Les 1, Onderwerp 1
In uitvoering

Het beste dieet is er eentje waar je lichaam op reageert

Daniël 24 juli 2022
Les voortgang
0% Afgerond

De voorbereiding

Met deze yoga houding verbeter je de spijsvertering.

!!! Deze yoga houding mogen direct VOOR de maaltijd worden gedaan en 2 uur na afloop van de maaltijd. !!!

Video - Wat moeten we eten? Het beste dieet is er eentje waar je lichaam op reageert.

In deze video vind je de informatie van vandaag. Lees je liever alles wat ik vertel raadpleeg dan de tekst onder de video. 

Opdracht eet een voedende maaltijd

Leg je handen op de buik en tracht ontspannen te ademen. Probeer de
spijsverteringsorganen te voelen.

Vraag jezelf af of de voeding die jij verkiest te consumeren komt van je denkende geest met zijn rationele drang te denken dat hij het beter weet dan wat het lichaam, wilt, of dat je honger en zin voor voedsel een voeling en reactie is op wat er echt speelt in het lichaam.

  • Vertrouw jij de ingeving van het lichaam zelf of ga jij onverminderd door met wat de geest jou vertelt wat je moet eten?

Probeer zo weinig mogelijk te drinken tijdens de maaltijd, tenzij het droge voeding is. Drink een half uur voor de maaltijd en anderhalf uur na de maaltijd. Probeer elke hap voeding door te kauwen voldoende vochtig te maken met speeksel alvorens in te slikken. 

Elke hap is nu ongeveer 30 maal gekauwd, ervaar na de maaltijd wat dit doet in de maag.

1. De voeding die je lichaam van nature wil is de beste voeding.

Tegenwoordig weten we niet meer welk voedsel ons lichaam nog echt voedt en vertrouwen we  ons op diëtisten en wetenschappelijke onderzoeken en we luisteren continue naar alle tegenstrijdige verhalen waardoor we door het bos de bomen niet meer zien. We komen in de problemen op de zoektocht naar de juiste voeding om ons lichaam liefdevol te voeden. We zijn onze innerlijk oriëntatie verloren dankzij ons hectisch bestaan.

Maar heb je al ooit eens bedacht dat de wilde dieren in de natuur niet eens weten wat de gezondheidsdienst ons aanraadt? Deze wilde dieren in de natuur maken zich geen zorgen om een tekort aan ijzer of calcium om nog maar te zwijgen over de dagelijkse hoeveelheid vitaminen dat ze elke dag nodig hebben. En deze dieren hebben geen tekorten. Dieren die in een kunstmatige omgeving leven kunnen net als mensen wel tekorten ontwikkelen. Denk maar aan de dieren in de dierentuin of je eigen huisdier.

We zijn vergeten dat voeding even natuurlijk is als ademhalen, en zelfs dit laatste doen we ook niet goed, we ademen veel te oppervlakkig waardoor we de connectie met ons lichaam niet meer voelen. Dit terwijl de buikademhaling de spijsvertering en darmwerking stimuleert en ons tot rust kan brengen, De buikademhaling is nodig waardoor we weer kunnen leren luisteren naar ons lichaam om te weten welke voeding goed is voor ons. Dieren in de natuur hebben niet afgeleerd om te luisteren naar hun lichaam.

Wat is er gaande?

Wij willen terug luisteren naar ons lichaam en die instructies opvolgen. Mede door de hectische tijd waarin we nu leven, zijn we de voeling met ons lichaam verloren. We kennen de intelligentie van het lichaam niet meer.

Er zijn nu meer zieke en te zware mensen dan ooit tevoren. Uitputtende ziekten nemen pandemische vormen aan. Je lichaam is een ultiem en superieur genie. Je kunt je lichaam volledig vertrouwen, door miljoenen jaren van evolutie weet het lichaam altijd wat het nodig heeft.

De lichaamsintelligentie en het DNA van alle cellen weten precies welke voeding je nodig hebt om je lichaam te voeden en gezond te houden. Je lichaam weet precies wat het nodig heeft om de immuniteit krachtig te houden en de hormoonhuishouding goed te laten verlopen. De lichaamsintelligentie geeft de universele wijsheid weer en zorgt voor bescherming en zelfbehoud van het fysieke lichaam. Voedsel dat door de natuur is gecreëerd bevat alle informatie en energie uit onze omgeving om onze gezondheid te bevorderen en veroudering tegen te gaan. De voeding hoeft geen voortdurende strijd te zijn om te overleven.

Moeten wij eten kiezen op basis van wat voedingsexperts ons vertellen of mogen we vertrouwen op onze lichaamsintelligentie?

Ons lichaam moet zelf kunnen aangeven dat het voldaan is. Mensen met een optimaal gewicht denken niet over eten na. Dieren in de natuur doen dat ook niet. Als het etenstijd is, eten ze en genieten ze, meer niet. Als je emotioneel in evenwicht bent en eet wat je lichaam jou aangeeft, is het lichaam in staat om zelf complexe voedingsstructuren aan te maken. Zo krijg je het ideale gewicht en voel je je prima. Je moet je niet je hele leven afvragen of je iets mag eten of niet. Het is zelfs niet leuk om de hele dag bezig te zijn met afvallen en diëten te volgen die je niet eens lekker vindt.

2. De eerste stap van het verteringsproces is de speekselvorming.

Kauwen voor meer speeksel

Al eens aan gedacht om elke hap dertig keer te kauwen om meer speeksel te verkrijgen? Het is uiterst belangrijk om van je eten te genieten, het moet smaken terwijl het water in je mond komt. De gedachte aan eten stimuleert de speekselklieren. Bovendien stimuleert veel kauwen de hippocampus die vervolgens anti-stresshormonen aanmaakt. Je wordt nu eenmaal rustiger als je geniet van je maaltijd. Een goede speekselvorming is de basis en het begin van een goede spijsvertering. 

Veel speekselvorming beschermt de tanden tegen cariës. Speekselvloed heeft een hygiënische werking voor de mond en het gebit. Speeksel bevat amylase, enzymen die zich richten op de vertering van koolhydraten. Veel kauwen stimuleert tegelijkertijd de productie van spijsverteringsenzymen in de maag en de pancreas. De hersenen hebben een soort optelmechanisme, hoe meer je kauwt , hoe meer spijsverteringsenzymen er worden geproduceerd. Dus het water moet in de mond komen, je moet kunnen genieten en het moet smaken.

Specerijen

helpen jou om te genieten van de smaken en de geuren van je liefdevolle bereide maaltijden, specerijen hebben ook reinigende en zuiverende eigenschappen in het lichaam.

Natuurlijke voeding

Voeding moet natuurlijk zijn, zongerijpte biologische gewassen hebben de voorkeur. Denk eens tweemaal na, voeding is absoluut geen maagvulling. Voeding is bedoeld om je lichaam te voeden en te geven wat het nodig heeft. Dus dat is zeker geen donut of een pak friet bij wijze van voorbeeld. Liefdevol bereide spijzen met heerlijke specerijen en kruiden verteren veel beter. Neem je tijd om rustig en ontspannen te eten. Genieten is het sleutelwoord om een goede spijsvertering op te starten. 

Eet totdat je een voldaan gevoel hebt en luister naar je lichaam. Laat je verstand erbuiten. Die besluit wellicht toch om een toetje te nemen. Een lege maag is ongeveer een vuist groot. Een volle maag is ongeveer drie vuisten groot. Denk aan één deel vloeibaar voedsel zoals soep, één deel vast voedsel zoals groenten en rijst en één deel lucht. Ook de darmflora heeft zuurstof nodig om goed te kunnen functioneren. De maag nooit overvol eten, dat kan nooit goed verteren en creëert veel giftige toxines en afvalstoffen.

Idealiter zorgt genieten voor meer speekselvorming, elke hap wil je zoveel mogelijk ronddraaien om alle sensaties van de voeding te ervaren. Dit leidt naar een voldaan gevoel en specerijen helpen hierbij en stimuleren daarbij het verteringsproces. Het verteringsproces in de maag en de twaalfvingerige darm, het gebied van de leverwerking, zorgt voor warmte en energie. De dikke darm moet altijd verteerde voeding krijgen, dit staat garant voor een goede werking van de darmflora waarbij je ten slotte een lichtheid ervaart in de onderbuik. Als men dit ervaart bij elke maaltijd kan het lichaam terugkeren naar zijn constitutionele gewicht. Dat heet voeling met het lichaam.

De functie van de darmen is belangrijk voor de opname van de voeding en de micronutriënten, nodig om het lichaam te voeden en te onderhouden. Een gezonde darm heeft een efficiënt werkende darmflora voor de synthetisatie van vitaminen (denk maar aan vitamine B12 en vitamine K) en belangrijke voedende stoffen voor het zenuwstelsel.

Wist je ook dat het slijmvlies van de dikke darm verantwoordelijk is voor de aanmaak van de serotonine?

De darmflora maakt voor tweederden deel uit van onze immuniteit. De gezonde darmwerking is het fundament voor onze algehele fysieke en geestelijke gezondheid. De darmflora kan alleen maar gezond zijn als het verteerde voeding ontvangt.

Technieken om bewust te eten.

Al rijdend eten achter het stuur met een gsm in de hand is echt niet gunstig voor de spijsvertering. Eten doe je liefdevol voor je lichaam, een gezellige sfeer, een zacht muziekje, een rustige omgeving zonder televisie. Het genieten wordt versterkt door liefdevolle familieleden of vrienden. Ga rustig zitten op een stoel of in de lotushouding. Blijf na het eten een 10-tal minuutjes rusten zodat het voedsel in de maag de kans krijgt om tot rust te komen, dan kan de maag spier ontspannen, een kwartiertje wandelen heeft hetzelfde effect. Op deze wijze wordt ons voedsel op een voedzame manier opgenomen.

Neuropeptiden (boodschappers) bepalen waar het voedsel naartoe gaat. Wat we eten en hoe we eten speelt een belangrijke rol voor de opname van de voeding.

3. Wat moeten we eten

Gezonde voeding is voeding dat de natuur heeft voorzien voor de mens. Natuurzuivere biologische gewassen die door de zon zijn gerijpt. Lichtenergie in de voeding. Deze voeding heeft een ‘soort streepjescode’ dat het lichaam kan herkennen, omdat het zo ontworpen is door de natuur. Het lichaam zit zo logisch in elkaar! Het lichaam weet dankzij deze streepjescode waarvoor de voeding moet dienen en op welke plaats in het lichaam het moet gebracht worden. 

Voeding is geen maagvulling, maar dient om het lichaam op de juiste wijze te voeden.

Dit is een belangrijk gegeven te weten omdat je vanuit deze logica kunt begrijpen wat er met je lichaam gebeurt als het geen voeding krijgt dat door de natuur is ontworpen. Nochtans produceert de natuur het voedsel in overvloed voor ons. 

Industrieel bewerkte voeding met toevoegingen heeft deze natuurlijke streepjescode niet meer van zongerijpte gewassen. Daarom heeft de spijsvertering problemen met het herkennen van dit voedsel als voeding voor het lichaam. Het produceert giftige toxinen in de spijsvertering als gevolg ervan. Bijvoorbeeld, als je voeding behandelt met bewaarmiddelen, hoe kan het dan op natuurlijke wijze verteren in het maag-darmkanaal?

Door onze bewerkte voeding en verkeerde levensstijl gecombineerd met emotionele instabiliteit gaan we ons lichaam langzaam vergiftigen dat daardoor ziek wordt. Het lichaam krijgt geen energie meer om zich te ontgiften, deze energie dat in zongerijpte voeding met de natuurlijke streepjescode wel aanwezig is. 

Zongerijpte voeding en emotionele stabiliteit is genezing van lichaam en geest. Luister naar je lichaam en neem de signalen die het geeft serieus. Het lichaam weet wat het nodig heeft, het buikgevoel is niet metaforisch, je kunt het letterlijk voor waarheid houden. Buikcellen hebben niet geleerd te twijfelen aan hun denkwijze.

4. Hoe zit het met het drinken?

Het drinken van veel water is één van de oorzaken van de ontwikkeling van overgewicht en obesitas, nierziekten en mineralenverlies. Het drinken van te weinig water is eveneens zeer ongezond en leidt naar uitdroging op celniveau. Drink dus meer bij warm weer, grote inspanningen, sport, stress en als je urine echt geel is. Negeer nooit het dorst signaal van het lichaam, dorst is het signaal dat het lichaam water nodig heeft.

Gefilterd schoon water op kamertemperatuur is het ideaal. Idealiter is een half uur voor de maaltijd (zeker voor het ontbijt), een glas lauwwarm water te drinken en twee uur na de maaltijd nog een glas. Dat stimuleert het spijsverteringsvuur.

De maag maakt zich leeg van water als je gaat eten, dat duurt ongeveer een half uur. Dan pas eten! Het is niet aan te bevelen om tijdens de maaltijd te drinken, tenzij de voeding uiterst droog is zoals brood bijvoorbeeld.

Als je drinkt tijdens de maaltijd worden de spijsverteringsenzymen teveel verdund, denk maar aan het speeksel, de enzymatische sappen van de maag en van de pancreas. Het gevolg is dat de maagwerking grondig wordt verstoord als de voeding te vochtig is door teveel te drinken. Omgekeerd is droog voedsel absoluut niet gunstig voor de spijsvertering, in dit geval moet men een beetje bijdrinken. Denk aan één vuist vloeibaar voedsel, één vuist vast voedsel en één vuist lucht.

Elke dag 2 à 3 liter water drinken is gevaarlijk voor je gezondheid, tenzij het een hittegolf is of men intense inspanningen levert zoals duursport, zwaar werk en andere. In herhaling, luister naar je lichaam als het een dorstprikkel geeft.

Risico’s van teveel drinken: het ontregelt de waterhuishouding van het lichaam, het lichaam kan op den duur geen dorstprikkel meer geven en dat wordt gevaarlijk als je een dag niet drinkt. Veel drinken leidt onvermijdelijk tot zout en mineralenverlies door overmatig urineren en dat kan eveneens gevaarlijk zijn. Mineralen en zout zijn belangrijk voor de hormoonhuishouding en de immuniteit. Er ontstaat teveel afkoeling van de nieren en de bijnieren, zelfs als je het warm drinkt. De bijnieren gaan verzwakken en teveel drinken is een cofactor voor bijnieruitputting.

Door het vele vocht in het bloed wordt de hormoonhuishouding verstoort, hormonen worden eveneens verdund en kunnen moeilijker hun boodschappen doorgeven aan de weefsels en cellen. De vorming van goede stoelgang kan problematisch worden. Het verlies van mineralen en zout leidt tot algemene verzwakking van de cellulaire immuniteit waarbij het lichaam problemen krijgt om toxines, afvalstoffen en verzuring op natuurlijk weg te elimineren.

Drink ook nooit ijskoud, dit creëert een shockeffect in de maag, de enzymen kunnen hun werk niet doen, met het gevolg dat de voeding niet goed verteert en er meer toxinen gevormd worden die lichaamscellen gaan beschadigen. De maag moet altijd warm blijven om verstoring van de spijsvertering te voorkomen. Koude dranken en ijskoud voedsel verstoort de maagwerking, en de darmflora heeft eronder te lijden, er ontstaat overgroei van destructieve bacteriën en gisten door onverteerde voeding. Als het lichaam een dorstprikkel geeft,  wilt het schoon helder water, geen frisdrank of groentesappen of dranken met voedsel in.

5. Hoe herkent het lichaam de informatie uit voedsel?

Het lichaam wilt voeding ervaren door het te proeven. De smaakpapillen geven de ervaring van zuur, bitter, zoet, zout, scherp en wrang (samentrekkende smaak). Smaken kunnen goed opgenomen worden als de mond voldoende vochtig is door voldoende  speekselvorming. Het is de onmiddellijke chemische reactie door voedsel met water in de mond.

Elke dag opnieuw moet het lichaam deze zes smaken kunnen ervaren.

De zes smaken

De spijsvertering creëert dan zijn eigen smaken op celniveau als het de zes smaken heeft gekregen. Deze smaken na vertering zijn zoet, zuur en scherp, en deze smaken worden door het plasma opgenomen (de genietingen van het lichaam zelf). De zes smaken op de tong waarnemen zorgen voor een goede spijsvertering, de smaken na de vertering worden goed door het bloed opgenomen. Dan pas ga je jezelf energieker en levendiger voelen.

Dit leidt naar een voldaan gevoel dat de immuniteit stimuleert, dit in tegenstelling tot een verzadigd en opgeblazen gevoel waar je alleen moe van wordt. De zes smaken leiden jou naar een voldaan gevoel, het water komt in je mond.

Na de genieting komt er vervolgens kracht en warmte, doordat de voeding goed verteert en de lever deze voeding ontvangt om dit lichaamseigen te maken. Bij dit hele proces wordt de voeding gescheiden van het restafval. De pancreas en de dunne darm inclusief de twaalfvingerige darm spelen hierbij een cruciale rol. Als de voeding goed is verteerd zal de werking van de peristaltiek van de dikke darm goed zijn en dat geeft je een licht gevoel, je kunt dan sowieso ook goed gronden.

Goede voeding is tevens belangrijk voor spirituele en cognitieve ontwikkeling. Het bewustzijn heeft de zonne-energie van de voeding nodig om goed te ontwikkelen. Maar: in onze cultuur stoppen we allerlei giftige lichaamsvreemde stoffen in onze voeding dat de natuurlijke streepjescode van de voeding aantast. Het lichaam krijgt problemen om dit voedsel te herkennen en lichaamseigen te maken. Het worden voedingsmiddelen die niet bijdragen tot een goede gezondheid.

We geven ons lichaam niet de juiste voeding waardoor het nog meer verzwakt, je stopt je lichaam vol met allerlei giftige stoffen en de meest absurde zaken die voor voeding moeten doorgaan. Giftige stoffen in de voeding die de natuurlijke smaken vervalsen. Daarmee bedrieg je jouw eigen lichaamsintelligentie dat op zijn beurt verward en bedrogen wordt door de foute informatie van bewerkte voeding.

Levend voedsel leidt tot meer leven, dood voedsel leidt tot meer dood, zo simpel is dat.

6. Wat doen we fout?

We hebben in onze cultuur een kunstmatige voedingsomgeving geschapen met nadruk op zuur, zoet, zout. Denk maar aan bijvoorbeeld het zout op frietjes, frietjes die zoet zijn van smaak. Daarbij is de zure smaak van ketchup gemaskeerd door een grote hoeveelheid suiker dat eraan toegevoegd is. De mayonaise heeft toevallig ook een zoete smaak.

De vleeswaren hebben ook een zoete smaak voor het lichaam. Ten slotte bevat frisdrank zeer veel schadelijke zuren, en deze worden eveneens gemaskeerd door de grote hoeveelheden suiker die daaraan zijn toegevoegd. Als je jouw lichaam alleen maar zoet, zuur en zout geeft, raakt het uit balans en ontstaan er tekorten!

De maag geeft een signaal naar de hersenen, ‘hey ik heb de smaken bitter, scherp en wrang nog niet ontvangen, geef me nog eens een schot eten’, in de hoop dat het de ontbrekende smaken zal krijgen. Het lichaam wilt de ontbrekende smaken proeven om te kunnen genieten. Maar het krijgt deze smaken niet door onze eetcultuur dat ziekmakend werkt.

Zo streven we langzaamaan naar een verzadigd gevoel, de maag wordt volgestopt met zoet, zout en zuur. Een overvolle maag kan onmogelijk een voldaan gevoel geven, het geeft juist een opgeblazen gevoel omdat de voeding niet goed kan verteren. Het is teveel gecombineerd met gebrek aan maagsappen. Ons lichaam is niet gemaakt om de maag proppensvol te eten. Dit is de grote oorzaak van veel spijsverteringsproblemen. Er worden veel afvalstoffen gevormd in de spijsvertering (onverteerde voeding is afval geworden) waardoor er een destructieve bacteriële en schimmel overgroei ontstaat die veel toxines gaan produceren. Dit mede door het gebrek aan de reinigende smaken bitter, scherp en wrang in onze voeding.

Als je jouw lichaam de zes smaken laat ervaren krijg je alle vitale voedingstoffen binnen, stoffen die van de zon afkomstige micronutriënten. De voeding verteert en ziekteverwekkers krijgen geen kans om de spijsvertering te verstoren.

Alle energie op onze blauwe planeet is afkomstig van de zon en ons lichaam bestaat uit deze energie. Vitale voedingstoffen zijn stoffen van energie van de zon die de zes smaken opleveren vanwege hun fysiologie, je hoeft dit niet te weten hoe dit gevormd wordt, als je maar weet dat de zes smaken jou een voldaan gevoel geven waarbij je evolueert naar het ideale gewicht volgens jouw conceptieconstitutie.

Veel zongerijpte natuurvoeding bevatten dikwijls meer dan één smaak. 

De zeven kleuren

Ik wil daar nog iets belangrijks aan toevoegen, namelijk de zeven kleuren. De zeven kleuren zijn energiesoorten uit het kleurenspectrum van het zonlicht dat te zien is in de regenboog. Vitale voedingstoffen worden gevormd door trillingsfrequenties van deze zeven kleuren uit het spectrum van het zonlicht. Jouw chakrasysteem heeft ook deze zeven kleuren.

Het rode licht heeft de kortste golflengte en via oranje, geel groen blauw indigo gaan we naar violet dat de langste golflengte heeft. Iedere kleur heeft zijn energetische voedende waarde voor het lichaam.

Maar in onze cultuur is de nadruk vooral op de kleuren wit-beige en bruin. Denk maar aan aardappels, brood en vlees. Er is te weinig kleur op het bord, het oog wilt ook wat.

Dit éénzijdig gekleurd dieet met bovendien een gebrek aan scherp, bitter en wrang doen je lichaam hunkeren naar andere dingen en het risico op verslavingen vergroot.

De zes smaken en zeven kleuren zijn de medicatie van de natuur voor een gezonde immuniteit en hormoonhuishouding waarbij het verouderingsproces omgedraaid wordt.

Na de maaltijd

Neem je tijd om te rusten.