Heb jij tijd om rustig te eten en te genieten van je voedsel?

192

Eet bewust

Hoe we eten is even belangrijk als wat we eten. Iets dat dikwijls vergeten wordt. Evenals de wijze hoe onze maaltijden zijn klaargemaakt is net zo wezenlijk als de voedende aspecten en de samenstelling in termen van koolhydraten, eiwitten, vetten, mineralen en vitaminen.

Geloof me, het werkt echt niet om een haastig bereidde en naar binnen geslikte maaltijd met voedingssupplementen te compenseren. Dat werkt echt niet!.  Voedingssupplementen worden niet goed opgenomen als de darmen onverteerd voedsel ontvangen door je voeding haastig naar binnen te Werken. Aandacht voor je voedsel is een belangrijke factor om het verteringsproces goed te laten verlopen. Een liefdevolle aandacht, voeding om je lichaam liefdevol mee te voeden is een sterke genezende kracht waarover je beschikt. Je eet om je lichaam te voeden en te onderhouden, en je algemene gezondheid met zijn detox- en recyclingssysteem te geven wat het nodig heeft om jou gezond te kunnen houden. Bewust je maaltijd eten, kan je maaltijd doen veranderen van zogezegd “snel bijtanken” tot een effectief genezende ervaring.

Wat kun je doen om bewust te eten en je spijsvertering te verbeteren?

Stap 1: Luister steeds naar je eetlust! Eet als je werkelijk honger hebt. Zorg ervoor dat je altijd speekselvorming hebt als je eet. Goed kauwen is een must. Als het etenstijd is vraag je jezelf af of je werkelijk honger hebt. Misschien is het beter om nog even te wachten. Probeer elke dag rond hetzelfde uur te eten, deze gewoonte zal ervoor zorgen dat er dan de meeste spijsverteringsenzymen worden uitgescheiden. Bij voorkeur de grootste maaltijd rond het middaguur. Als je nooit honger hebt bij het ontbijt, vraag je af hoe het zit met je bijnieren, misschien zijn ze wat uitgeput. Als je toch eens echt geen honger hebt, dan is het beter om niet te eten, eet je wel, dan zal het niet verteren waarmee je de darmen ook geen plezier zal doen. Als de darmen onverteerde voeding ontvangen ontstaat en overgroei van schadelijke organismen. Dat verzwakt de algemene gezondheid met zijn detox- en recyclingssysteem.

Stap 2: Besteed aandacht aan wat je eet, wees bewust dat je tijdens het eten moet genieten van hetgeen je eet. Voedsel kan nooit dienen als gewoon maagvulling, voedsel moet een genot zijn voor jou en je gehele lichaam. Probeer dus niet met andere dingen bezig te zijn als je eet zoals bijvoorbeeld televisie kijken, rijden met de auto, telefoneren, mails bekijken en werken. Je aandacht tijdens het eten moet gaan naar de sensaties van de smaken en geuren van je maaltijd, gewaarwording van het genot om je voedsel meermaals rond te draaien in je mond en te kauwen om echt alles uit je voedsel te kunnen halen. Hierbij wordt er meer speeksel gevormd en dat verbetert de spijsvertering in zijn geheel. Het vermogen om voedingstoffen te onttrekken aan je voedsel zal hierdoor worden gestimuleerd. Eet eveneens rustig niet gehaast, in een aangename omgeving, eventueel een zacht muziekje op de achtergrond.

Stap 3: Bedenk dat het eten bedoeld is om aan je voedingsbehoefte te voldoen. Een emotionele behoefte met voedsel bevredigen zal je spijsvertering ontregelen. Je kunt je wel tijdelijk je wat meer ontspannen en bevredigd voelen, maar deze voordelen zijn echter van korte duur. Als je bewust bent dat je eet om emotionele rust te vinden, luister dan eerst eens even naar jezelf en wees eerlijk. Het is beter om hulp te zoeken om deze emoties bestaansrecht te geven en op te lossen. Ikzelf geef emotionele hulp en healing, ik heb daar opleidingen voor gevolgd. Om aan je voedingsbehoefte te voldoen gebruik je steeds gezonde zongerijpte producten om er liefdevol een maaltijd mee te bereiden met de bedoeling om te genieten, niet om te troosten.

