Ga jij op tijd gaan slapen?

97

Ik merk in mijn praktijk dat het voor veel mensen moeilijk is om op tijd te gaan slapen (rond 22.00 uur). Daarbij eten ze ‘s avonds nog eens de grootste maaltijd van de dag. Niet echt bevorderlijk voor een goede nachtrust. Idealiter is een lichte avondmaal voor 18.30 uur, zodat het nog goed kan verteren voordat men naar bed gaat. Heb je honger net voor het slapengaan, een kleine hap is meer dan voldoende om te voorkomen dat je bloedsuikerspiegel tijdens de nacht teveel zou dalen waarbij je wakker wordt. Ik kan alleen maar zeggen dat er een natuurlijke cyclus is waarop de hormoonhuishouding (inclusief de spijsvertering) van de mens op gebaseerd is. Het bekende dag en nachtritme.

Ik kies ervoor om mezelf aan deze natuurlijke cycliciteit te houden, vandaar dat ik ook zo gezond ben. Het heet gewoon met de natuur meestromen. Het kost geen moeite en dat sterkt je algemene gezondheid en zijn “detox-recyclingsysteem”. Een grote maaltijd eten ‘s avonds verteert niet meer goed, waardoor de voeding tijdens de nacht een chemisch proces ondergaat dat bekendstaat als vergisting en verrotting. Niets eten ‘s avonds is ook niet ideaal, de spijsvertering werkt niet meer op volle kracht, maar het werkt nog een beetje. Vandaar dat ik een lichte maaltijd prefereer.

Vermoeidheid overdag wordt dikwijls veroorzaakt door het gemis van de twee belangrijke uren voor middernacht. Dit komt omdat de energie van de cortisol die de bijnieren produceren tijdens deze uren voor middernacht, misbruikt wordt om allerhande activiteiten te verrichten. Vele mensen ervaren dat ze ‘s avonds laat energie krijgen. Ik begrijp het wel, zeker voor mensen die overdag chronisch vermoeid zijn of aan andere nare zaken lijden. Maar het blijft roofbouw op je eigen lichaam. Deze mensen “misbruiken” deze energie voor zowel fysieke activiteiten als geestelijke activiteiten terwijl het lichaam deze energie zelf hard nog heeft. Nochtans is deze energie, vrijgekomen door de cortisol bedoeld om het lichaam bij te staan met het ontgiftings- en recyclingproces in het bloed en de ontgiftingsorganen. Samen met het verwerken van de dagelijkse impressies zodat het lichaam zich kan herstellen en je de dag nadien meer energie ter beschikking krijgt. 

Deze levensbelangrijke processen van herstel en ontgifting kunnen enkel goed verlopen als het lichaam in slaap is tijdens deze uren. Het is zelfs levensbelangrijk voor mensen met ziekten en chronische aandoeningen, voor tien uur ‘s avonds naar bed! Ik ga nu niet al deze processen uitleggen, maar denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel. De uren voor middernacht zijn daarom de belangrijkste uren van de slaap. Elke behandeling van een ziekte en ook de symptomen van menopauze die geen gebruik maakt van deze “natuurlijke diepteslaap”, kan nooit blijvend succes opleveren. Omdat het zelfgenezend vermogen van het lichaam en het gezondheidssysteem enorm afhankelijk is van volgehouden gezonde slaapcycli.

Het probleem wordt erger als je regelmatig eet na 19.00 uur en tijdens de uren voor middernacht nog een goede snack tot je neemt. Natuurlijk mag je ook niet met honger gaan slapen, maar één of twee happen volwaardige snack is echt meer dan voldoende om te voorkomen dat de bloedsuikerspiegel te sterk zou dalen tijdens de slaap. Het is zo: serotonine is een stofje dat de spijsvertering actief maakt, terwijl melatonine de spijsertering eerder tot rust brengt. Vanaf de late namiddag begint de pijnappelklier serotonine om te zetten naar melatonine. Weet dan dat de spijsvertering tijdens de de late namiddag en zeker ‘s avonds onvoldoende spijsverteringsenzymen kan aanmaken om een goede spijsvertering te garanderen. Daarom dat een grote maaltijd ‘s avonds niet meer goed kan verteren waarbij er geen grote resorptie is van voedingsstoffen. Door de spijsvertering tijdens de avond te verstoren door te grote maaltijden, gist en rot de voeding tijdens de nacht. Bijgevolg heeft dit een nadelig gevolg voor de spijsvertering overdag. Daardoor ontstaan verstoringen in de pancreas, de milt, de galblaas, de lever en de maag.

Met andere woorden, er is een ontregeling van de natuurlijke lichaamsklok. Dat is een grote oorzaak van een verstoorde hormonale cycli, veroorzaakt door een onregelmatige levensstijl. De circulatie van toxines in het bloed als gevolg van verstoorde hormonale cycli is een veel voorkomende oorzaak van slaapproblemen. De meeste toxines komen uit onverteerd voedsel, van het te laat consumeren van maaltijden en van teveel eten net voor het slapengaan. Begrijp dat deze toxines, net als alcohol, uiteindelijk doorheen de hersenbarrière kunnen dringen en daarmee hersencellen beschadigen. Het lichaam zal dan als overlevingsmechanisme om hersenbeschadiging te voorkomen deze toxines sterk verdunnen door zoveel mogelijk bloed naartoe te voeren. Dat is een overlevingsmechanisme om je hersenen te beschermen tegen irritatie door toxines. Om dit te kunnen doen houdt het lichaam jou wakker, of zal je wakker maken tijdens de slaap als de toxines te geconcentreerd worden in het bloed van de hersenen. Dat gebeurt omdat de lever zijn werk niet naar behoren kan verrichten als gevolg van je energieverlies door het uitoefenen van activiteiten tijdens de uren voor twaalf. 

De energie die de bijnieren produceren tijdens de uren voor twaalf is bedoeld om de homeostase, ofwel alle lichamelijke processen in evenwicht te brengen, maar niet om activiteiten te doen. Slapeloosheid als gevolg van verstoring hormonale huishouden door op de verkeerde uren te eten en te laat te gaan slapen. Het lichaam weet altijd het beste en zal je pas goed laten slapen als de lever tijdens de nacht het bloed van de hersenen voldoende kan ontgiften. Daarom mag je na 18.30 uur geen grote maaltijden meer eten zodat de lever zijn werk kan doen!

Daniël The Healthman

Vertrouw op je lichaam en genees jezelf

Je bent veel meer dan je denkt

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *