Gezonde groenten

Groenten die aandoeningen helpen genezen  De natuur heeft altijd het beste voor met ons. Miljoenen jaren natuurlijke evolutie heeft een voedingssysteem ontwikkeld voor elk levend organisme. Deze evolutie ligt opgeslagen in het DNA van de mens. 

Dit houdt in dat het lichaam precies weet wat het nodig heeft en dat zongerijpte gewassen in oorspronkelijke staat precies DAT BEZITTEN wat het lichaam nodig heeft. Meer luisteren naar het lichaam en minder naar het intellectuele meten en weten in het hoofd zou al een goede stap zijn om te begrijpen wat het lichaam echt nodig heeft. 

De natuur weet uiteindelijk altijd wat het beste is voor de mens, niet de mens zelf.

De zoete aardappel:

Dat is een plant die van oorsprong uit de tropen komt. Het is een rijke bron aan voedingsstoffen. Je hebt vele kleuren, maar oranje komt bij ons het meest voor. Vitamine A is rijkelijk aanwezig in deze knol samen met vitamine B3, B5 en B6. en de mineralen koper, mangaan en kalium. 

Zoete aardappel bevat veel tryptofaan, dat is een stof dat zeer belangrijk is voor de aanmaak van het gelukshormonen serotonine. En dan nog enkele voedende fytonutriënten zoals cyanidine, en peonidine. 

Die twee stoffen hebben de eigenschap het lichaam te helpen bij het verwijderen van zware metalen. Deze groente is eveneens rijk aan betacrarotenen en andere antioxidanten. Toch eens proberen. De knol kun je zowel rauw als gekookt eten.

Radijs:

Radijsjes zijn groenten die rauw gegeten worden voor de maaltijd. Er zit veel probiotica op, zeker op de blaadjes die je eveneens kunt opeten. De zaadjes zijn eveneens geschikt om kiemgroenten mee te kweken.  Een radijs bevat vitamine C en K en vele vitaminen uit het B-complex (3,5,6 en 11). het bevat eveneens ijzer, zink, mangaan, calcium, kalium die zeer goed opneembaar zijn door de spijsvertering

Een radijs is rijk aan vezels, hetgeen de darmtransit bevordert. De scherpe smaak werkt bovendien nog eens reinigend in het spijsverteringskanaal. Radijs is een goede ontgifting voor het lichaam en ondersteunt de nierwerking.

Knolselder:

Knolselder is een stuk voedzamer dan de gewone aardappel. Hij bevat veel vitamine K , vitamine C en vitamine B1, B3 en B6. De groente bevat veel fosfor, natrium, calcium, magnesium, zink, calcium, mangaan en koper. Het is een groente die goed is bij aandoeningen van het botweefsel zoals osteoporose. 

De antioxidanten falcirindiol, panaxydiol, en falcarinol zorgen voor betere celcommunicatie en zijn anti-carcinogeen. vooral bij darmkanker en leukemie. Knolselder is eveneens een goede groente bij hart- en vaatziekten, menstruatie en nierproblemen. Knolselder werkt licht diuretisch. Van knolselder kun je heerlijke soep maken of gewoon als groente koken.

Pastinaak:

Deze oude groente werd veel gegeten toen we de aardappel in Europa nog niet hadden. Pastinaak is rijk aan vitamine B11, belangrijk tegen dementie, osteoporose en hart- en vaatziekten. Deze groente is bovendien een rijke bron aan goede vezels die de darmtransit stimuleren, het vermijd ook grote pieken in de bloedsuikerspiegel. 

De kalium uit pastinaak houdt de bloeddruk normaal. Deze oude groente werd veel gegeten toen we de aardappel in Europa nog niet hadden. Verder heeft pastinaak een positieve werking bij cellulitis, obesitas en hart- en vaatziekten. Hij smaakt van nature zoet en is rijk aan antioxidanten. Je kunt pastinaak koken, gratineren of bakken. Het is een lekkere gezonde groente die je gemakkelijk zelf kunt kweken.

Prei:

Prei is familie van de ajuin en bieslook. prei is een goede groente voor de keel en de stembanden. Prei bevat zeer veel voedingsstoffen. Vitamine A, C, B6, B11, B1 en E. Verder bevat prei fosfor, calcium, magnesium, koper en ijzer in goed opneembare vorm. 

De flavonoide kaempferol is goed voor de bloedvaten. het foliumzuur (B11) is goed om de homocysteïneniveau in het bloed in evenwicht te houden. verder bevat prei veel polyfenolen, dat zijn ook goede antioxidanten die de niveaus van vrije radicalen in evenwicht houden.

Het lichaam heeft zowel anti-oxidanten als vrije radicalen hard nodig bij het ontgiften en zuiveren van het lichaam als voor het recyclen van celafval. Prei is goed om trombose te voorkomen. Prei kun je stoven of een lekkere soep van maken, hij is lekker bij gebakken aardappels en zelfs in een omelet. Prei bevat een scherpe smaak (reinigende smaak) die eerder zoet wordt tijdens het kookproces.

Alfalfa, een smaakvolle kiemgroente, bevat zeer veel fytonutriënten en waarbij het lichaam beter kan ontgiften. Alfalfa is eveneens goed voor mensen met diabetes type 2. Alfalfa is werkzaam bij aandoeningen van de urinewegen. Alfalfa is ook goed bij menopauzale klachten.

Andijvie bevat vele bitterstoffen, net als witloof en cichorei. Ze behoren ook tot dezelfde plantenfamilie. Andijvie staat bol van vitaminen en mineralen. Voornamelijk vitamine K is belangrijk voor de botopbouw.

Ajuin bevordert de bloedsomloop, gaat plaatjesaggregatie tegen. Het heeft een licht anti-astmatische werking. Ajuin is licht diuretisch en bevordert een betere slaap. Verder stimuleert de ajuin de productie van maagsappen waardoor de spijsvertering beter verloopt.

Asperges, zijn zeer goed bij blaasontstekingen en verhoogd urinezuurgehalte. Rijk aan tryptofaan, goed voor de serotonineproductie door het darmslijmvlies van de dikke darm. De saponine uit asperges is ontstekingsremmend. asperges versterken de weerstand.

Broccoli draagt bij tot preventie van maag-, colon-, mond-, prostaat-, blaas-, en longkanker. Het beschermt tegen maagontstekingen en maagzweren (ook van het duodenum). Het bevordert het gezichtsvermogen. Helpt de lever en de pancreas bij hun ontgiftend vermogen. Broccoli is rijk aan glucosinolaten dat het lichaam helpt bij neutralisatie van kankerverwekkende stoffen.

Pompoen is ontzwellend op de prostaat en stimuleert de slaap. Echt rustgevend. Pompoen is de groente bij uitstek voor plasproblemen en heeft een wormafdrijvend effect. Een bron aan vitamine A en andere vitaminen. Pompoen is een natuurlijke ontstekingsremmer.

Artisjok werkt goed bij leverontsteking, stimuleert de leverfuncties. Artisjok bevat de smaken bitter en wrang, beide krachtige ontgiftende smaken voor het lichaam, de lever. Stimuleert betere gal. Artisjok is eetlustopwekkend en helpt bij dyspepsie. Ondersteunt een evenwichtige cholesterolspiegel.

Paprika herbergt geneeskracht bij diverse ziekten en is uiterst geschikt bij diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Ze hebben zeer weinig calorieën, hetgeen bij obesitas een gunstig effect heeft. Van de aanwezige luteïne en zeaxanthine is wetenschappelijk vastgesteld  dat ze leeftijdsgerelateerde staar tegengaan.

Venkel is darmgas verdrijvend, krampopheffend, eetlustopwekkend, bevordert de maag-darm peristaltiek, ontstekingsremmend en bevordert de melkproductie dankzij de aanwezige anethol. Venkelzaadolie is goed tegen darmkolieken.

Witloof is zeer goed voor de spijsvertering, er zitten probiotische stoffen in witloof. De bitterstoffen in witloof helpen de lever bij het ontgiftingsproces. verder heeft witloof een laxerend effect dat niet schadelijk is voor het lichaam. Goed bij constipatie. Witloof zorgt ervoor dat de lever minder glucose aanmaakt. Goed bij een eetpatroon om diabetes onder controle te houden.

Peterselie is menstruatiebevorderend, werkzaam bij haaruitval, stimuleert de melkproductie, zeer hoge voedingswaarde, preventie van osteoporose, tegen slechte adem en verlicht oedemen.

Bonen zijn goed tegen obesitas, vermindert de absorptie van koolhydraten in de darm, helpt de pancreas om de bloedsuikerspiegel te handhaven.

Bloemkool is een winterse topgroente die vitamine c in grote hoeveelheden bevat. Beschermt tegen colonkanker. Helpt bij de leverontgifting. Bloemkool bevat glucorafanine dat ontstekingsremmende eigenschappen bezit. Bloemkool is rijk aan vezels hetgeen goed is bij de darmperistaltiek. 

Selderij heeft mild diuretische eigenschappen, goed als preventie van blaasontsteking, heeft licht krampopheffende werking en is windverdrijvend. De knol wordt soms ook wel de Europese ginseng genoemd vanwege de algemeen gezondheidsbevorderende werking.

Wortels hebben een goede voedingswaarde voor de mens, en zijn nuttig voor de groei bij kinderen. Bevatten zeer veel antioxidanten en helpt kanker te voorkomen. Door hun hoge gehalte aan carotenen zijn wortels bij uitstek geschikt voor de weerstand van de huid  en de bescherming van de slijmvliezen. Wortels beschermen tegen hart- en vaatziekten. Goed voor de ogen en het nachtzicht.

Spinazie is goed voor zwangere vrouwen. Spinazie is rijk aan foliumzuur (vitamine B11), en beschermt tegen atherosclerose. Beschermt het netvlies van de ogen. Het bevat veel chlorofyl en dat ondersteunt de weerstand. Is licht, windverdrijvend en koortsverlagend. Een groente dat goed is voor diabetespatiënten, helpt de bloedsuikerspiegel te verlagen.

Ideaal is nu in de late herfst en de winter voornamelijk om onze streekeigen wintergroenten te consumeren, zij bevatten de juiste voedingstoffen om het menselijk lichaam door de winter te helpen. Zomergroenten zoals sla en tomaat bevorderen de weerstand tijdens de zomer, maar in de winter verzwakken zij de weerstand. Hou rekening met seizoensgebonden gewassen en vruchten, dat is altijd het beste voor je lichaam. 

Waterkers voorkomt kanker, het heeft een anticarcinogene werking omdat het een goede verhouding omega 3 en 6 vetzuren bevat. samen met stoffen die de lever helpen ontgiften bevordert waterkers de apoptose (natuurlijke celdood), ideaal voor de verjonging in het lichaam. Heeft een beschermende functie voor het menselijke DNA. Verder versterkt waterkers de psychische functies en is goed tegen angst. 

Spruitjes zitten tjokvol vitaminen en mineralen die goed opneembaar zijn. Spruitjes bevatten glucosinolaten. Deze stofjes verlagen eveneens het risico op kanker door het lichaam bij te staan schadelijke stoffen te neutraliseren. Het bevat net als vele andere koolgewassen een goede verhouding omega 3 en 6.

Rode bietjes zijn een uitstekende bron van vitaminen en mineralen. het bevat betanine dat een gunstig effect heeft tegen kanker. En als er een groente supergoed is voor het bloed, dan zijn het zeker de rode bietjes. Rode bietjes bevatten omega 6 in basisvorm (linolzuur), deze komt voor in de celwand en laat de zuurstof door. Bietjes beschermen het hart en hebben een sterk ontgiftende werking.

Related Articles

Diabetes deel 2

Geheime oorzaken diabetes: dierlijke eiwitten Teveel dierlijk eiwitten: schadelijker dan geraffineerde suiker Geraffineerd suiker en zetmeel is niet gezond. Maar grote hoeveelheden dierlijk eiwitten zijn…