Hoe stop je met roken?

50.1

Je kiest om te stoppen met de verslaving

Eerst enkele puntjes aandacht geven voor je besluit te stoppen met roken.

  • Vertel aan niemand over je voornemen om met roken te stoppen, want daarmee ondermijn je de vrijheid om hier zelf voor te kiezen. 
  • Probeer niet tegelijkertijd te veel andere dingen te veranderen in je leven.
  • Maak er een prioriteit van als je wilt stoppen met roken of een andere verslaving.
  • Draag steeds je sigaretten bij je, waardoor je steeds kunt kiezen of je wenst te roken of niet. Je hoeft je niet te bewijzen dat je in staat bent te stoppen met roken omdat de mensen om je heen nog aannemen dat je nog rookt.
  • Beloon jezelf niet als je stopt met de rookverslaving. Het stoppen zelf is de beloning.
  • Denk aan de grote voordelen als je gestopt bent met roken: minder slijm in de ademhalingswegen, je gezondheid verbetert, een frissere adem en je bespaart veel geld.
  • Kies altijd een dag om te beginnen met het stoppen van je verslaving dat niet samenvalt met een emotionele gebeurtenis of stressvolle situatie. Kies een dag dat samenvalt met iets positiefs. Een nieuwe maan is is een goede dag om met je rookverslaving te beginnen stoppen.
  • Ga geen plaatsen vermijden waar er gerookt mag worden. Onder alle omstandigheden wens je de controle over je keuze te behouden. Tenzij je het doet om gezondheidsredenen. 
  • Het is goed dat er altijd een mogelijkheid is om buiten te roken als je dat zou willen tenzij je op het vliegtuig , trein of bus bent.
  • Erken steeds de behoefte om te roken als je die voelt aankomen. Zeg vervolgens tegen jezelf: “ik wil nu echt roken en ik ben vrij om dat ook te doen, maar nu neem ik de beslissing om dat niet te doen”. Als je na een uur opnieuw de behoefte krijgt om een sigaret op te steken, zou je eraan kunnen toegeven. Dat leert jou de acceptatie te geven dat je je bewust kunt gaan roken, maar dit niet altijd hoeft te doen. Door te kiezen om niet te roken op ieder moment dat je er behoefte aan hebt, train je jouw geest om bewuste keuzes te maken.
  • Probeer je verlangen naar een sigaret niet te vervangen door extra te gaan sporten, koffie, chocolade, kauwgom of zelfs door frisdrank te drinken. Het zal op lange duur niet meer werken.
  • Vaak houdt de behoefte om te roken verband met andere dingen. Een rookverslaving is dikwijls gecorreleerd aan het drinken van een kop koffie, een rinkelende telefoon, het aanzetten van de televisie, het wachten op de trein enzovoort. Als deze dingen zich voordoen verschijnt de behoefte om een sigaret op te steken. De volgende keer dat een van deze dingen zoals een kop koffie drinken zich voordoet, maak je de bewuste keuze om even te wachten tot je echt tijd hebt om heel bewust te gaan roken. Je kunt ook jezelf aanwennen om op een andere plaats te gaan roken dan dat je gewend bent dit te doen. Dat verbreekt de link met je onderbewuste en maakt je keuze om te gaan roken nog meer bewuster. 
  • Laat telkens de behoefte om te roken eerst heel sterk worden voordat je beslist om een sigaret te nemen. In feite heb je de vrije keuze om te roken, maar je stelt het nog even uit tot je echt ongemakkelijk gaat voelen. Wees je ervan bewust op welke plek je lichaam gespannen, nerveus of geïrriteerd aanvoelt. Het is belangrijk om echt door te voelen hoe sterk je behoefte is om te roken vooraleer je een sigaret opsteekt. De meeste rokers geven al toe bij de minste aandrang en zijn zich niet eens bewust van dat ze een sigaret opsteken. Het is belangrijk om dit patroon te doorbreken.
  • Je kunt het jezelf iets makkelijker maken door steeds een half glas water te drinken op kamertemperatuur elke keer dat je behoefte krijgt op een sigaret. Dit geldt ook voor andere verslavingen.
  • Lichamelijk gezien houdt de aandrang om te roken direct verband met toxines die opgeslagen waren in je bindweefsel en nu in de bloedstroom en lymfe terechtkomen. Hierdoor wordt het bloed wat dikker en dat veroorzaakt irritatie, angst, paniek en nervositeit. In plaats van deze toxines terug te dwingen in het bindweefsel (waar ze de volgende keer  weer uit tevoorschijn zullen komen), zal het drinken van een half glas lauwwarm water je bloed iets dunner maken waardoor deze toxines uit je bloed uit je lichaam verwijderd kunnen worden door de lever, longen en uiteindelijk ook de lymfe. Daardoor wordt de behoefte om te roken steeds minder sterk en zal hij tenslotte helemaal verdwijnen. 
  • TEN SLOTTE: Je rookverslaving of andere verslaving is niet iets vreselijks dat je kwijt moet zien te geraken. Nee bekijk het als een gelegenheid om jezelf te oefenen om je eigen lot bewust in je eigen hand te nemen. Als je het zo kunt bekijken, dan wordt elke verslaving de beste leermeester dat je ooit hebt gehad.

DE EERSTE EN BELANGRIJKE STAP OM TE STOPPEN MET ROKEN  IS JEZELF TOESTEMMING GEVEN OM TE ROKEN.

Maar als je jezelf schuldig voelt omdat je rookt, dan zal het jou weerhouden om te genieten van een sigaret. Het gevolg is dat je onderbewuste jou zal aanmoedigen om nog een sigaret te roken dat je “eindelijk” zal brengen waar je naar op zoek was. Besef dat je niet op zoek bent naar de korte sensatie van het roken, in je onbewuste ben je op zoek naar de verloren vrijheid om je eigen keuzes te maken in je eigen leven. Door vervolgens geen sigaret meer op te stekken ontneem je jezelf ook dit mogelijke gevoel van tevredenheid. Dit verzet tegen roken kan krachtige psychosomatisch processen veroorzaken. Dit staat bekend als de sterke afkickverschijnselen. Depressie, niet meer willen leven, misselijkheid, overgewicht, boosheid, hart- en vaatziekten, een enorm hongergevoel, concentratieproblemen en beven. Weet dat deze verschijnselen alleen optreden als je gelooft dat je er niet zelf voor kan kiezen om te roken.

Nog enkele zaken om de techniek van het stoppen met roken kracht bij te zetten:

  • Krijg je de behoefte om een sigaret op te steken, zeg dan tegen jezelf: “ik wil nu roken”. Dit zal de behoefte aan roken van je onderbewustzijn verleggen naar je bewustzijn en je meer tijd geven om de bewuste keuze te maken of je wilt roken of niet. Een half glas lauwwarm water drinken brengt deze behoefte ook naar je bewustzijn. 
  • Zeg vervolgens tegen jezelf: “ik heb de vrije keus om nu te roken.” Als je jezelf niet helpt te herinneren aan het feit dat je altijd een vrije keus hebt, zal je verslaafde geest nog steeds blijven geloven dat je niet mag roken en gaan rebelleren. Dat is de onderliggende oorzaak dat er afkickverschijnselen zullen ontstaan.
  • Als je de wanhopige behoefte hebt om een sigaret op te steken, erken dan deze behoefte dan door te zeggen: “ik kies ervoor om weer te gaan roken.” Voordat je naar een sigaret grijpt, check dan even of dit echt is wat je wilt. of herhaal tegen jezelf: “ik accepteer op dit moment dat ik wil roken, maar ik kies ervoor om het nu niet te doen.” Bedenk hoe mooi het zou zijn hoe je zou voelen als je uiteindelijk helemaal zou stoppen met roken.

Gebruik deze volgorde van zinnen elke keer als je behoefte hebt om te gaan roken. Dit werkt altijd, want je kunt nooit iets verkeerd doen wat je ook kiest. Er ontstaat geen schuldgevoel. Of je nu besluit om door te gaan met roken of om te stoppen, je bent ‘bewust’ geworden, en je traint je vrije keus. Dat is een noodzakelijke voorwaarde om bewust je leven in eigen hand te nemen. Vele mensen gaan met deze simpele techniek leren om bewustere keuzes te kunnen maken en hebben meer succes om definitief te stoppen met hun rookverslaving. Het maakt niet uit hoe lang het duurt om definitief te stoppen.

Het allerbelangrijkste is dat je op zeer positieve wijze een verandering hebt aangebracht in je manier van denken. Dat is goed voor de houding naar jezelf en ook voor je houding naar anderen toe. Vele anti-rook programma’s tonen aan dat roken slecht is voor je gezondheid en missen daardoor een belangrijk punt. In plaats van rokers te veroordelen, zouden ze deze mensen moeten laten zien wat ze kunnen leren van deze verslaving, net zoals dat geldt voor andere problemen in ons leven.

Deze oefening om bewust te leren kiezen werkt net zo goed voor alle andere verslavingen zoals koffie drinken, slaapmiddelen, chocolade, drugs, alcohol, seks, werk, zout en suiker. Leer deze tekst en oefen je erin als je wenst te stoppen met je verslaving. Veel succes!

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *