Hoe kun je het best een rook- of andere verslaving aanpakken en oplossen?

50.1

Leren om je vrije wil terug te krijgen

Herontdekken van het besef van vrije wil

Als je een roker bent en deze gewoonte wenst op te geven, is het belangrijk te beseffen dat je rookverslaving niet een toevallige vergissing is, dat je hebt gemaakt om een moment dat jij je niet goed voelde. Belangrijk is te beseffen dat je deze gewoonte niet hebt aangeleerd om er last van te hebben, maar om er iets uit te leren. Leren stoppen met roken kan een effectieve manier zijn om iets anders dat je niet kunt, of waar je afhankelijk van bent, de baas te worden.

Roken blijft een gewoonte zolang je het onderdrukt of bestrijdt. Dat komt omdat je met een aanhoudende aandacht er steeds meer energie aangeeft, waardoor het sterker blijft dan jezelf. Op deze wijze wordt de verslaving steeds sterker. Het blijft een gewoonte of het verandert in een andere verslavende gewoonte, behalve op het moment dat je inziet dat jij de kracht hebt om alles wat je wilt in vervulling te laten gaan. Verlangen wilt altijd vervuld worden en we zouden op zijn minst moeten kunnen kiezen of in staat zijn of we dit verlangen willen vervullen of niet. Stoppen met roken gaat niet over het inruilen van de ene verslavende gewoonte voor een andere. Het gaat over het besef of herontdekken dat je een vrije wil hebt.

Je wilskracht gebruiken om een ongewenste gewoonte te bestrijden zal zijn doel voorbijschieten en een averechts effect hebben. Besef als je iets bestrijdt, ga je ervan uit dat je wordt aangevallen of in gevaar bent. Een verslaving zoals roken laat een gemis zien van innerlijk weten en kunnen. Stoppen met roken kan een effectieve manier worden om je verlangens en innerlijk weten te vervullen. Zodat je meer grip en beheersing over je leven krijgt. Je leven in eigen hand nemen. Wat bedoel ik daarmee? Wel, besef dat roken niet het probleem is dat je moet aanpakken. Als je roken alleen maar ziet als een lastige verslaving met vreselijke consequenties is dit niet echt bevorderlijk voor je zelfbeeld en zelfrespect. Het is een gedachte dat een negatief effect heeft op je innerlijke dialoog. Dat idee werkt eerder depressief.

Het lichaam en de geest heeft een krachtig verbond, het lichaam heeft een geest om zijn bevelen op te volgen, de geest heeft een lichaam om zichzelf te kunnen definiëren. Zelfs al slaag je erin om de rookverslaving de baas te worden, innerlijk zal je steeds het gevoel hebben dat je de innerlijke vrijheid net niet hervind waardoor je waarschijnlijk een andere verslaving zal ontwikkelen zoals snoepen, alcohol en zelfs seks. Er is een onderliggende angst bij elke verslaving dat de lichaamscellen opjaagt en angstig maakt met het gevolg dat ze niet optimaal functioneren. Lichaamscellen kunnen geen vrede, evenwicht en energie vinden om “gelukkig te zijn”, zolang de angst ‘geen controle meer te hebben’ de boventoon voert in het bewustzijn van de gastheer. In plaats van de strijd aan te gaan met je angst of gebrek aan zelfrespect en zelfvertrouwen, hoef je enkel en alleen maar het gevoel te versterken van innerlijke vrijheid om je eigen keuze in het leven te kunnen maken. 

De boodschappen die lichaamscellen met behulp van enzymen en hormonen naar de hersenen en het hart sturen zijn alleen maar noodkreten. Maar de verslaafde persoon interpreteert deze noodkreten meestal als depressie en nervositeit. En om dit vervelende gevoel weer de baas te worden zal je genoodzaakt zijn om een volgende sigaret op te steken of te grijpen naar een glas alcohol. En elke keer als dat gevoel terugkomt, voelt hij zich verzwakt en verslagen en zo blijft de verslaving in stand gehouden.

Als je begrijpt dat echte wilskracht gaat om bewuste keuzes te leren maken, en je begrijpt dat je daarmee op een goede manier mee kunt omgaan, dan kun je het roken als een van de belangrijkste dingen zien dat je ooit hebt meegemaakt om een totaal andere manier van denken aan te nemen en zo een heel andere toekomst te creëren. Wilskracht gaat niet om de dwang van het roken te stoppen, wilskracht gaat om nieuwe keuzes te maken. Het is belangrijk te realiseren dat je altijd een keuze hebt. Dat is wat je kunt aanleren en cultiveren, en dat is belangrijk om van de verslaving af te geraken.

Verslavingen blijven als lijm aan je plakken als je ze te baas wilt worden. Verslavingen zijn als een “herinneringsgeest” dat in ons onderbewustzijn woont, en dat steeds de kop opsteekt als de verslavende stof of sigaret in het zicht komt of gewoon door eraan te denken. De daaropvolgende aandrang hebben we niet bewust onder controle. We zouden zelfs ‘een moord begaan’ voor een sigaret, een reep chocolade of een kop koffie. 

Het is onmogelijk om de “herinneringsgeest” uit te bannen door je sigaretten weg te gooien, je rokende vrienden te mijden en in een rookvrije ruimte te gaan wonen. Daarbij heeft de maatschappij het roken al veroordeelt dat veel rokers allang het gevoel hebben hun persoonlijke vrijheid om keuzes te maken kwijtgeraakt zijn. Als je bovendien een gevoelig persoon bent, voel je waarschijnlijk al sterk schuldig door het gezeur van je partner, de arts en zelfs door de waarschuwing op het pakje sigaretten dat roken schadelijk is voor de gezondheid. En als deze druk van buitenaf erin slaagt jou te doen stoppen met roken, dan zul je heel waarschijnlijk nog steeds beroofd voelen van je vrije keuze. dat is de oorzaak dat je gaat zoeken naar een meer sociaal geaccepteerde vorm van verslaving.

Maar van je roken een bewuste keuze

Verslavingen hebben dikwijls hun oorsprong in je kindertijd. Zoals bijvoorbeeld dat je geen stuk chocola mocht eten voor de lunch, of een verbod om naar televisie te kijken wanneer je dat wilde. Op dat moment reageert je onderbewuste negatief omdat het niet zelf kan kiezen of iets moet doen tegen zijn wil. Een teleurstelling om je wensen niet te kunnen vervullen kan leiden tot een innerlijke leegte, die…gevuld moet worden.  

Roken is niets anders dan een bewuste rebellie tegen externe manipulatie van onze vrijheid zelf te kunnen kiezen wat we willen en vult deze ongemakkelijke leegte van binnen, tenminste voor een tijdje. Deze innerlijke ongemakkelijke leegte en gemis kan alleen maar definitief verdwijnen als we onze vrijheid van zelf kiezen en willen teruggekregen hebben om zelf weer keuzes te kunnen maken. Het is eigenlijk belangrijk dat je vrijheid hebt om te roken, waar je ook wilt en hoeveel je ook wilt. Als je een sigaret en aansteker hebt, ga je inderdaad kunnen bewust kiezen om te roken. Dat is belangrijk goed te beseffen. Want de onbewuste associatie van roken met alle andere ‘dat mag niet’-opdrachten uit het verleden zal tenietgedaan worden door het accepteren van je behoefte om te roken.

Vele mensen hebben geen andere keus dat hun verslaving jarenlang te verbergen voor hun ouders, leraren en door te gaan met roken tot je een eigen keuze had. herkenbaar, ik rookte mijn eerste sigaret toen ik naar de middelbare school ging. Ik voelde me een crimineel, want volgens de wet mocht ik pas roken als ik 16 was. En bovendien waren je ouders faliekant tegen het roken. Toen ik eindelijk van de wet mocht beginnen roken raakte ik mijn belangstelling voor het roken kwijt en besloot te stoppen met roken. Het lukte zelfs om in één keer te stoppen, zonder dat ik afkickverschijnselen kreeg. 

DE EERSTE EN BELANGRIJKE STAP OM TE STOPPEN MET ROKEN  IS JEZELF TOESTEMMING GEVEN OM TE ROKEN.

Maar als je jezelf schuldig voelt omdat je rookt, dan zal het jou weerhouden om te genieten van een sigaret. het gevolg is dat je onderbewuste jou zal aanmoedigen om nog een sigaret te roken dat je “eindelijk” zal brengen waar je naar op zoek was. Besef dat je niet op zoek bent naar de korte sensatie van het roken, in je onbewuste ben je op zoek naar de verloren vrijheid om je eigen keuzes te maken in je eigen leven. Door vervolgens geen sigaret meer op te stekken ontneem je jezelf ook dit mogelijke gevoel van tevredenheid. Dit verzet tegen roken kan krachtige psychosomatisch processen veroorzaken. Dit staat bekend als de sterke afkickverschijnselen. depressie, niet meer willen leven, misselijkheid, overgewicht, boosheid, hart- en vaatziekten, een enorm hongergevoel, concentratieproblemen en beven. Weet dat deze verschijnselen alleen optreden als je gelooft dat je er niet zelf voor kan kiezen om te roken.

Je kiest om minder te roken, maar…

Stop met te vechten tegen je behoefte om te roken. Dit in tegenstelling wat iedereen denkt dat je moet stoppen? Je zal je gewoonte vanzelf kwijtraken als je ervoor gekozen hebt niet iedere keer aan je behoefte toe te geven als je een aandrang krijgt om een sigaret op te steken. In herhaling, je hoeft je behoefte om te roken niet op te geven. Hierdoor ontneem je jouw onderbewuste opstandige geest zijn macht en zorg je er tegelijkertijd ervoor dat je geen slachtoffer wordt van krachten buiten jezelf, of dat nu mensen zijn of situaties. 

En omdat jij nu voelt dat jij de baas bent, kun je ervoor kiezen al dan niet te roken. Daarom is het belangrijk om je sigaretten altijd onder handbereik te houden zodat je weet dat je altijd kunt roken wanneer je wilt. Je gaat merken dat je aandacht dan op het keuze-element terechtkomt, de vrije keuze. Je merkt door steeds sigaretten bij de hand te hebben dat je het gevoel “van kunnen kiezen “zal versterken. Het kan zelfs een goed idee zijn om je aandrang van het roken te versterken door af en toe eens aan een sigaret te ruiken of een pakje voor je neer te leggen. 

het staat je vrij om vandaag te stoppen en morgen weer te beginnen. Zie de mensen om je heen die een sigaret opsteken en inhaleren en stel je voor dat je dat zelf ook doet. Zeker niet de dagen tellen dat je al niet gerookt hebt en kijk ook niet vooruit. Je hoeft jezelf of iemand anders niet te bewijzen dat je sterk genoeg bent om deze verslaving de baas te kunnen. Je wilt hem feitelijk helemaal niet de baas kunnen zijn. je wilt alleen er iets van leren, leren hoe je over je vrije wil en vrije keuze kunt beschikken. Besef dat je geen beter mens bent als je stopt en slecht mens bent als je niet stopt. Het gaat erom dat je altijd keuze hebt, en het scheelt maar een trekje en je bent weer een roker, net als zovelen. De keuze je eigen vrije wil te leren gebruiken en dit te trainen doe je elke dag meerdere keren met je geest in het NU zonder verwachtingen. Op dit moment!

Je merkt dat hoe langer de perioden worden dat je ervoor kiest niet te roken, de ste sneller verdwijnt de aandrang om te roken en hij zal elke dag minder intens worden. En elke keer dat de aandrang om te roken terugkeert  heb je de mogelijkheid om een nieuwe keuze te maken. En reken maar dat het zal gebeuren, want de herinneringsgeest is niet van de ene dag op de andere verdwenen uit je onderbewustzijn. Maar met de bewuste geest die zijn keuzemogelijkheden heeft geoefent wordt het steeds gemakkelijker om vast te houden aan het succes van de vorige keuze, want je hebt veel meer zelfvertrouwen en zelfrespect gekregen dat je eigenwaarde doet stijgen.

Bij deze zienswijze om een verslaving op te lossen komt geen terugval voort, alleen maar het trainen van je eigen bewuste geest waardoor je onderbewuste een nieuwe ervaring krijgt van herwonnen keuzemogelijkheid en dit opslaat in het langetermijngeheugen. Jij bent de baas geworden. Van het bewust trainen van je geest zal je hele leven plezier van hebben. Je gaat steeds beter je eigen vrije wil gebruiken en het gevoel van slachtofferschap zal verdwijnen.

Begrijp dat je verslaving zo sterk is geworden omdat je zo vaak te horen hebt gekregen dat je iets niet kunt of mag doen. daardoor ben je het zelf gaan beginnen geloven en heb je gedacht dat deze verslaving te moeilijk was om af te leren. het trainen van de vrije wil in je bewuste geest geef je jezelf toestemming om bewuste keuzes te maken. Dit zal uiteindelijk “ik kan het niet” uit de de ondermijnende langetermijngeheugen bannen. Dat zal in alle aspecten van je leven ten goede komen. 

Je kiest om te stoppen met de verslaving

Eerst enkele puntjes aandacht geven voor je besluit te stoppen met roken.

  • Vertel aan niemand over je voornemen om met roken te stoppen , want daarmee ondermijn je de vrijheid om hier zelf voor te kiezen. 
  • Probeer niet tegelijkertijd te veel andere dingen te veranderen in je leven.
  • Maak er een prioriteit van als je wilt stoppen met roken of een andere verslaving.
  • Draag steeds je sigaretten bij je, waardoor je steeds kunt kiezen of je wenst te roken of niet. Je hoeft je niet te bewijzen dat je in staat bent te stoppen met roken omdat de mensen om je heen nog aannemen dat je nog rookt.
  • Beloon jezelf niet als je stopt met de rookverslaving. Het stoppen zelf is de beloning.
  • Denk aan de grote voordelen als je gestopt bent met roken: minder slijm in de ademhalingswegen, je gezondheid verbetert, een frissere adem en je bespaart veel geld.
  • Kies altijd een dag om te beginnen met het stoppen van je verslaving dat niet samenvalt met een emotionele gebeurtenis of stressvolle situatie. Kies een dag dat samenvalt met iets positiefs. Een nieuwe maan is is een goede dag om met je rookverslaving te beginnen stoppen.
  • Ga geen plaatsen vermijden waar er gerookt mag worden. Onder alle omstandigheden wens je de controle over je keuze te behouden. Tenzij je het doet om gezondheidsredenen. 
  • Het is goed dat er altijd een mogelijkheid is om buiten te roken als je dat zou willen tenzij je op het vliegtuig , trein of bus bent.
  • Erken steeds de behoefte om te roken als je die voelt aankomen. Zeg vervolgens tegen jezelf: “ik wil nu echt roken en ik ben vrij om dat ook te doen, maar nu neem ik de beslissing om dat niet te doen”. Als je na een uur opnieuw de behoefte krijgt om een sigaret op te steken, zou je eraan kunnen toegeven. Dat leert jou de acceptatie te geven dat je je bewust kunt gaan roken, maar dit niet altijd hoeft te doen. Door te kiezen om niet te roken op ieder moment dat je er behoefte aan hebt, train je jouw geest om bewuste keuzes te maken.
  • Probeer je verlangen naar een sigaret niet te vervangen door extra te gaan sporten, koffie, chocolade, kauwgom of zelfs door frisdrank te drinken. Het zal op lange duur niet meer werken.
  • Vaak houdt de behoefte om te roken verband met andere dingen. Een rookverslaving is dikwijls gecorreleerd aan het drinken van een kop koffie, een rinkelende telefoon, het aanzetten van de televisie, het wachten op de trein enzovoort. Als deze dingen zich voordoen verschijnt de behoefte om een sigaret op te steken. De volgende keer dat een van deze dingen zoals een kop koffie drinken zich voordoet, maak je de bewuste keuze om even te wachten tot je echt tijd hebt om heel bewust te gaan roken. je kunt ook jezelf aanwennen om op een andere plaats te gaan roken dan dat je gewend bent dit te doen. dat verbreekt de link met je onderbewuste en maakt je keuze om te gaan roken nog meer bewuster. 
  • Laat telkens de behoefte om te roken eerst heel sterk worden voordat je beslist om een sigaret te nemen. In feite heb je de vrije keuze om te roken, maar je stelt het nog even uit tot je echt ongemakkelijk gaat voelen. Wees je ervan bewust op welke plek je lichaam gespannen, nerveus of geïrriteerd aanvoelt. Het is belangrijk om echt door te voelen hoe sterk je behoefte is om te roken vooraleer je een sigaret opsteekt. De meeste rokers geven al toe bij de minste aandrang en zijn zich niet eens bewust van dat ze een sigaret opsteken. Het is belangrijk om dit patroon te doorbreken.
  • Je kunt het jezelf iets makkelijker maken door steeds een half glas water te drinken op kamertemperatuur elke keer dat je behoefte krijgt op een sigaret. Dit geldt ook voor andere verslavingen.
  • Lichamelijk gezien houdt de aandrang om te roken direct verband met toxines die opgeslagen waren in je bindweefsel en nu in de bloedstroom en lymfe terechtkomen. Hierdoor wordt het bloed wat dikker en dat veroorzaakt irritatie, angst, paniek en nervositeit. In plaats van deze toxines terug te dwingen in het bindweefsel (waar ze de volgende keer  weer uit tevoorschijn zullen komen), zal het drinken van een half glas lauwwarm water je bloed iets dunner maken waardoor deze toxines uit je bloed uit je lichaam verwijderd kunnen worden door de lever, longen en uiteindelijk ook de lymfe. Daardoor wordt de behoefte om te roken steeds minder sterk en zal hij tenslotte helemaal verdwijnen. 
  • TEN SLOTTE: Je rookverslaving of andere verslaving is niet iets vreselijks dat je kwijt moet zien te geraken. Nee bekijk het als een gelegenheid om jezelf te oefenen om je eigen lot bewust in je eigen hand te nemen. Als je het zo kunt bekijken, dan wordt elke verslaving de beste leermeester dat je ooit hebt gehad.

Nog enkele zaken om de techniek van het stoppen met roken kracht bij te zetten:

  • Krijg je de behoefte om een sigaret op te steken, zeg dan tegen jezelf: “ik wil nu roken”. Dit zal de behoefte aan roken van je onderbewustzijn verleggen naar je bewustzijn en je meer tijd geven om de bewuste keuze te maken of je wilt roken of niet. Een half glas lauwwarm water drinken brengt deze behoefte ook naar je bewustzijn. 
  • Zeg vervolgens tegen jezelf: “ik heb de vrije keus om nu te roken.” Als je jezelf niet helpt te herinneren aan het feit dat je altijd een vrije keus hebt, zal je verslaafde geest nog steeds blijven geloven dat je niet mag roken en gaan rebelleren. Dat is de onderliggende oorzaak dat er afkickverschijnselen zullen ontstaan.
  • Als je de wanhopige behoefte hebt om een sigaret op te steken, erken dan deze behoefte dan door te zeggen: “ik kies ervoor om weer te gaan roken.” Voordat je naar een sigaret grijpt, check dan even of dit echt is wat je wilt. of herhaal tegen jezelf: “ik accepteer op dit moment dat ik wil roken, maar ik kies ervoor om het nu niet te doen.” Bedenk hoe mooi het zou zijn hoe je zou voelen als je uiteindelijk helemaal zou stoppen met roken.

Gebruik deze volgorde van zinnen elke keer als je behoefte hebt om te gaan roken. Dit werkt altijd, want je kunt nooit iets verkeerd doen wat je ook kiest. Er ontstaat geen schuldgevoel. Of je nu besluit om door te gaan met roken of om te stoppen, je bent ‘bewust’ geworden, en je traint je vrije keus. Dat is een noodzakelijke voorwaarde om bewust je leven in eigen hand te nemen. Vele mensen gaan met deze simpele techniek leren om bewustere keuze s te kunnen maken en hebben meer succes om definitief te stoppen met hun rookverslaving. Het maakt niet uit hoe lang het duurt om definitief te stoppen.

Het allerbelangrijkste is dat je op zeer positieve wijze een verandering hebt aangebracht in je manier van denken. dat is goed voor de houding naar jezelf en ook voor je houding naar anderen toe. Vele anti-rook programma’s tonen aan dat roken slecht is voor je gezondheid en missen daardoor een belangrijk punt. in plaats van rokers te veroordelen, zouden ze deze mensen moeten laten zien wat ze kunnen leren van deze verslaving, net zoals dat geldt voor andere problemen in ons leven.

Deze oefening om bewust te leren kiezen werkt net zo goed voor alle andere verslavingen zoals koffie drinken, slaapmiddelen, chocolade, drugs, alcohol, seks, werk, zout en suiker. Leer deze tekst en oefen je erin als je wenst te stoppen met je verslaving. Veel succes!

Daniël The healthman

Vertrouw op je lichaam en genees jezelf

Je bent veel meer dan je denkt

Warme groetjes

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *