De zin of onzin van vitaminen of mineralen supplementen

20 De zin of onzin van vitaminen

De zin of onzin van vitaminen en mineralen supplementen

Tegenwoordig lijken vitaminen en mineralensupplementen voor alles goed te zijn, en onze voedselproducten wordt ingedeeld in goed of slecht naargelang de hoeveelheid vitaminen die ze bevatten. Vanaf het moment dat vitaminen synthetisch aangemaakt konden worden, waren ze beschikbaar in elke reformzaak of drogisterij.

Om gewoon kerngezond te blijven hoef je zelfs geen zongerijpte voeding rijk aan vitaminen meer te eten, gewoon elke dag een gekleurde vitaminepil, en voila, je gezondheid is weer gewaarborgd. Als we de reclameboodschappen mogen geloven tenminste!

Volg je het vitamine advies niet op dan…

Experts en voedingswetenschappers vertellen ons dat je een vitamine tekort zou hebben als je hun vitamine advies niet zou opvolgen, en dat zal dus je gezondheid in gevaar brengen. We geloven hun braaf uit angst om ons leven in gevaar te brengen. Vitamine E wordt aangeraden om een hartaanval te voorkomen, dan hoef je niet langer aandacht te geven aan de echte oorzaken van een hartaanval. Als je moe bent krijg je een complete vitamine B-pil om toch beter te kunnen concentreren, terwijl voldoende rust of het respecteren van de dagelijkse routine jouw spijsvertering een boost kan geven.

Een goed werkende spijsvertering helpt het lichaam snel in rust te komen. Dan neem je Vitamine C in tegen een verkoudheid dat het eveneens het gevolg is van de verstoorde spijsvertering door bijvoorbeeld het eten van industrieel bewerkt voedsel, teveel stress of te hard werken. En zo gaat het maar door. Er wordt nu bijna aan elke voedingsmiddel extra vitaminen toegevoegd, niet omdat dit beter is voor jou, maar gewoon omdat het beter verkoopt.

Ik doe niet meer mee

Ik heb zelfs moeite om voeding te vinden dat niet verrijkt is met al deze vitaminen en extra mineralen. Bijvoorbeeld, in plantaardige melk van granen of noten worden vitaminen toegevoegd zoals vitamine D en B12 en/of extra calcium. Ik loop altijd ongesmeerd (behalve met kokosvet) in de zon en eet veel verzadigde vetten waardoor de synthetisatie van natuurlijke vitamine D gegarandeerd is. Ik ben vegetariër en mijn mond- maag-, gal- en darmflora werkt uitstekend, er wordt dus voldoende vitamine B12 aangemaakt in de dunne darm en opgenomen in het ileum. De evenwichtige darmflora in mijn dikke darm maakt vitamine K aan.

Ik haal alles wat ik nodig heb uit zongerijpte voeding in oorspronkelijke staat. Ik vertrouw de intelligentie van mijn lichaam, het vertelt mij precies wat ik moet eten. Net zoals de grootste dieren op deze planeet vegetariërs zijn, haal ik eveneens alle calcium uit zongerijpte voedingsmiddelen in oorspronkelijke staat. Calcium en andere mineralen uit zongerijpte voeding is zeer gemakkelijk opneembaar door het lichaam.

Vitaminesupplementen een soort verzekeringspolis

Deze fantastische vitamine- en mineralensupplementen zijn een soort verzekeringspolis geworden tegen onze ongezonde voedingsgewoonten en levensstijl. Je hoeft je niet meer schuldig te voelen bij het eten van fastfood en andere door de industrie bewerkte voedingsmiddelen. Gezondheidsonderzoek suggereert dat grote hoeveelheden vitaminen je beschermen tegen ziekten. De verkoopcijfers liegen niet en tonen aan dat de bevolking inderdaad gelooft dat vitaminen je beschermen.

Maar ondanks de enorme toegevoegde hoeveelheid vitaminen en mineralen aan onze voeding en de supplementen die de bevolking gebruikt, zien we dat de algemene volksgezondheid juist achteruit gaat. Er is duidelijk iets mis met deze stelling. Als je kijkt naar culturen die door de natuur geschonken zongerijpte en verse voeding nemen, boordevol natuurlijke vitaminen en mineralen, zien we kerngezonde mensen vol van levensenergie. Hoe komt dat?

Vitaminen worden gevaarlijk

Veel vitaminen worden gevaarlijke oxidanten als ze in te grote concentratie voorkomen in het lichaam. Er overlijden steeds meer mensen door vitaminevergiftiging. Supplementen van vitaminen en mineralen kunnen het ongeboren kind van een zwangere vrouw veel schade berokkenen. Vitaminesupplementen, en zeker van synthetische herkomst, kunnen extra gevaarlijk worden als het lichaam niet in staat is om ze op te nemen.

Het verstoort de spijsvertering en stofwisseling met de vorming van veel schadelijke afvalstoffen tot gevolg. En indien de opname wel gebeurt krijgt het lichaam er een extra taak bij om ze af te breken en te elimineren. Dit roept een verdedigingsreactie op die het lichaam echter uitput en juist berooft van zijn natuurlijke vitamine reserves. Omdat vitaminen zeer zuur zijn kan een grote dosis beschadiging veroorzaken aan de organen en dezelfde symptomen geven als een vitaminetekort.

Is het mogelijk dat er andere oorzaken zijn van vitaminetekorten? Inderdaad JA!

Oorzaak 1: 

Vitaminen moeten eerst verteert worden in de spijsvertering, voordat de lichaamscellen ze kunnen opnemen. Maar als de spijsvertering slecht werkt, omdat de enzymen van de pancreas onvoldoende kunnen worden geactiveerd door de slechte kwaliteit van de gal, als gevolg van een vervuilde lever, kunnen vitaminen en voeding niet goed verteren. Bovendien worden toxines en afvalstoffen verzameld in de darmvlokken en dat verhindert de opname van belangrijke voedingsnutriënten.

Oorzaak 2: 

Een vitaminetekort wordt zelden veroorzaakt door een tekort aan vitaminen in onze voeding. Een vitaminetekort wordt zeer veel veroorzaakt door verstoppingen in het capillaire netwerk en het bindweefsel als gevolg van afvalstoffen en toxineopslag,  veroorzaakt door een slecht werkende spijsvertering. De bloedsomloop van het lichaam is daardoor niet meer in staat om vitaminen af te geven aan de intercellulaire vloeistof, dat is de vloeistof die aanwezig is tussen alle lichaamscellen.

Oorzaak 3: 

Deze verstoppingen worden ook veroorzaakt door de consumptie van zuivel, dierlijke melk en dierlijke eiwitten. Overconsumptie van dierlijke eiwitten verstopt het basaalmembraan van de slagaders en haarvaten. Stress, emoties, uitdroging en overstimulering gaan dit proces nog versterken. De basaalmembranen van de cellen en het bindweefsel wordt dikker (en brozer), en het wordt steeds moeilijker om voedingsstoffen, mineralen en vitaminen door te laten naar de cellen die maar honger blijven lijden.

Oorzaak 4: 

Transvetten van al onze heerlijk op de tong smakende oliën en margarines verstoppen eveneens de membranen en de receptoren, en de cel kan geen voeding meer opnemen. Deze cellen kunnen hun eigen stofwisselingsafval ook niet meer kwijt. Vooral de weefsels van de organen lijden hieronder. Acidose of verzuring is het gevolg. De lever moet overuren presteren en raakt nog meer vervuild, er ontstaan galstenen. Deze galstenen verstoren de galflora en belemmeren de doorstroming van gal, waardoor de spijsvertering nog meer gaat verzwakken waarbij de opname van voedingsstoffen en vitaminen steeds moeilijker wordt.

Als de vetstoffen niet goed meer kunnen verteren door een tekort aan goede kwalitatieve gal, ontstaat er een tekort aan de vetoplosbare vitaminen A,D, E en K, en de vetoplosbare carotenen en andere fytonutriënten. Het lichaam is niet in staat om zelf vitamine A aan te maken uit de carotenen met als gevolg beschadiging van het epitheelweefsel. Een slecht werkende spijsvertering veroorzaakt veel afvalstoffen en toxines die eveneens in de huid terechtkomen. Waardoor de huid onvoldoende vitamine D kan aanmaken en gemakkelijker verbrandt door de zon. Dit levensgevaarlijk probleem wordt nog eens versterkt door light voedsel en synthetische zoetstoffen in te nemen. Zonnebrandmiddelen vervuilen de lever en de huid en roven het lichaam van zijn vitaminen.

Oorzaak 5: 

Geraffineerde voeding ( witte suikers en tarwezetmeel) beroven het lichaam van zijn waardevolle reserves vitaminen en mineralen en creëren nog meer verstoppingen in het capillaire gebied en het bindweefsel.

Conclusie

In plaats van je lichaam vol te stoppen met synthetische vitaminen, die sowieso niet goed verteren, is het zinvoller om je lichaam te reinigen van de opgeslagen toxines en afvalstoffen. Te zuiveren zodat het lichaam zich kan ontdoen van overtollige dierlijke eiwitten in de wanden van de bloedvaten en het bindweefsel.

Ook de lever zuiveren en de galstenen te verwijderen, door je spijsvertering krachtig te stimuleren en te zuiveren met specerijen. Een goed werkende spijsvertering heeft een positief effect om de lever stap voor stap te ontgiften en te zuiveren zodat de gal van betere kwaliteit wordt.

We weten nooit exact hoeveel vitaminen je nodig hebt. Een dunne slanke persoon met een sterke spijsvertering heeft meer vitaminen nodig dan iemand met een zwaargebouwde constitutie. Deze laatste zal zeker niet snel vitaminetekorten ontwikkelen, tenzij…. We weten ook niet hoeveel vitaminen en mineralen er werkelijk in ons voedsel aanwezig zijn.

De hoeveelheid is afhankelijk van de geografische ligging, het klimaat, de grondsoort, de bereidingswijze en of er al dan niet pesticiden zijn gebruikt. En de hoeveelheid vitaminen die je lichaamscellen uiteindelijk krijgen, hangt af van de werking van je spijsvertering. Bij de meeste mensen in onze cultuur werkt dit meestal niet goed.

Een megadosis vitaminen kan tijdelijk de opname van deze voedingsstoffen verhogen en is van korte termijn. Bij zwaar zieke en ernstig ondervoede mensen is het toedienen van extra vitaminen aanbevolen op voorwaarde dat het lichaam en de spijsvertering eveneens gereinigd en gezuiverd wordt, anders kan het gebruik van extra vitaminen je leven alleen maar in gevaar brengen.

Een ander gevaar van vitaminesupplementen

Een ander gevaar van vitaminesupplementen is het feit dat vitaminen elkaar gaan tegenwerken. De natuur heeft voorzien dat vitaminen geen geïsoleerde werking hebben, maar als ‘team’ in het lichaam samenwerken. Een hoge dosis van een bepaalde vitamine kan het ‘teamwork’ ernstig verstoren. Solisme of eenzijdigheid in vitaminen kan levensbedreigend zijn.

Geïsoleerd gebruik van vitaminesupplementen en niet afkomstig uit ons voedsel, gaat het zenuwstelsel prikkelen waardoor je je beter voelt en meer energie hebt. Logisch dat je meer inneemt, maar het is een vals gevoel en je bedriegt jezelf. Maar: je neemt er toch meer van in dan dat het lichaam ze echt nodig heeft en worden stimulerend.

