Hoe zit het nu met fructose?

294 e1628230959401

Fructose is wel smakelijk, maar toch voorzichtig zijn om niet teveel te consumeren.

Het verband tussen suiker en tandbederf bestaat al lang. Maar denken wij er voldoende over na? Denken we echt dat suiker het zuur afgeeft op de tanden en dat dit de enige factor is? Het is waar dat geraffineerde suiker, ontdaan van zijn begeleidende mantelstoffen zuur is voor het gebit. Dat klopt, maar dat geldt niet voor suiker glucose uit zongerijpte voedingsmiddelen. Fructose daarentegen is een veel moeilijker verhaal en dat ga ik proberen uit te leggen.

Calcium wordt uitgeput in het orale microbioom als we een suikerrijk dieet volgen. Voornamelijk rijk aan geraffineerde glucose en fructose. Door de evolutie heen heeft ons lichaam maar een zeer kleine hoeveelheid fructose nodig om optimaal te functioneren. Echter in veel voedingsmiddelen wordt er veel fructose aan toegevoegd. De lever wordt ermee belast omdat het de fructose moet omzetten in glucose en dat gaat met verlies van vitamine D gepaard. In fruit zit ook fructose, maar bij ons heeft de natuur ervoor gezorgd dat er alleen fruit beschikbaar is tijdens de zomermaanden als er veel zonlicht is dat extra Vitamine D produceert. Tijdens de wintermaanden vind je geen fruit aan onze bomen of struiken. 

Vitamine D is belangrijk voor de bijschildklier en de botopbouw, daarnaast heeft het ook functies voor het hart en het zenuwweefsel. Het vitamine D dat in het lichaam wordt aangemaakt of uit voeding wordt verkregen, is nog niet fysiologisch actief. Pas na enzymatische omzetting in de lever en vervolgens in de nieren verandert het in zijn actieve vorm (calcitriol). Het actieve vitamine D wordt als hormoon via de bloedsomloop naar alle lichaamsweefsels vervoerd. In de darmen bevordert het de opname van calcium, fosfaat en magnesium uit het voedsel. Het wordt gevormd wanneer UVB-straling onze huid raakt en de aanmaak van vitamine D3 uit cholesterol in onze cellen triggert (of, wanneer we vitamine D-bevattend voedsel consumeren, vette vis of eidooiers). Vitamine D is met name belangrijk voor gezonde groei van botten, tanden en spierweefsels. Vitamine D is het signaal voor het lichaam om calcium op te nemen. Dus zonder vitamine D heb je een tekort aan calcium om tanden en botten te versterken.

Deze suiker (geraffineerde glucose en fructose) – en calcium relatie speelt zich af in het lichaam. Overtollige geraffineerde suiker en fructose op bepaalde micronutriënten heeft een interactief effect tussen fructose en vitamine D (en bijgevolg calcium, aangezien het afhankelijk is van vitamine D voor opname en regulatie).

Geraffineerde suiker is giftig en veroorzaakt chronische ziekten en de directe invloed die geraffineerde suiker heeft op bloedglucose en insuline put de bijnieren en de pancreas uit. Lichaamscellen beginnen honger te lijden. Te veel eten en gewichtstoename wordt verondersteld het mechanisme te zijn omdat cellen honger lijden door tekort aan voedende glucose door gebrek aan insuline. De cellen sturen steeds berichtjes naar de hersenen, hey ik heb nog geen schot gehad en de hongerprikkel wordt aanhoudend gestimuleerd. Het teveel gegeten voedsel verteert niet goed en wordt letterlijk opgeslagen in vetcellen, en het teveel aan geraffineerde suikers wordt omgezet in vetcellen. Maar je leest het, gezonde cellen lijden daardoor honger. Het gebeurd ook dat er net teveel insuline wordt uitgescheiden waardoor de cellen hun receptoren sluiten. Insuline is giftig in hoge concentratie. (insulineresistentie). Bij diabetes type 2 spelen er ook nog andere factoren een grote rol. Daar ga ik nu niet dieper op ingaan. 

Maar toenemend onderzoek toont aan dat vitamine D een bemiddelaar kan zijn voor enkele van de schadelijke effecten van suiker (vooral fructose) op onze gezondheid.

Dus wat is de fructose-verbinding?

Wanneer we hoge niveaus van fructose consumeren (in hoeveelheden die meestal worden aangetroffen in gezoete dranken en bewerkte voedingsmiddelen en kleinere hoeveelheden fruit) gebeurt het volgende in de lever: het metaboliseren van fructose  in de lever verminderd de enzymen die verantwoordelijk zijn voor het metabolisme van vitamine D. Het lichaam begint meer vitamine D af te breken terwijl het er tegelijkertijd minder van aanmaakt. En dat zorgt er op zijn beurt voor dat calciumregulatie uit de maling wordt genomen, met minder calcium dat uit ons voedsel wordt opgenomen en in onze botten, tanden en bloed terechtkomt.

Het verband tussen vitamine D-tekort en niet-alcoholische leververvetting (NAFLD) bij zowel kinderen als volwassenen, een aandoening waarbij extra vet zich ophoopt in de levercellen kan te wijten zijn aan overconsumptie van geraffineerde suiker en fructose zonder vitamine D aan te vullen. Dat is reden dat de ayurveda ook geen fruit aanraad tijdens de winterperiode voor mensen die wonen in streken die seizoenen kennen, omdat in fruit veel fructose aanwezig is.

Conclusie: geraffineerde glucose en hoge concentratie fructose put de voorraad vitamine D uit. Bron: Ayurveda en Dr. Steven Lin

Daniël The healthman

Vertrouw op je lichaam en genees jezelf

Je bent veel maar dan je denkt

Warme groet

Fructose is wel smakelijk, maar toch voorzichtig zijn om niet teveel te consumeren.

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *