraf nemen van het toetje voorkomen dat je te lang door eet terwijl je al vol zit waarbij de bloedsuikerspiegel al gestegen is.

De scherpe smaak bevat de elementen vuur en lucht en dit werkt katabool en verdrogend op het lichaam.

Scherp is een sterk reinigende smaak en werkt verwarmend voor het lichaam en het bloed. Scherp stimuleert de speekselvloed. 

Scherp is belangrijk om het maag-darmkanaal zuiver te houden.

Scherp zuivert het bloed en de mond en stimuleert de spijsvertering. 

Het geneest vochtophoping, overgewicht, jeuk en algemene verzwakking. 

Scherp stimuleert samenwerking geest lichaam en maakt de zintuigen helder.

Scherp is vooral te vinden in specerijen.

Teveel scherp vermindert de potentie, risico op flauwvallen en spieratrofie, depressie, vermageren, tremoren of bevingen, duizeligheid, overdreven dorst en prikkelende stekende pijnen in het lichaam.

Teveel scherp verergert negatieve emoties zoals irritatie, woede, agressie. 

Teveel scherp geeft duizeligheid en branderigheid.

De zure smaak bevat de elementen water en vuur, een conflicterende situatie. 

Licht, tonisch of opbouwend van aard. 

Het heeft eveneens een versterkende eigenschap op het lichaam als het zuur afkomstig is van zongerijpte biologische voeding zoals bijvoorbeeld kleinfruit, pruimen of citroenen. 

Een beetje zuur verbetert de smaak van de voeding.

Het zuur van citroenen en ons eigen kleinfruit werkt alkaliserend voor het lichaam en is zeer gezond.

Zuur verfrist de geest en werkt slijmoplossend en is verwarmend voor het lichaam.

Zuur activeert de speekselvorming waardoor het voedseltransport vergemakkelijkt wordt.

Zuur stimuleert de spijsvertering, de eetlust en dit geeft kracht.

Het bevordert de opname van voeding en werkt windverdrijvend. 

Zuur werkt ook verhelderend op het hart, de zintuigen en de geest.

Teveel zuur geeft problemen met de spijsvertering, bloedingen, ontsteking, verslapping van de weefsels, verergert maagzweren, reuma, jicht, artritis en breekt wonden open. 

De structuur van het lichaam gaat verzwakken waarbij de kans op oedeem en afwijkingen in de bloedsamenstelling zal vergroten.

Teveel zuur veroorzaakt opstapeling van afvalstoffen en toxines in het lichaam met een onaangename lichaamsgeur tot gevolg. Vooral het zuur van alcohol, zuivel, azijn, overdaad zure groenten zoals tomaten zal een onaangename lichaamsgeur versterken.

Geestelijk veroorzaakt teveel zuur een zuur karakter met veel irritatie, jaloezie en pessimisme.

De bittere smaak bevat de elementen lucht en ether. 

Bitter heeft een katabole werking en is sterk reinigend en ontgiftend voor het lichaam, in het bijzonder voor de lever, de pancreas, de bijnieren en de dikke darm.

Bitter werkt afkoelend en verdrogend. Bitter heeft verhelderende en opwekkende eigenschappen voor onze geestelijke vermogens.

Bitter maakt ruimte vrij in het denken.

Bitter vinden we vooral in bladgroenten en bitter heeft een zuiverende werking op de smaakwaarneming, het reinigt en herstelt de smaakpapillen van de tong.

Daardoor kan het lichaam weer de oorspronkelijke smaken van zongerijpte voeding herkennen. De bittere smaak is belangrijk bij de vorming van de stoelgang en de peristaltische werking van de darmen.

Bitter elimineert slijmvorming waardoor het maag-darmkanaal gemakkelijker kan gezuiverd worden.

Bitter geeft strakheid aan de huid en versterkt de spieren.

Bitter geneest tevens jeuk, zweren en ontstekingen, en het verlaagd koorts door zijn afkoelende eigenschap.

Teveel bitter doet sneller verouderen, het creëert uitdroging en ruwheid in het lichaam.

Dit veroorzaakt gewichtsverlies, algemene verzwakking van de lichaamskracht en stijve spieren. Het vermindert eveneens het libido. 

Mentaal zal teveel bitter leiden tot verbittering, ontevredenheid, dromerigheid, verdriet en angst.

Bepalend voor de bittere smaak zijn de plantaardige alkaloïden en glycosiden aanwezig in de voeding.

De zoute smaak bevat de elementen aarde en vuur. 

Net als zoet heeft zout een anabole werking, dus tonisch voor het lichaam en opbouw van alle weefsels, vooral het botweefsel. 

Zout is verwarmend (behalve bergzout) en geeft structuur in de weefselopbouw van het lichaam. 

Zout bevat mineralen voor het lichaam en wekt de eetlust op. 

De zoute smaak geneest aandoeningen van de luchtwegen, gorgelen met zout water bij keelpijn doet wonderen, door de neus opsnuiven zal er veel slijm loskomen.

Zout is een smaakmaker en dat stimuleert de speekselvorming en brengt de spijsvertering op gang. De darmen blijven vochtig dankzij zout. 

Zout werkt windverdrijvend, met mate is het altijd goed voor de maag. 

Zout verdund slijmen, werkt licht laxerend en ontspant het lichaam. 

Zout is nodig om te gronden en stabiliteit. Het geeft stevigheid aan de weefsels.

Teveel zout veroorzaakt misselijkheid, braken, flauwte, brandend gevoel en dorst.  Langdurig gebruik van teveel zout zal rimpels, haaruitval en veroudering veroorzaken.

Er ontstaan zweren, huid en bloedaandoeningen bij overmatige zoutconsumptie. 

Teveel zout doet de bloedcirculatie stagneren en vermindert lichamelijke en geestelijke prestaties. Er ontstaan nierproblemen.

Geraffineerd zout is giftig voor het lichaam, nooit geraffineerd zout gebruiken in de keuken.

Mentaal maakt teveel zout jou fanatiek, inflexibel, streng en soms emotioneel week.

De wrange smaak bevat de elementen aarde en lucht. 

De wrange smaak is sterk reinigend en zuiverend voor het lichaam. 

Wrang heeft eveneens een koude energetische werking, goed bij teveel warmte in de maag en lever.

De wrange smaak is zeer belangrijk voor het herstel van beschadigde weefsels, wonden en algemene gezondheid met zijn detox en recyclingssysteem, het geneest bloedingen door zijn samentrekkende eigenschap. Dat versterkt tevens de spierweefsels.

Wrang werkt verdrogend en is goed bij vochtophoping of oedeem. 

Wrang stelpt bloedingen.

Wrang is samentrekkend en is belangrijk voor de vorming van de stoelgang en de peristaltische werking van de darmen. 

Wrang versterkt het lichaam, geeft nuchterheid en doet je beter gronden. 

Wrang gaat je kalmeren en brengt je terug naar het nu-moment. 

Wrang is basisch voor het lichaam en gaat verzuring tegen waardoor zuurstoftekort op weefselniveau wordt voorkomen. Wrang geneest wonden, daarom dat cholesterol ook wrang smaakt. Cholesterol is levensbelangrijk, het lichaam weet altijd wat het doet, ook als de cholesterolspiegel hoog staat, maak je geen zorgen.

Teveel wrang leidt naar constipatie, droge mond, impotentie, hartpijn, gebrek aan vitaliteit en een slechte bloedsomloop. 

Mentaal gaat het jou hard en inflexibel maken, geen emotioneel gevoel meer.

De wrange smaak is toe te schrijven aan looistoffen die aanwezig zijn in sommige voedingsmiddelen.

Het is altijd belangrijk om de zes smaken elke dag te proeven en te ervaren in jouw eetpatroon om je lichaam echt te voeden en mee te helpen zodat het lichaam zichzelf goed kan zuiveren en ontgiften. Dit voorkomt ziekten en geeft je emotionele kracht.

Het creëert evenwicht waarbij je evolueert naar je constitutionele lichaamsgewicht met optimale metabolische processen.

Evenwicht in de zes smaken volgens jouw intuïtieve aanvoelen is belangrijk voor het goed functioneren van alle fysieke en mentale activiteiten.

Bij disbalans en ziekte in je lichaam heb je meer van de scherpe, bittere en wrange smaken nodig omwille dat deze smaken de grootste geneeskrachtige potentie bezitten.

  1. De zuiverende smaken maken je lichaam gezond.

De smaken scherp, bitter en wrang zijn uiterst belangrijk om je lichaam te helpen ontgiften en te zuiveren. Het lichaam wil van binnen steeds proper zijn.

Deze smaken zijn dus belangrijk om de algemene gezondheid te stimuleren.

Scherp vind je vooral specerijen zoals zwarte peper, basilicum, gember, mierikswortel, rozemarijn, salie, kruidnagel e.a. radijzen en radijsachtigen, ajuin, pepers, oost-indische kers, cayennepeper, kolen, look enzovoort.

Bitter vind je vooral in sommige specerijen zoals kurkuma en kaneel, kruiden zoals paardenbloem, gentiaan, aloë vera , de neemboom en citroenschil. Veel bladgroenten zoals sla, cichorei, witloof, andijvie bevatten eveneens veel bitterstoffen.

Wrang vind je vooral in granaatappels, peulvruchten, kolen, broccoli, koolrabi, sla, spinazie, pitfruit zoals appels en peren, pitjes van druiven en groene thee. Aardappels hebben ook iets wrang in zich.

Evenwicht in de 6 smaken en ook de zeven kleuren. Elke dag opnieuw de zes smaken en de zeven kleuren creëren een sterke synergetische werking dat de hormoonhuishouding en de algemene gezondheid in zijn totaliteit versterkt. 

Tegelijkertijd gaat het lichaam zich verjongen door een goed werkende weefselherstel en weefselvernieuwing en dat zorgt op zijn beurt voor het evenwicht van alle fysiologische processen van het lichaam ofwel de homeostase genaamd.

Zes smaken en zeven kleuren staan garant voor een goede stofwisseling samen met goede mentale functies.

Dit alles maakt je gezond en gelukkig! Er ontstaat een blije biochemie, de hormoonhuishouding werkt goed, je keert terug naar het oorspronkelijk gewicht volgens je constitutie. 

De zes smaken en de zeven kleuren geven jou kracht om beter bestand te zijn tegen biologische schokken waardoor je minder snel ziek wordt. Omgekeerd zal je bij geestelijke gezondheid automatisch kiezen voor gezonde voeding met de zes smaken en de zeven kleuren. 

Je hebt eigenlijk nog een zevende smaak, umami, deze smaak zorgt ervoor dat de zes smaken optimaal worden opgenomen en goed gaan samenwerken in het lichaam. 

Umami is cruciaal voor de smakelijkheid van de voeding.

Zo krijg je het ideale gewicht zonder het jojo-effect, je wordt energieker, meer vitaliteit en dit volledig  zelfstandig. Varieer in groenten, granen, vetstoffen, specerijen, hoe meer natuurlijke smaken, hoe beter voor het lichaam. 

Als er een smaak ontbreekt, komt het lichaam in onbalans, en krijgt het problemen om toxines, afvalstoffen en verzuring af te elimineren.

  1. Bij de voeding hoort natuurlijk ook de levensstijl:

Meestromen met de natuur en lichaamsvriendelijke beweging om een evenwichtige toestand te krijgen heeft een gezond lichaam tot resultaat. Evenwicht is een voortdurend proces, lichaam-geest en dit houdt in dat je de dagelijkse routine moet respecteren ofwel het circadiaans ritme. Op tijd opstaan (6-7 uur) en op tijd naar bed (22.00 uur). ‘s Morgens het ontbijt met ochtendritueel en toiletbezoek.

Op het middaguur eet je de grootste maaltijd en ‘s avonds (rond 17.00) een lichte maaltijd. Men mag soms een lichte tussendoor nuttigen.

Enkele happen volwaardige voeding net voor het slapengaan als je honger hebt, anders niet. Met honger gaan slapen is net zo nefast als met een volle maag gaan slapen. Niet doen.

Loop ook veel in de zon, het lichaam is gemaakt om in de zon te lopen. 

Onze eetlust wordt door onze hormoonhuishouding gestuurd, dat op zijn beurt gestuurd wordt door de cyclus van dag en nacht.

Even belangrijk is om nooit te eten als het voorgaande niet is verteerd. 

Zorg voor een lege maag als je begint te eten.

Vermijd ‘s avonds veel vlees, dit kan echt niet goed meer verteren. 

Volgens de dag- en nachtcyclus worden er ‘s avonds veel minder spijsveryteringsenzymen aangemaakt en zal deze voeding niet goed meer verteren. 

Het logische gevolg is dat het vlees de hele nacht zal gisten in je maag-darmkanaal met verzuring en vorming van toxische stoffen tot gevolg.

Restjes ouder dan 24 uur niet meer opeten, het bevat geen levensenergie meer en dit wordt belastend voor de spijsvertering.

Wees bewust dat mentale en emotionele zaken een invloed hebben op je spijsvertering en gezondheid. Zorg voor emotionele stabiliteit, geen negatieve emoties.

Verder is veel kauwen de basis van een goede spijsvertering. Hoe meer je kauwt, hoe meer speekselvorming. Daardoor kunnen maagsappen beter in de voedingsbrij doordringen en het verteringsproces goed laten verlopen. Veel kauwen stimuleren de hippocampus die meer antistress hormonen zal produceren. Goed voor de bijnieren dus.

  1. De zeven kleuren van de regenboog.

Iedere kleur heeft zijn energetische waarde. Denk maar aan rood van tomaten, paprika, kersen, rode biet en watermeloen. Oranje vind je in wortels, pompoen en sinaasappels.

Geel vind je in bananen, gele paprika, ananas, kurkuma. 

De kleur groen zit in bladgroenten, broccoli, erwten enzovoort. Het blauw vind je in bosbessen, blauwe druiven of pruimen, rode kool, indigo en violet in aubergines, rode kool, bramen, en in veel specerijen. Deze kleuren zitten ook in de zaden van veel specerijen..

De zes smaken en de zeven kleuren is de natuurlijke medicatie uit de natuur voor de synergetische werking van je hormoonhuishouding en de overdracht van neurotransmitters of boodschappers via het zenuwstelsel. 

Deze stoffen zijn  te vinden in  zongerijpte biologische gewassen, specerijen en kruiden.

Zoals Hippocrates zegt: voeding is je medicijn.

Denk aan kersen, bessen, tomaten, broccoli, deze zijn rijk aan flavonoïden, antioxidanten die je beschermen tegen kanker en hart- en vaatziekten. 

Blauwe bessen, pruimen, kersen, rode kool bevatten anthocyanen voor een betere doorbloeding van haarvaatjes (voor de ogen bijvoorbeeld), het zijn krachtige radicalenvangers.

In vele groenten zitten vitaminen zoals vitamine A, B en C, belangrijk voor tal van functies in het lichaam in samenwerking met andere antioxidanten. 

Solisme werkt nooit in het lichaam, want dan raakt het uit balans.

Vitamine C is belangrijk voor het transport van de LDL cholesterol naar de lever voor de synthetisatie van goede kwaliteit gal om de spijsvertering te stimuleren.

Vitamine C kan alleen goed werken in het lichaam als er voldoende flavonoïden zijn, dit zijn ook zeer krachtige antioxidanten. 

Gezondheid is altijd evenwicht tussen antioxidanten en vrije radicalen, beide zijn belangrijk voor het ontgiftend vermogen van het lichaam.

Vitamine C is belangrijk voor zeer veel functies in het lichaam zoals bijvoorbeeld de schildklierwerking, de resorptie van ijzer, en daarbij heb je ook verzadigd vet voor nodig. 