Stap 4: Geef voorkeur aan aan verse ingrediënten. Zij bevatten de meeste fotonen van het zonlicht en hebben daardoor de meest voedende waarde voor je lichaam. Neem tijd om zelf verse voeding te bereiden. Vermijd ten stelligste alles dat bewerkt is door de voedingsindustrie. Industrieel bewerkt voedsel is door raffinage, verhitting en het toevoegen van chemische stoffen enzovoort beschadigd. Dit is voor het lichaam moeilijker te herkennen als voedsel en kan bijgevolg niet goed verteren. Denk logisch, voedsel dat behandeld is om langer te bewaren, hoe kan dit voedsel goed verteren in de maag en de twaalfvingerige darm?? Denk eveneens eraan, blikken, restjes ouder dan een dag, magnetronbereiding, te lang in de diepvries gezeten zijn allemaal zaken die de voedingswaarde ernstig hebben aangetast waardoor je lichaam er niet veel voedingswaarde aan heeft. Magnetron is zelfs ronduit schadelijk voor het lichaam.

Stap 5: Respecteer het dag en nachtritme! Het menselijke lichaam functioneert volgens het ritme van dag en nacht. Cultiveer een gewoonte om je maaltijd steeds op een vaste plaats en tijdstip te nemen. Houd enkele zaken in acht om je spijsvertering niet te verstoren. Eet nooit ‘s avonds grote of zware maaltijden en zeker niet voor het slapengaan. Heb je honger voor het slapengaan, eet een kleine voedzame snack. Ook niet met honger gaan slapen. Bij voorkeur de grote warme maaltijd op het middaguur. Tijdens het middaguur gebruikt je lichaam veel energie om de sterkste spijsverteringsenzymen te produceren. Naar de avond toe verminderd deze productie. Voorkom eveneens te eten als het voorgaande nog niet is verteerd. Wacht minimum twee uur alvorens een snack of dessert te nemen.

Stap 6: Drink niet tijdens de maaltijd, behalve als de voeding droog is zoals brood bijvoorbeeld. Ideaal is een half uur voor de maaltijd nog een glas water. Op een half uur is je maag weer leeg en worden vervolgens de spijsverteringsenzymen niet meer verdund. Twee uur na de maaltijd kun je weer drinken. Een ander punt waar je beter ook rekening mee houdt is dat je stopt met eten als je voldaan bent, niet als je bord perse laag is. Iets teveel eten verstoort de spijsvertering zeer negatief. Voor je kinderen, dwingt ze niet om hun bord leeg te eten als ze echt genoeg hebben. Voorkom teveel eten om verzadigd te zijn. Wees bewust dat er een verschil is tussen voldaan eten en verzadigd eten. Maak een dagelijks ritueel van je maaltijd, waarmee je inbeeldt dat je energie en informatie onttrekt uit de omgeving, het voedsel en metaboliseert in kracht voor je lichaam.

Stap 7: Denk eraan, na de maaltijd heeft je lichaam wat rust nodig. Een kwartiertje tot een halfuur rustig ontspannen zitten is deugddoend voor de spijsvertering. Een beetje rustig wandelen is eveneens goed na de maaltijd. Maar zeker geen fysieke inspaningen zoals sport of werken vlak na de maaltijd. Conclusie: Dus niet alleen wat je eet, maar ook hoe je het eet en hoe je op datzelfde moment voelt bepaalt hoe de spijsvertering en de stofwisseling zal verlopen in je lichaam. Als je de deze zeven stappen respecteert, dan zal je voedsel op een voedzame manier worden opgenomen.

Dus als je kwaad bent of van streek bent, gestresseerd, dan is het beter dat je niet eet, want alles wat je eet zal niet goed verteren en dus slecht zijn voor je lichaam. Probeer eerst te kalmeren en tot rust te komen om dan pas te gaan eten. De gehele spijsvertering staat onder invloed van emotie moleculen, en deze emotie moleculen bepalen of het voedsel goed zal verteren en waar het voedsel naartoe gaat. Negatieve emoties veranderen goed voedsel in giftige stoffen. Het gaat er dus niet alleen om wat je eet, maar ook hoe je het eet. Luister daarom naar je lichaam en eet als je in blijde stemming bent. Neem de signalen van je lichaam serieus en geef dan vervolgens je lichaam wat het nodig heeft om gezond te blijven. Meet je hongerniveau en drink water als je lichaam de dorstprikkel geeft, zodat jouw hongergevoel en voldaanheid altijd kloppen. Dan ben je natuurlijk bezig, en de mens is gemaakt om dit te ervaren. Dit is genezing via lichaam en geest.

Daniel The Healthman

Vertrouw op je lichaam en genees jezelf

Je bent veel meer dan je denkt

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *