Depressie deel 2: 3.wat kun je doen bij depressie?

52.7 e1639943186365

3.1 Leer toch eens aanvaarden wie je werkelijk bent!

We worden dagelijks ondergedompeld in een toenemende druk om altijd beter te zijn, geen fouten meer mogen maken, flexibel en polyvalent zijn op de arbeidsmarkt, steeds meer presteren enzovoort. Perfect en foutloos zijn lijkt wel de nieuwe norm in onze maatschappij. Maar we zijn mens, en we hebben allemaal onze beperkingen. Het klinkt misschien cliché, maar toch, acceptatie van wie je werkelijk bent, aandacht naar je authenticiteit in plaats van perfect zijn is de sleutel tot geluk. Daarom: vind jezelf oké! leer jezelf fantastisch vinden.

Perfectionisme zorgt ervoor dat je stilstaat, je doet dan niets om jezelf te ontwikkelen, want dikwijls hangt je ego en een verwachtingspatroon eraan vast. Daarom moet het steeds perfect zijn waardoor je geen aandacht hebt om jezelf te ontplooien wie je werkelijk bent. Begrijp dat bij perfectionisme je aandacht naar het goed zijn voor een ander gaat. Daar zit bijna altijd een verwachtingspatroon achter dat de ander jou zou erkennen en waarderen. Maar het is gewoon beter dat je jouw eigen uniciteit, authenticiteit leert waarderen en erkennen. Wees gewoon minder streng tot jezelf. Weet dat je altijd evenwaardig bent als iemand anders, en dat de andere ook zijn beperkingen heeft, en daar is er niets mis mee. Weet ook dat we allemaal verschillend zijn en elkaar daardoor goed kunnen aanvullen om éénheid te creëren. Dat is onze menselijke rijkdom. Er is altijd iets dat je ook echt goed kunt! Hetgeen je goed kan, dat mag verder ontwikkeld worden. Deze eigenschap verder ontwikkelen brengt jou het geluk. Maar het vraagt aandacht van jouw kant. En vergeet niet, jouw leven gaat over jou, maak je niet afhankelijk wat een andere zegt of denkt over jou. Het is veel belangrijker wat je zegt of denkt over jezelf en deze innerlijke dialoog positief te houden. Jezelf op de eerste plaats.

3.2. De Kunst om dingen te laten die echt niet belangrijk zijn

Naast de edele kunst om dingen te doen, is er de edele kunst om dingen te laten, het schrappen van het niet noodzakelijke. In onze maatschappij zijn de agenda’s veel te veel gevuld en dat rooft al je levensenergie weg. Dingen schrappen geeft je ruimte om eens tot een adempauze te komen, waarbij je jouw energie beter kunt focussen op hetgeen je wel doet en daarmee betere resultaten boekt. Waarom doen we zo ons best om erbij te horen? Het is juist de kunst om uniek te leren zijn. Iedereen is uniek, daar zit onze menselijke rijkdom in verweven. Probeer iets minder te doen op een dag, meer tijd voor jezelf zodat je lichaam meer kan ontspannen. En als je iets doet, doe dingen die ook leuk zijn. Dat geeft extra energie en helderheid in het denken. Het geluk in jouw leven hangt af van de kwaliteit van jouw gedachten en de keuzes die je maakt, zijn ze gericht op wie je werkelijk bent, je uniciteit?

3.3. Zorg voor betere sociale contacten om te spreken en te luisteren

Het wordt steeds moeilijker om sociale contacten te behouden. Communiceren doen we voor het overgrote deel met sms of online achter de laptop. Het is zeer moeilijk om dat tegen te houden. Zelfs tijdens de pauze heeft iedereen al snel zijn smartphone in de hand.

En toch is elkaar ontmoeten met oogcontact, een warme knuffel cruciaal voor een directe contact en om actief te kunnen luisteren en te praten met elkaar. Dan pas kan energie stromen tussen de mensen, maar niet vanachter een gsm of laptop.

shutterstock 1492614614 e1627645849396

Je wordt ook gelukkiger als je niet alleen neemt maar ook geeft. Anderen helpen hun doelen te bereiken zal je geluksgevoel doen stijgen. Maar: teveel helpen werkt in je nadeel, het risico vergroot dat je jezelf en je geliefden teveel uit het oog zal verliezen, dat zorgt voor stress en maakt je dan weer ongelukkiger. Enkele uurtjes per week is voldoende. het gaat per slot van rekening eerst om jezelf en dat is niet egoïstisch.

3.4. De juiste lichaamsbeweging.

Juiste lichaamsbeweging houdt in dat je nog gezellig kunt babbelen en geen zuurstof tekort hebt. Vanuit het oogpunt van de ayurveda is het van vitaal belang dat lichaamsbeweging meer energie oplevert dan dat het kost, iets dat in het Westerse denken meestal over het hoofd wordt gezien. Door lichaamsbeweging verkrijgt men lichtheid, veerkracht, stevigheid, de spijsvertering wordt gestimuleerd, de uitscheiding van de reststoffen bevordert. Daarbij wordt het vermogen verder ontwikkeld om moeilijkheden het hoofd te bieden. Eenvoudige vormen van lichaamsbeweging zijn wandelen, dansen en yoga, dit komt vrij dichtbij het ideaal. Je komt tot rust bij een lange wandeling, het is prettig om terug over te schakelen van het gedreven tempo op de werkvloer dat zo vaak de overhand krijgt. Met yoga kun je spanningen ontspannen en dat verbetert de ademhaling.

52.9 e1639943003677

Met lichaamsbeweging wordt echt NIET bedoeld om met inspanning, zweten of zwoegen de spieren te dwingen in vorm te brengen. WEL als een krachtig instrument om evenwicht te bereiken tussen het fysieke lichaam en de geest, een nauwere diepere band te smeden tussen zichzelf en de ziel. Dit alles bedoeld om zo de lichaam- geest coördinatie op een hoger plan  op te tillen, gewoonweg bewustzijnsverruiming. Lichaamsbeweging is bedoeld om het leven aangenaam en gelukkig te ondersteunen, het is belangrijk dat beweging  in feite meer energie oplevert en dat mag op zichzelf geen werk zijn. In de lichaamsbeweging kun je juist ontspanning vinden. Het ideaal is de mate van inspanning niet op te drijven tot het punt waarop je hevig gaat transpireren en naar adem gaat snakken. De mate van inspanning is niet verder te brengen dan naar het punt te gaan waarop je lichtjes begint te zweten en door uw mond begint te ademen. Dit zijn de juiste natuurlijke tekenen dat je de juiste limiet hebt bereikt. Het gezegde “zonder pijn geen resultaat” is een mythe! Wandelen in de natuur, yoga en ademhalingsoefeningen, zwemmen en andere zachte sporten verhoogt je energiepeil en doorzettingsvermogen. Bovendien geeft het distractie van de geest waarbij je makkelijker tot rust kan komen. Zo kun je eens aandacht geven aan zaken die je leuker vind, dat is zeer belangrijk. Deze afleiding en gezonde vermoeidheid stimuleert de kwaliteit van de slaap. Duursporten en competitie zijn eerder nefast voor het lichaam en werken uitputtend. Ze versnellen het verouderingsproces en gaan depressie niet herstellen.

3.5. Wees creatiever

Creativiteit ontwikkelen doet je ontplooien en stimuleert het enthousiasme. Het geeft veel nieuwe energie omdat creativiteit je dichter naar jezelf brengt en waarbij het zelfvertrouwen kan ontwikkelen. Dat zijn zaken waarmee je depressiviteit mee kunt verdrijven. Creativiteit helpt om jouw levensopdracht te vervullen (doen wat je echt graag doet), geeft jou een visie en een identiteit. Creativiteit geeft voornamelijk veel zingeving om je leven te leven. Je vind je eigen plek in de wereld. Uitdagende nieuwe projecten zijn stimulerend en geven je een positieve krachtige energie boost. Je voelt je beter in je vel, cognitieve vermogens ontwikkelen beter en dit leidt ook naar betere concentratie. Kortom, het maakt je gelukkiger om steeds iets nieuws te doen en zo jezelf te ontdekken. Waarbij je lichaamsbewustzijn zich verder kan ontwikkelen, je intrinsieke waarden ontdekken.

Creativiteit is een intelligentie die je blij maakt.

3.6. Maak nieuwe keuzes

Weet je welke dingen jou uitputten? En welke dingen jou energie geven? Dingen die energie geven zijn vooral dingen die je goed kunt, en die je graag doet vanuit het hart. Creëer positieve gewoontes zoals vrije tijd maken in je agenda om leuke dingen te gaan doen. Neem tijd voor persoonlijke zorg, ga op tijd gaan slapen en sta op tijd op, gezonde voorkeuren voor voedsel en drank. Geef eveneens wat aandacht aan je relatie met de tijd (dag, nacht en seizoenen), dus bijvoorbeeld niet midden in de nacht werken of fysieke inspanningen leveren. Volgens het circadiaans ritme (dagelijks routine) dient de nacht om te slapen en indrukken van de dag te transformeren waardoor je lichaam zich kan herstellen. Gewoon meestromen met de dagelijkse routine. Maak keuzes waarbij je persoonlijk voordeel aan hebten je leven aangenamer kunt maken.

DOORDENKER:

Leerling: ‘Meester, wat is het geheim van de verlichting?’ Zenmeester: ‘Er is geen geheim. Als ik dorst heb drink ik,als ik honger heb eet ik; als ik moet werken, dan werk ik en als ik moe ben dan rust ik uit.’ Leerling: ‘Maar meester, dat doet toch iedereen?’ Zenmeester: ‘Nee, dat doet bijna niemand.’

Enkel en alleen activiteiten doen die je echt niet leuk vindt, gaan je uitputten en leiden naar lichamelijke en emotionele stress. Daardoor kom je in vast te zitten. Je krijgt tekort aan energie waardoor je uiteindelijk de leuke activiteiten ook niet meer kunt doen. De zin voor het leven verdwijnt en depressie staat aan de voordeur te kloppen. Dus kies meer voor dingen die je graag doet. Het geeft extra energie en stimuleert nieuwe verlangens. Sta je voor een opdracht dat je echt niet leuk vindt (en ook niet goed kunt), vraag hulp of delegeer. Denk aan je eigen territorium, exploreer je territorium, niet beperken, want dan creëer je conflict in jezelf.

3.7. Aandacht in het moment van hier en nu

Ben je bewust van wat er werkelijk gebeurt? Als je onder grote druk staat krijg je veel adrenaline in het bloed en kom je in de vecht en vluchtmodus. Dan ga je net dingen laten vallen die je het meeste nodig hebt om vooruit te kunnen. Van leuke dingen doen komt niets meer van in huis. Vermijd dus drukte! Vooral het genieten van de kleine dingen hoort dagelijks erbij te zijn, een zonnestraal, een bloeiende bloem, een zacht briesje langs je oren, een liefdevolle attentie aan en van je partner enzovoort. Je kent alvast nog honderden voorbeelden. Ze geven je ontspannende nieuwe energie om verder te kunnen en gelukkig te zijn. Je bent niet in staat deze kleine dingen nog op te merken en dat is jammer. Al deze kleine dingen geven je het besef hoe mooi het leven in zijn totaliteit kan zijn, laat het niet achteloos voorbijgaan door de mallemolen in je hoofd en de adrenaline in je bloed. Meer aandacht in het moment van het hier en nu. Het zijn ook de kleine dingen des levens die grote positieve dingen in jezelf naar boven halen.

52.10Dame geniet van het nu-moment

3.8. Heb je een probleem, spreek erover en vraag hulp

Door met iemand te praten over je problemen, krijgen je problemen een naam en krijg je er een beter vat op. Er zijn altijd personen die jou kunnen helpen omdat zij daar juist sterk in zijn. Je ziet ook sneller wat er werkelijk aan de hand is en wat je eventueel kunt doen. Door het vragen van hulp of door je probleem te delen, valt er een grote druk van je schouders weg omdat je weet dat er iemand met je meedenkt. Sta jezelf toe dat er iemand jou helpt. Hulp vragen is moedig en sterk en een signaal dat je jezelf ernstig neemt. Het is een teken van zelfkennis en bescheidenheid, en niet wat mensen vaak denken dat het een teken van hulpeloosheid is. Sta in je kracht en vraag. Hou je zorgen dus niet voor morgen. Ga er direct mee aan de slag. Hoe eerder en uitvoeriger we kunnen praten over een conflict dat we hebben meegemaakt, des te sneller komen we uit de conflict-activiteit en kan het lichaam zich helen. Wanneer een conflict diep en pijnlijk was is het wel niet zo gemakkelijk. daarom is het zo sterk om er toch over te praten met iemand, een vertrouweling. Wie weet, heeft onze gesprekspartner ooit iets dergelijks meegemaakt, of weet hij in zijn kennissenkring soortgelijke gebeurtenissen. Erover praten verzacht steeds de emotionele lading. Ikzelf ben hier in gespecialiseerd om mensen te begeleiden in hun pijnpunten, als het goed voelt voor jezelf mag je altijd contact opnemen met mij voor ondersteuning en hulp  zodat je problemen opgelost raken.

Te weten dat men niet de enige is die met dit conflict te maken heeft, vermindert reeds de dramatiek en de lading. Door erover te praten houdt het piekeren op. Piekeren is mentale energieverspilling en dat houdt de depressie in stand. Na het praten kun je weer gemakkelijker weer helderder zien en ontwikkel je het vermogen om alles dingen op een rijtje te zetten. Uit ervaring merk ik dat zich in het gesprek reeds een oplossing kristalliseert. Het is zo belangrijk om met iemand je conflict te kunnen delen en uit je isolement te komen. Ideaal is om een gesprekspartner te hebben die zelf al zeer veel problematiek heeft opgelost, we noemen dat een ervaringsdeskundige. 

3.9. Neem op tijd een moment voor jezelf en zeg even STOP!

52.11 e1639942795533

Even tijd nemen voor jezelf om leukere activiteiten te doen en voornamelijk jezelf eens te verwennen doen je zelfbeeld verbeteren. Het zorgt ervoor dat je nieuwe problemen beter aankunt omdat je jezelf op tijd wat rust gunt. Dat geeft extra energie en een rustpunt. Op deze manier vermijd je dat de spanning te hoog oploopt en je energiepeil vermindert.

Dus op tijd even een time-out.

Dit moment is het stiltepunt waar het allemaal om draait. Deze affirmatie gaat over focussen.

Let er vandaag hier op: Alles om je heen is voortdurend in beweging. Als je bezig bent met alle afspraken, verplichtingen en taken af te werken ,om uiteindelijk rust te vinden , bereik je in feite maar één ding: Je stelt de dag waarop je kunt stoppen steeds verder uit, stoppen doe je nu. Stoppen doe je nu op dit moment, je stopt om te kunnen genieten van wat dit moment in zich draagt, namelijk stilte. Stilte herbergt een schat. Alles wat nodig is om die schat te vinden is stil bewustzijn. Het staren van de ziel . Wil je de schatkist van je ziel openen, besef dan dat het huidige moment een uniek en waardevol iets is, het stiltepunt waar de wereld om draait.

3.10. Voed je lichaam liefdevol met gezonde spijzen

52.12
different vegetables such as carrots, leeks, tomatoes, peppers, chicory, garlic

Neem tijd om rustig en ontspannen een gevarieerde en volwaardige maaltijd tot jezelf te bereiden en te consumeren. Genieten van je voedsel door veel te kauwen is een belangrijk punt waarbij de hippocampus veel meer antistress hormonen zal kunnen aanmaken. Je wordt rustiger en meer “echt ontspannen” als je leert genieten van je eten. Speekselvorming en een voldaan gevoel is het grote geheim voor de gezondheid, maak tijd om rustig te eten. Dat geeft je spijsvertering trouwens veel meer energie omdat het bloed naar de spijsvertering vloeit en niet continu naar de spieren als je gestrest bent of volledig in de depressie vasthangt. Het voedsel kan beter verteren waarbij het lichaam zich kan beter voeden en onderhouden. De geest krijgt eveneens meer energie om impressies te verwerken. Eet eveneens gezond, het gaat erom je lichaam goed te verzorgen en optimaal te voeden. Vermijd alcohol, geraffineerde suikers en oliën, fastfood, E-nummers en bewaarmiddelen. In het kort, alle voedingswaren die de voedingsindustrie heeft bewerkt zijn niet goed voor de gezondheid. Ongezonde geïndustrialiseerde voeding gaan de klachten van stress, depressie en burn-out net versterken. Zongerijpte voeding in oorspronkelijke staat zoals de natuur het heeft voorzien voor de mens is het ideaal.

Deze tien punten gaan zorgen voor een betere uitstraling, je gaat je beter voelen en je krijgt meer energie om jezelf emotioneel in evenwicht te brengen. Goed eten, goed verteren zorgt voor een goed werkend brein waarin territoriumconflicten en hun sporen gemakkelijker kunnen worden opgelost.

Disclaimer:

Dit naslagwerk heeft als doel u betrouwbare informatie te verstrekken over het onderwerp dat behandeld wordt. Er is alles in het werk gesteld om dit naslagwerk zo compleet en nauwkeurig mogelijk te maken. De aangeboden informatie kan, ondanks alle zorgvuldigheid, onjuistheden bevatten. Het doel van dit naslagwerk is om te onderwijzen. Zowel de schrijver als de uitgever zullen door geen persoon of instantie aansprakelijk gesteld noch verantwoordelijk geacht kunnen worden voor welk verlies, schade of letsel dan ook dat veroorzaakt is of waarvan aangenomen wordt dat het direct of indirect veroorzaakt is door de informatie die dit naslagwerk bevat. Het gebruik van de informatie die in dit naslagwerk aan bod komt, is geheel voor rekening van de lezer. De lezer moet zijn eigen oordeel vellen of een holistisch medisch expert of zijn persoonlijke arts raadplegen voor specifieke toepassingen bij zijn individuele problemen. De informatie die hierin gepresenteerd wordt, is op geen enkele manier bedoeld als vervanging van medische diagnostiek en/of behandeling. Indien u vragen heeft over uw gezondheid, raadpleeg dan een medisch bekwaam persoon.

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.