Dit doet je lichaam uitputten omdat het lichaam energie moet verspillen om deze extra vitaminen te elimineren. De zenuwen lijden daar sterk onder. De beste bronnen van vitaminen zijn verse zongerijpte natuurvoeding. De goedkoopste en beste bron van vitamine D is zonlicht. Zonder zonnebrandmiddelen natuurlijk.

Werken mineraalsupplementen zoals ze beloven?

Mineralen kunnen niet gemaakt worden door planten omdat zij anorganisch van aard zijn. De planten nemen minerale zouten op uit de aarde en de rotsen. 

Door middel van zonneschijn gaan de planten deze mineralen ’bewerken’, waarbij ze opneembaar en gebruikt kunnen worden door mens en dier. De beste bron van organische mineralen zijn planten, fruit, zaden, noten, granen en peulen.

Het gevaar van mineralensupplementen

De meeste mineralensupplementen zijn anorganisch. Het gebruik hiervan kan ernstige problemen opleveren, omdat het lichaam deze vorm van mineralen niet kan gebruiken en het zal opslaan in de verschillende soorten weefsels. Dit veroorzaakt op termijn serieuze gezondheidsproblemen en verergering van Alzheimer, Artritis, Atherosclerose en Osteoporose.

Veel calcium en ijzersupplementen staan hierom bekend, ook omdat zij de opname van zink blokkeren. De natuur heeft voorzien dat mineralen in hun “angström grootte” bedoeld zijn om gebruikt te worden door de menselijke fysiologie. Een angström is een éénheid van lengte, namelijk 0,1 nanometer. De angström wordt vaak gebruikt  om de afmetingen van een atoom of molecuul uit te drukken. Mineralen die niet groter zijn dan enkele angström vinden we terug in de planten. 

Moderne landbouwmethoden versus de natuur

De grond waar voedingsgewassen op verbouwd worden moet regelmatig voorzien worden van mineralen na elke oogst, anders wordt hij steeds armer aan mineralen. Onze moderne landbouwmethoden voorzien niet in het toevoegen van mineralen aan de bodem. Landbouwgebieden die jaarlijks overstromen door water van sneeuw en gletsjers uit de bergen, worden op natuurlijke wijze gevoed met mineralen.

Hetzelfde geldt voor water door regen in de bergen, de nijldelta is hier een mooi voorbeeld van. Vulkanische gebieden zijn zeer rijk aan mineralen. De mensen die daar wonen zijn over het algemeen veel gezonder en hebben veel energie. De natuurlijke bovenlaag van vele grondsoorten bevat meer dan 100 soorten mineralen. 

Onze landbouwgrond is echter veel armer aan mineralen en produceert gewassen met nog maar amper 20 verschillende mineralen. Het zijn echter mineralen die smaak geven aan groenten en fruit, de graadmeter om te weten of er veel mineralen aanwezig zijn in groenten en fruit is gewoon: hoe meer smaak, hoe meer mineralen het bevat. Onze chemische kunstmeststoffen bevatten weliswaar stikstof, fosfor en kalium en enkele micro-elementen, en dit gegeven zorgt ervoor dat de planten er normaal uitzien en kunnen overleven terwijl ze eigenlijk te weinig mineralen bevatten en daardoor ook minder smaak.

Werkt de spijsvertering wel goed?

Wij lopen een groot risico op mineralen tekorten, en niet alleen omdat onze voeding zeer weinig mineralen bevat. Een andere oorzaak van mineralentekort is te zoeken bij de spijsvertering die niet goed werkt bij de meeste mensen in onze cultuur. Als het spijsverteringsstelsel niet goed werkt door vervuiling en opstapeling van afval en toxines tussen de darmvlokken ontstaan er ernstige gezondheidsproblemen.

Nog steeds wordt verteld dat verzadigde vetten ongezond zijn, maar de spijsvertering heeft verzadigd vet nodig om mineralen goed te kunnen opnemen. Gezonde vetten zijn biologische boter of geklaarde boter, niet ontgeurd kokosvet, ongeraffineerde rode palmolie, cacaoboter e.a.

Supplementen met metaalhoudende mineralen kunnen in grote hoeveelheden toxisch zijn voor het lichaam. Dat zien we bij mensen die ijzertabletten nemen.

Het veroorzaakt misselijkheid als reactie van de maag op het toxische metaal. IJzeroxide zoals het meestal voorkomt in deze supplementen is niets anders dan roest. Grote dosissen metaalhoudende mineralen supplementen kunnen de opname van andere bio-bruikbare mineralen verstoren en dat verstoort de volledige mineralenhuishouding en biochemische balans van het lichaam.

Het gebruik van metaalhoudende mineralen die afkomstig zijn van oesterschelpen, teelaarde, calciumcarbonaat, klei, zeezout en kalksteen kan leiden tot mineraaltekorten. Mineralen afkomstig van planten zijn ionisch, oplosbaar in water en enzymatisch actief. Dit maakt het voor het lichaam gemakkelijk om ze te verteren en op te nemen. Deze mineralen geven een onmiddellijk positief effect en hebben zelden bijwerkingen, ook niet als je er teveel van inneemt.

Mineralen zijn belangrijk voor de algemene gezondheid en ons detoxsysteem

Mineralen zorgen ervoor dat de synergetische werking van de vitaminen in de cellen goed verloopt. Deze synergetische werking zorgt er tevens voor dat het lichaam in staat is om bij een bepaald tekort aan een vitamine, deze vitamine zelf aan te maken of te regenereren.

Dit is een zeer belangrijk gegeven waarom mineralen zo belangrijk zijn voor de hormoonhuishouding, de algemene gezondheid en het detoxsysteem en andere processen in het lichaam. Mineralen uit planten zijn belangrijker voor het lichaam dan de aanwezige vitaminen uit de planten. 

Frisdranken, emotionele problemen en stress, stimulerende dingen, roken, alcohol, teveel prikkels etc belemmeren eveneens de opname van mineralen door alle lichaamscellen. Een mineralen tekort wordt ook veroorzaakt door verstoppingen in het capillaire netwerk als gevolg van een slecht werkende spijsvertering met toxineopslag.

Het lichaam is daardoor niet meer in staat om mineralen af te geven aan het intercellulaire vloeistof van de lichaamscellen en deze daarmee te voeden. Mineralen zijn uiterst belangrijk voor onze cellulaire bouw en het ontgiftend vermogen. Het natuurlijke vermogen van het lichaam om afvalstoffen en toxines te elimineren en af te voeren. 

Mineralentekort

Andere oorzaken van mineralentekort zijn vervuiling en verstopping van de celmembramen en receptoren door de transvetten uit oliën en margarine. De weefsels kunnen geen mineralen meer opnemen. Door consumptie van geraffineerde producten zoals tarwezetmeel en witte suiker en hun derivaten verliest het lichaam zeer veel mineralen. 

Overmatige consumptie van dierlijke eiwitten zoals zuivel, eieren, vlees en vis veroorzaken verstoppingen in het capillaire gebied en het bindweefsel, het wordt steeds moeilijker voor het lichaam om mineralen door te laten naar de lichaamscellen. Vervuiling en acidose nemen toe, er ontstaat zuurstoftekort op celniveau. 

Elke dag 2 liter water drinken veroorzaakt ook mineralen tekort, zeker als het regenachtig weer is en je continu moet plassen. Als je teveel drinkt, moet je meer plassen en ga je meer zweten waarbij je belangrijke zouten en mineralen verliest.

Bronnen: Andreas Moritz, TY M. Bollinger, Anil Kumar Mehta, Deepak Chopra, Hans Moolenburgh, Ayurveda.

Related Articles

Diabetes deel 2

Geheime oorzaken diabetes: dierlijke eiwitten Teveel dierlijk eiwitten: schadelijker dan geraffineerde suiker Geraffineerd suiker en zetmeel is niet gezond. Maar grote hoeveelheden dierlijk eiwitten zijn…

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *