Hoe zit het nu met fructose?

Fructose is wel smakelijk, maar toch voorzichtig zijn om niet teveel te consumeren.

Hoe zit het nu met fructose?

Fructose is een moeilijk verhaal en dat ga ik proberen uit te leggen.

Calcium wordt uitgeput in ons microbioom als we een suikerrijk dieet volgen. De spijsvertering kan niet optimaal werken met een teveel aan geraffineerde suikers, fructose en zetmelen, die geen voedende waarde meer hebben voor het organisme. 

Door de evolutie heen heeft ons lichaam maar een zeer kleine hoeveelheid fructose nodig om optimaal te functioneren. En veel fructose is ook geraffineerd.

In veel voedingsmiddelen wordt veel fructose aan toegevoegd. De lever wordt sterk belast omdat het de fructose moet omzetten in glucose en dat gaat met een verlies van vitamine D gepaard. In fruit zit ook fructose, maar bij ons heeft de natuur ervoor gezorgd dat het meeste fruit beschikbaar is tijdens de zomermaanden als er veel zonlicht is dat extra Vitamine D produceert en het metabolisme meer fructose kan metaboliseren. 

Vitamine D is belangrijk voor de bijschildklier en de botopbouw, daarnaast heeft het ook functies voor het hart en het zenuwweefsel. Vitamine D, dat in het lichaam wordt aangemaakt of uit voeding wordt verkregen, is nog niet fysiologisch actief. Pas na enzymatische omzetting in de lever en vervolgens in de nieren verandert het in zijn actieve vorm (calcitriol). 

Het actieve vitamine D wordt als hormoon via de bloedsomloop naar alle lichaamsweefsels vervoerd. In de darmen bevordert vitamine D de opname van calcium, fosfaat en magnesium uit het voedsel. Het wordt gevormd wanneer UVB-straling onze huid raakt en de productie van vitamine D3 uit cholesterol (mevalonaat) in onze weefsels triggert, of, wanneer we vitamine D-bevattend voedsel consumeren, vette vis of eidooiers. 

Vitamine D is met name belangrijk voor de gezonde groei van botten, tanden en spierweefsels. Vitamine D is het signaal voor het lichaam om calcium op te nemen. Dus zonder vitamine D heb je een tekort aan calcium om tanden en botten te versterken.

Geraffineerde glucose en zetmeel + teveel fructose, en de calcium relatie speelt zich af in het lichaam. Overtollige geraffineerde suiker en fructose op bepaalde micronutriënten heeft een interactief effect tussen fructose en vitamine D (en bijgevolg calcium, aangezien het afhankelijk is van vitamine D voor opname en regulatie). 

Geraffineerde suiker is giftig en veroorzaakt intoxicatieschokken. De directe invloed van geraffineerde suiker op de bloedglucose en insuline put de bijnieren en de pancreas uit. Lichaamsweefsels beginnen honger te lijden. De neiging ontstaat om nog meer ‘zoet’ te eten. Bijgevolg nog meer geraffineerde suikers, zetmelen en fructose.

Maar toenemend onderzoek toont aan dat vitamine D een bemiddelaar kan zijn voor enkele van de schadelijke effecten van geraffineerde suiker en fructose op onze gezondheid.

Wanneer we hoge niveaus van fructose consumeren (in hoeveelheden die meestal worden aangetroffen in gezoete dranken en bewerkte voedingsmiddelen en kleinere hoeveelheden fruit) gebeurt het volgende in de lever: het metaboliseren van fructose  in de lever verminderd de enzymen die verantwoordelijk zijn voor het metabolisme van vitamine D. 

Het lichaam begint dus meer vitamine D af te breken terwijl het er tegelijkertijd minder van aanmaakt. En dat zorgt er op zijn beurt voor dat calciumregulatie uit de maling wordt genomen, met minder calcium dat uit ons voedsel wordt opgenomen en in onze botten, tanden en bloed terechtkomt.

Het verband tussen vitamine D-tekort en niet-alcoholische leververvetting (NAFLD) bij zowel kinderen als volwassenen, een aandoening waarbij extra vet zich ophoopt in de leverweefsel kan te wijten zijn aan overconsumptie van geraffineerde suiker en fructose zonder vitamine D aan te vullen. 

Conclusie: vermijd extra toegevoegde fructose in voedingsmiddelen, vooral in de donkere periode van het jaar.

Conclusie: geraffineerde glucose en hoge concentraties fructose putten de voorraad vitamine D uit. Bron: Ayurveda en Dr. Steven Lin

Related Articles

Diabetes deel 2

Geheime oorzaken diabetes: dierlijke eiwitten Teveel dierlijk eiwitten: schadelijker dan geraffineerde suiker Geraffineerd suiker en zetmeel is niet gezond. Maar grote hoeveelheden dierlijk eiwitten zijn…

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    1. Dag Maartje. Medical medium van Anthony Williams heeft een waardevolle bijdrage. Hij woont in de tropen. Wij wonen hier in de gematigde streken. Hier is fruit goed tijdens de zomer. in de winter is het iets minder geschikt om in grote hoeveelheden te consumeren omwille van zijn afkoelend effect. Gezonde verzadigde vetten zijn vetten die geen industriële bewerking hebben gehad. Dat is zeer goed voor het metabolisme en het proper houden van de bloedvaten. Op deze website staan er verschillende blogs over dit onderwerp, met vriendelijke groet Daniël