Wat kun je eten om voldoende vitaminen en mineralen binnen te hebben om je gezondheid te versterken?

283

Hoi allemaal, vandaag enkele adviezen om je gezondheid te versterken. Januari en februari zijn de maanden dat influenza aan de beurt is. Tegenwoordig heet influenza ook corona. Na het consumeren van goede voeding, de dagelijkse routine respecteren en emotioneel evenwicht cultiveren kun je specifieke grondstoffen die de weerstand versterken terugvinden in volgende voedingswaren.

1- Foliumzuur of Vitamine B11. Deze vitamine is belangrijk  voor je rode bloedcellen en de synthese van DNA en RNA. Verder stimuleert deze vitamine de stofwisseling van eiwitten. De natuurlijke vorm wordt overigens flaat genoemd. Deze vitamine vind je voornamelijk in tarwekiemen, bladgroenten, asperges, rapen, avocado, broccoli, noten, bonen en champignons.

2-Vitamine C helpt je weerstand te verhogen als je eveneens voldoende flavonoïden binnenkrijgt. Ik vele groenten en vruchten zitten trouwens beide elementen in een goede verhouding. Pure vitamine C innemen is niet gezond en raad ik af. Deze vitamine vind je tijdens de winterperiode terug in bladgroenten, koolgewassen zoals spruitjes, rode kool, boerenkool e;a. Ook in paprika’s,peterselie, spinazie, waterkers. in veel fruit zit ook vitamine C en flavonoïden, maar zelf eet ik tijdens de koude winterperiode geen fruit omdat fruit met een hoog waterelement afkoelend werkt. fruit is voor de zomerperiode. Met de seizoenen meegaan en eten wat het seizoen aanbiedt is ook belangrijk om je gezondheid sterk te houden.

3-Vitamine D, ons zonneschijn vitamine. Voornamelijk het ultraviolet B helpt het lichaam bij de synthese van deze vitamine. Belangrijk hiervoor is dat je lichaam voldoende LDL cholesterol bevat. Tijdens de winter is er niet zoveel zonlicht, maar gelukkig heb ik in mijn vetweefsel een grote voorraad zitten nog van de voorbije zonnige zomer en herfst. Vitamine D vind je in boter; alfalfa spruiten, fenegriek, koningskaars en ogentroost. Ook in sommige vette vissoorten zoals vette makreel, zalm. Maar ik ben vegetariër en in veel vis zit verontreiniging door de vervuiling van onze oceanen. Wat ik kan aanraden is vitamine D3 van cressana. Afkomstig uit korstmos, waterkers en brandnetel. Zonder vulstoffen. Bovendien bevat dit product ook vitamine K2, ook belangrijk bij de botopbouw. Het is een een zuiver natuurlijk product met een hoge trillingsfrequentie om tijdens de winter je weerstand te verhogen. 

4- Carotenen en Vitamine A. belangrijk om de slijmvliezen van de luchtwegen te ondersteunen. Helpt bij de synthese van eiwitten, de groei van botten en het gezichtsvermogen. Als je lichaam veel carotenen binnenkrijgt via de voeding kan het zelf naar behoefte vitamine A synthetiseren. Gedroogde abrikozen, alle groenten met de kleuren geel, oranje en rood bevatten zeer veel carotenen. Zorg voor kleur in je maaltijd, ik denk nu bijvoorbeeld aan pompoen, worteltjes, paprika, zoete aardappel enzovoort. Carotene vind je ook in donkergroene bladgroenten terug.

5- Vitamine E vind je terug in plantaardige vetten en oliën. Het beschermt omegavetzuren tegen oxidatie. Olie van eerste koude persing nooit blootstellen aan verhitting en licht. Vele pitten, zaden, noten, granen bevatten behoorlijke hoeveelheden vitamine E

6- IJzer heb je nodig voor de hemoglobine en de zuurstofvoorziening voor het lichaam. Samen met vitamine en andere mineralen versterkt het ook de weerstand.  Goed opneembaar ijzer vind je terug in vele graansoorten, noten, gedroogde abrikozen, peulvruchten, algen en bladgroenten. Ook in chocolade (pure vorm) is er veel goed opneembaar ijzer. 

7- Selenium is een mineraal dat bijdraagt aan een optimale immuunreactie en paranoten zijn een prima leverancier. Je hebt niet meer dan drie tot vijf paranoten per dag nodig om aan de benodigde hoeveelheid selenium te komen. Selenium vind je ook in granen, koolgewassen, champignons, uien, knoflook en kelp.

8- Zink vind je in cacao. Extra pure chocola kan dus meehelpen om je weerstand een boost te geven. vele pitten, zaden, granen bevatten dit mineraal dat belangrijk is om je weerstand hoog te houden. Groenten zoals doperwten, spinazie, linzen, spliterwten bevatten eveneens zink in benodigde hoeveelheden. 

9- Koper is ook een belangrijk mineraal voor je weerstand. Van nature vind je koper terug in pitten, zaden en cacao.

Tot slot: Vitaminen en mineralen werken pas goed opgenomen als de spijsvertering goed werkt. De opname van vitaminen en mineralen verbeter je door voldoende goede verzadigde vetten te consumeren zoals ghee, cacaoboter of kokosvet. Verzadigd vet heeft ook de eigenschap om voedingsstoffen doorheen de myelineschede van de zenuwen te transporteren om zo zenuwcellen te voeden. Zenuwweefsel is het enige weefsel in het lichaam dat niet rechtstreeks gevoed wordt door het bloed. en nog iets, eenzijdige inname van een vitamine of mineraal werkt averechts en kan vergiftiging veroorzaken. Gezondheid versterken betekent altijd dat je jouw lichaam voorziet van alle vitaminen en mineralen uit een gezond eetpatroon. Dit betekent aandacht aan de zeven kleuren en de zes smaken. Eet zo gevarieerd mogelijk. Eenzijdigheid verzwakt de gezondheid.

Daniël The Healthman

Vertrouw op je lichaam en geen jezelf

Je bent veel meer dan je denkt

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *