Geheime oorzaken diabetes deel 2

Synthetische zoetstoffen

Let op, laat je niet verleiden om synthetische zoetstoffen te gaan gebruiken, in eerste plaats doen ze de suikerspiegel in het bloed niet stijgen maar in de tweede plaats tasten ze de werking van de lever, bijnieren, het zenuwstelsel en de pancreas verder aan. Veel synthetische zoetstoffen maken het lichaam nog moeilijker om de bloedsuikerspiegel te reguleren omdat ze door het lichaam als zoet worden ervaren, waardoor het lichaam maatregelen neemt zoals de lever te doen stoppen met afgifte van glucose en de uitgeputte pancreas nog maar eens aanzetten tot aanmaak van insuline, maar er komt geen glucose aan in de bloedstroom. Dit misleidt de lichamelijke intelligentie bij het reguleren van de suikerwaarden in het bloed en dit kan leiden tot gevaarlijke lage bloedsuikerwaarden.

Sucralose is echt niet geschikt voor menselijke consumptie

Waarom aspartaam en andere kunstmatige zoetstoffen je gezondheid ondermijnen

Alle kunstmatige zoetstoffen hebben het patent van eetlustopwekker en ze doen precies ook datgene wat ze beloven: je krijgt een grotere behoefte aan koolhydraten. Veel mensen geloven dat ze goed bezig zijn en de ‘ideale zoetstof’ hebben gevonden om hun behoefte aan zoet te bevredigen zonder risico voor hun gezondheid. Maar meer en meer wordt aangetoond dat kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam, sucralose, saccharine, neotame enzovoort schade veroorzaken aan het zenuwstelsel en de hersencellen. Ze veroorzaken ook problemen in de hormoonhuishouding van het lichaam en de algemene gezondheid met zijn detox- en recyclingsysteem. Sucralose heeft gechloreerde suikermoleculen, dat dezelfde basis vormt die men aantreft in DDT en deze veroorzaken “auto-immuunziekten”, aandoeningen van het zenuwweefsel. Ondertussen weten we gelukkig al dat aspartaam een toename veroorzaakt van alle soorten kanker (lymfoom, borstkanker, leukemie e.a.). Aspartaam bestaat uit lichaamsvreemde eiwitten die zoet smaken en de lichaamsintelligentie bedriegen. Bovendien werkt aspartaam diabetische neuropathie in de hand. Aspartaam leidt eveneens naar gevoelloosheid, tintelen van de ledematen, geheugen afname, verwardheid, en stemmingswisselingen om er een paar van op te noemen. Niet gebruiken, deze toxische lichaamsvreemde eiwit zoetstof. 

Wat gebeurt er precies als je kunstmatige zoetstoffen inneemt?

Het lichaam heeft een accuraat zelfregulerend mechanisme dat constant de behoefte aan calorieën meet dat je uit een maaltijd kunt halen en zich aanpast aan de veranderende omstandigheden waarin je leeft. Als je lichaam genoeg energie heeft gekregen uit de voeding die je hebt gegeten, sturen de spijsverteringsorganen een seintje naar de hersenen met de boodschap dat aan alle energiebehoefte is voldaan. De zenuwuiteinden produceren hormonen die je behoefte aan voedsel zullen stoppen. Als je bijvoorbeeld een bepaalde maaltijd voeding eet met veel lege calorieën zoals geraffineerde suikers of met de caloriearme kunstmatige zoetstoffen, dan zal je lichaam jou gaan verleiden om bij de volgende maaltijd meer te gaan eten. Omgekeerd zal je lichaam je minder eetlust geven als je een maaltijd met meer calorieën hebt geconsumeerd dan dat je lichaam calorieën nodig heeft.

We hoeven alleen maar ons lichaam te observeren, ernaar te luisteren en te handelen. Het lichaam probeert om onder alle leefomstandigheden je energiedistributie in evenwicht te houden. Als je jezelf uithongert en je lichaam niet voldoende calorieën geeft (zoals kunstmatige zoetstoffen dat doen), zul je de volgende dag op zoek gaan naar nog meer voedsel, en de dag erna nog meer… Dit leidt tot chronisch overeten. Je spijsverteringsstelsel kan deze grote hoeveelheden voeding met veel lege calorieën en weinig energie niet goed verteren en je lichaam slaat deze op  als “VET”. Zo ontstaan er eveneens zeer veel afvalstoffen en toxines die de haarvaten en de lymfe zullen verstoppen. De lichaamscellen krijgen geen voedsel meer door de verstoppingen en dat is het moment dat het lichaam  in ‘hongersnood’ verkeert. Je krijgt een onweerstaanbare behoefte aan voedsel met vooral geraffineerde koolhydraten die je ogenblikkelijk een energieboost geven, maar dat is slechts tijdelijk, want de lege calorieën zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel zeer snel weer daalt tot onder normaal met humeurigheid, depressie en uiteindelijk totale uitputting door alle uithongerende lichaamscellen terwijl je lijdt aan overgewicht.

Je houdt je lichaamsintelligentie voor de GEK!

Echte suiker geeft de zoete smaak van zongerijpte groenten, granen, zaden en fruit en wordt direct door de maagwand opgenomen. Binnen 3 à 5 minuten komt deze suiker in het bloed terecht, het ingenieuze accurate mechanisme van je lichaam voorkomt grote schommelingen van de bloedsuikerspiegel door insuline uit te scheiden. De lichaamscellen kunnen deze suiker opnemen als volwaardige voedingsbron om zichzelf te voorzien van energie. Echte suikers zijn volle calorieën met voedingsstoffen dat het lichaam kan verteren. Heb je teveel van deze volle calorieën in je lichaam, dan kan het lichaam deze suiker door het hormoon insuline opslaan als glycogeen. Het hormoon glucagon zet glycogeen terug om in voedende suiker van zodra het lichaam energie nodig heeft, en dat is de natuurlijke werking van het lichaam.

Als je kunstmatige zoetstoffen eet reageert het lichaam op dezelfde wijze als je echte suiker eet. Het lichaam begint met het uitscheiden van insuline. En dan beginnen de problemen. In plaats van energierijke suiker krijgt het lichaam een cocktail van lichaamsvreemde eiwitten, of gechloreerde suikermoleculen en/of andere giftige lichaamsvreemde stoffen binnen. Ondertussen is de geproduceerde insuline in het bloed op zoek naar de verwachte suiker. Maar die is er niet, dus zal de insuline de aanwezige suiker in het bloed verwijderen en daalt de suikerspiegel tot een gevaarlijke diepe waarde. De reactie van het lichaam naar de hersenen is duidelijk, ik heb honger! Kunstmatige zoetstoffen verhogen de bloedsuikerspiegel niet, daarom ga je op zoek naar zoet voedsel met geraffineerde suikers en zetmelen. Kunstmatige zoetstoffen gaan op deze wijze jouw behoefte aan zoet voedsel stimuleren.

Ga je op deze behoefte reageren met voedsel dat nog meer kunstmatige zoetstoffen bevat (geen energie), kom je in een vicieuze cirkel terecht waarin de behoefte aan koolhydraten wordt versterkt en zul je teveel eten. Je brengt je lichaam in gevaar als je de smaakpapillen voor suiker te blijft stimuleren door het gebruik van kunstmatige zoetstoffen. De hersenen blijven constant een signaal tot eten geven terwijl de lever ook opdracht krijgt om suiker op te slaan in plaats van het af te geven aan het bloed. Dit is een grote oorzaak van chronische vermoeidheid, die in onze geïndustrialiseerde wereld een pandemische vorm heeft aangenomen. Uiteindelijk zal de pancreas zich realiseren dat er geen suiker in het bloed komt en de afscheiding van insuline verminderen. Je kunt misschien denken, aha, nu is het probleem opgelost, maar het is niet zo, depressie, bijnieruitputting, beschadiging van het zenuwweefsel en het endocriene systeem zijn het gevolg. Het zijn de symptomen die het lichaam creëert om te kunnen overleven, om de giftige lichaamsvreemde stoffen van kunstmatige zoetstoffen te verwerken en te elimineren. 

Synthetische zoetmiddelen kunnen bepaalde verwikkelingen van diabetes doen versnellen. ik denk hierbij aan retinopathie, cataract of grijze staar, neuropathie, beroerte en bemoeilijken de controle over de bloedsuikerspiegel (hbA1 of geglycosyleerde hemoglobine, een maat voor de ernst en duur van verhoogde bloedsuikerspiegel). Verder zijn synthetische zoetmiddelen lichaamsvreemd en geven aanleiding tot vermoeidheid, meer dorst en honger, droge mond, constipatie, verhoogde vatbaarheid voor ziektes, hartkloppingen, verhoogde bloedvetten, hoge bloeddruk, druk op de borstkas, impotentie, brandende tranende ogen, wazig zicht. Allemaal al vaak voorkomende klachten van een diabetes patiënt waarbij deze symptomen verergeren door het gebruik van synthetische zoetmiddelen.

Aspartaam is zelfs gevaarlijk, het is giftig voor het zenuwstelsel. Het beschadigd zenuwcellen waardoor het Epstein barr geactiveerd kan worden. Van aspartaam ontstaan giftige neurotoxines die kunnen leiden naar neuropathie. Diabetische neuropathie is dus een complicatie die ontstaat als jouw algemene gezondheid met zijn detox- en recyclingsysteem en hormoonhuishouding verzwakt is door diabetes, en de zenuwcellen beschadigd worden door gifstoffen. Dus je lichaam kan de bijkomende druk van aspartaam op het zenuwweefsel best missen als kiespijn. In zekere zin zijn natuurlijke suikers niet het probleem bij diabetes.

Als je als diabeticus over je gezondheid wilt waken in sterke schoenen moeten staan. Je zal ontelbare reclames en artikels in de media vinden die het gebruik van aspartaam en andere synthetische zoetstoffen en fructose bij diabetes aanbevelen. De waarschuwingen tegen deze zoetstoffen zal sowieso naar het rijk van de fabelen gestuurd verwijzen. Maak je vooral geen illusies: de industrie van synthetische zoetstoffen is nu eenmaal een miljardenindustrie die door verkeerde informatie, lobbyisten, propaganda, publiciteit, sponsoring en subsidies heel veel professionele gezondheidsbegeleiders voor zich heeft gewonnen behalve ik.

Tabel van suikers

Korte suikers of de mono- en disachariden

1: Monosachariden (bestaan uit één suikermolecule, “hexosen” met 6 koolstofatomen)

  • Glucose: (dextrose, druivensuiker): Deze suikers zitten van nature in honing en diverse vruchten zoals druiven. Het is aanwezig in geraffineerde glucosestroop (voornamelijk geraffineerde maïsstroop die zeer rijk is aan glucose. Zit voor een deel in geraffineerde maïssiroop, rijk aan glucose  en fructose of HFCS (high fructose corn sirup) en in invertsuiker (gemaakt van suikerbieten door het splitsen van sucrose).
  • Fructose: (levulose, vruchtensuiker). Zit van nature in honing en diverse vruchten. Ongeraffineerd in agavesiroop. geraffineerd in cichorei fructose, geraffineerd in maïssiroop met een hoog fructosegehalte en in maïsstroop, rijk aan glucose en fructose, in invertsuiker.
  • Galactose: Komt van nature  nauwelijks geïsoleerd voor, bijna alleen voorkomend als onderdeel van lactose of van de vezel hemicellulose.
  • Xylose, mannose en arabinose: komen nauwelijks geïsoleerd voor, bijna alleen als onderdeel van vezels als hemicellulose of andere polysachariden in planten.

2: Disachariden (bestaan uit twee suikermoleculen)

  • Sucrose (sacharose): glucose-fructose (G-F): ongeraffineerd in oersuiker of ongeraffineerde ruwe rietsuiker, in ahornsiroop, in ongeraffineerde palmsuiker, in ongeraffineerde suikerbietensiroop en melasse. Geraffineerd in biet- en rietsuiker.
  • Lactose (melksuiker): glucose-galactose (G-Gal): ongeraffineerd in melkproducten, geraffineerd in voedingsmiddelen, voedingssupplementen en geneesmiddelen.
  • Maltose of moutsuiker: glucose-glucose (G-G): ongeraffineerd vooral in graanstropen (gerstemout-, maïsmout-, tarwemout- en rijstsiroop en een beetje in honing. Geraffineerde maltose voornamelijk in gedeeltelijk gehydrolyseerde maïsstroop.

Middellange suikers (oligosacchariden)

1: Galacto-oligosachariden: 

  • Vooral voorkomend in bonensoorten, net te verteren door de mens in de maag en de dunne darm, worden gefermenteerd door darmbacteriën tot o.a. waterstof, koolstofdioxide en methaan.
  • Trisacharide (bestaat uit drie monosachariden): raffinose= galactose-glucose-fructose (Gal-G-F)
  • Tetrasacharide (bestaat uit vier monosachariden): Stachyose= galactose-galactose-glucose-fructose (Gal-Gal-G-F)
  • Pentasacharide (bestaat uit vijf monosachariden): Verbascose

2: Maltodextrines

  • Middellange suikerketens, bestaande uit verschillende glucosemoleculen: ongeraffineerd in graanstropen. Geraffineerd vooral in gedeeltelijk gehydrolyseerde maïsstroop of in gedeeltelijk gehydrolyseerde aardappelzetmeel. G-G-G-G-G-G-……G-G-G-G

3: Fructose-oligosachariden (F.O.S., oligofructose) en fructanen (o.m. inuline)

  •  Ook genoemd de wateroplosbare vezels of de “prebiotica”= suikerketens bestaande uit 2 tot 60 fructosemoleculen met één eindstandige glucose. Zitten van nature in groenten, denk maar aan aardpeer, cichorei, asperges, schorseneer, kliswortel, artisjok…) en granen. Kunnen worden geîsoleerd uit cichorei. (G-F) – Fn of F-F-…..F-G

Lange suikers (polysachariden, complexe suikers), ze bestaan uit honderden tot duizenden monosachariden, voornamelijk glucose.

  • Zetmelen= verteerbare lineaire suikerketens: voornamelijk in plantaardig voedsel: granen, meel, aardappels, bol-, knol-, wortel- en bladgewassen.G-G-G-G-G-G-G-….G-G-G-G-G-G-G
  • Glycogeen= verteerbare, niet lineaire, doch vertakte  suikerketens. is een reservesuiker in het lichaam. Ook aanwezig in dierlijk voedsel zoals orgaanvlees, lever en oesters.
  • Vezels of ruwvezel= niet verteerbare suikerketens (behalve fermentatie door darmflora dikke darm. 1- cellulose uit volle granen, groenten en fruit. 2- hemicellulose uit volle granen. 3-  lignine in knol-, wortel- en bladgewassen. 4- pectine uit vruchten. 5- gommen in blad en stengelgewassen.

Noot:

Er is een grote kans dat stevia binnen afzienbare tijd concurrentie krijgt. er is namelijk een nieuwe natuurlijke zoetstof in aantocht: monk fruit. In de verenigde staten is monk fruit al vanaf 2010 toegelaten. Momenteel neemt de europese voedsel en warenautoriteit (EFSA) de veiligheid onder de loep en als dit positief uitpakt zal dit in europa ook toegelaten worden.

Monk fruit is een kleine, ronde vrucht uit de bergen van Zuid-China en wordt daar ‘luo han guo’ (LHG) genoemd. Het groeit aan een komkommerachtige plant die officieel Siraitia grosvenorii heet. Een rijpe monk fruit is eetbaar en smaakt heel zoet. dat is dankzij de zogenoemde mogrosiden die erin zitten. Deze zoetstoffen komen ook terecht in het extract dat van het sap van monk fruit gemaakt wordt. Het sap wordt verkregen door de schil en de zaden van de vrucht te verwijderen en daarna de vrucht te pletten. Juist dat extract wordt in de Verenigde Staten al jaren als zoetstof gebruikt. Het zit in dranken, ijs, sportvoeding, gebak snoep en koekjes.

Het is 150-200 keer zoeter dan suiker. Monk extract levert net als Stevia geen calorieën, maar smaakt wel heel zoet. Dat is maar een ietsje minder dan de zoetkracht van stevia extract. Er is niet zoveel monk fruit extract nodig om iets te zoeten.

Monk fruit

Related Articles

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.