Verzadigd vet helpt het darmslijmvlies om mineralen, antioxidanten en vitaminen op te nemen.

In tomaten, paprika’s en watermeloen zit veel lycopeen, belangrijke beschermers tegen kanker van de prostaat of eierstokken.

Vele noten, ongeraffineerde rode palmolie en kiemen van granen zijn  rijk aan vitamine E voor de bescherming van de huid tegen zonnebrand en staan in bij de synthetisatie van vitamine D. Vitamine E beschermt het cardiovasculaire systeem en het zenuwstelsel tegen irritatie door toxines. 

Ayurveda weet ook dat er geen virussen bestaan. Ayurveda spreekt over lichaamseigen eiwitten met erfelijk materiaal dat informatie bevat om weefsels te herstellen en te ontgiften. Hoe gezonder je voedingspatroon, hoe sterker je weerstand tegen biologische schokken, hoe minder dat het lichaam deze eiwitten moet repliceren, en hoe minder ziekte dus.

Groenten en vruchten met een rode, oranje of gele kleur bevatten carotenen voor de productie van vitamine A. Carotenen bieden bescherming tegen vele kankervormen en onderhouden de slijmvliezen van de spijsvertering en ademhalingswegen.

Carotenen zijn tevens belangrijk voor de communicatie van lichaamsweefsels onderling.

Pitten van druiven en pompelmoezen zijn flavonoïdenbommen, rijk aan de wrange smaak voor de algemene gezondheid met zijn detox en recyclingssysteem. Bonen en peulvruchten bevatten natuurlijke hormonen die het risico op prostaatkanker en borstkanker sterk verkleinen. Ze voorkomen ook osteoporose. 

Rode en blauwe druiven en verzadigde vetten bevatten polyfenolen die de vaatwanden beschermen tegen oxidatie en beschadiging.

Groene bladgroenten bevatten stoffen die de bloedkwaliteit verbeteren.

Kiemen van zaden, granen, kolen, bonen, en verzadigde vetstoffen bevatten co-enzym Q10, belangrijk voor het hart en de energiewinning in de mitochondriën van de cel, en belangrijk bij de aanmaak van sterk bindweefsel. Dit voorkomt veroudering.

Granen en peulen, groenten en wortelen, knollen bevatten mineralen zoals zink voor het herstellend vermogen van organen en weefsels en de productie van hormonen en insuline.

Rogge, haver, erwten, tomaten, bananen en pitfruit bevatten seleen in goed opneembare vorm. En zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. Dit waren enkele voorbeelden die aantonen dat solisme in voeding niet werkt. 

Wat wel werkt in het lichaam is om zoveel mogelijk variatie en smaken te hebben in je voeding om deze krachtige synergie te creëren dat de algemene gezondheid met zijn detox- en recyclingssysteem ondersteunt en versterkt.

Antioxidanten, vitaminen, mineralen versterken elkaar in het lichaam.

Onze hersenen weten dankzij miljoenen jaren evolutie dat smaken en kleuren de micronutriënten bevatten die je lichaam nodig heeft. Als je niet alle smaken en kleuren binnenkrijgt, geven de hersenen aan om meer te eten in de hoop dat je de ontbrekende smaken daadwerkelijk binnenkrijgt.

Daarom eten mensen totdat ze letterlijk overvol zitten, maar niet tot ze voldaan zijn.

Voor een voldaan gevoel heb je de zes smaken en de zeven kleuren nodig.

Daarbij is het noodzakelijk om natuurlijke voeding in oorspronkelijke staat te consumeren. Elke industriële bewerking van voedingsmiddelen vernietigt de essentiële voedingstoffen en de levensenergie van zongerijpte natuurvoeding.

Related Articles

Diabetes deel 2

Geheime oorzaken diabetes: dierlijke eiwitten Teveel dierlijk eiwitten: schadelijker dan geraffineerde suiker Geraffineerd suiker en zetmeel is niet gezond. Maar grote hoeveelheden dierlijk eiwitten zijn…