Wist je dat je tijdens de slaap je lichaam kunt ontgiften en zuiveren?

241 e1628058766796

Een goede slaap is belangrijk

Het ontgiftend vermogen van je lichaam tijdens de slaap

Een goede slaap is belangrijk om je lichaam te ontgiften en je overdag fit te voelen. 

De algemene gezondheid en een goed werkende algemene gezondheid en detox- en recyclingsysteem hangt af van een goed slaapritme. Desondanks merk ik dat er zeer veel mensen op regelmatige basis tot ‘s nachts opblijven. Het kan soms wel eens gebeuren dat je laat op bent door een of andere reden, maar als dit regelmatig gebeurt is dit niet echt gezond. Een goede slaap begint altijd tijdens de uren voor middernacht, vandaar dat uren voor middernacht ook dubbel tellen. In de ayurveda wordt daar enorm veel belang aan gehecht. Op tijd gaan slapen, rond tien uur ‘s avonds en op tijd opstaan rond zes uur in de ochtend is echt ideaal voor je gezondheid en het ontgiftingswerk van je lichaam.

Maar een goede slaap is eveneens afhankelijk van een goed werkende spijsvertering, een gezonde dikke darm en goed functionerende bijnieren, schildklier en de thymus. De spijsverteringsorganen en de hormoonhuishouding worden op hun beurt bestuurd door uiterst precieze cyclische patronen van dag en nacht ofwel het circadiaans ritme. Meestromen met de natuurlijke ritmen zijn universeel om alle processen in het lichaam evenwichtig te laten verlopen. Dit alles zorgt ervoor dat de hormoonhuishouding en de homeostase van ons lichaam in evenwicht blijft. Het overtreden van deze universele levenswetten zijn mede de grootste oorzaak van onze ziekten die we kennen en beroven ons van vitaliteit en levenslust. Het gevolg is dat we sneller gaan verouderen.

De biologische klok

We hebben in ons lichaam een soort biologische klok waar vele lichaamsprocessen aan gerelateerd zijn. Een mooi voorbeeld hiervan is dat de pancreas de meeste spijsverteringsenzymen aanmaakt rond het middaguur. Vandaar dat het ideaal is als we rond het middaguur onze grootste maaltijd consumeren. Deze maaltijd kan dan goed verteren omdat rond het middaguur vele maagsappen en enzymen echt actief zijn. De darmen ontvangen verteerd voedsel en er is een goede resorptie van voedingstoffen. Een ander voorbeeld dat eveneens door de biologische klok wordt gestuurd is de productie van cortisol en adrenaline door de bijnieren in de ochtend. De adrenaline is bedoeld om je lichaam wakker te laten worden en in beweging te brengen. De cortisol zal de spijsvertering opstarten. Het slijmvlies van de dikke darm zal beginnen met serotonine te produceren die vervolgens de cortisolspiegel in het bloed weer in balans brengt. Tegelijkertijd gaat de serotonine de gehele spijsvertering activeren. Naarmate de namiddag en avond vorderd zal de pijnappelklier de serotonine omzetten in melatonine. Vervolgens brengt melatonine de spijsvertering en het lichaam weer in rust, vandaar dat ‘s avonds een grote maaltijd eten echt niet gunstig is voor het lichaam. Het kan niet goed meer verteren.

Zowel serotonine als melatonine zijn de grote spelers in de biologische klok van de mens. 

Deze biologische klok heeft zijn centrum in de hypothalamus en pijnappelklier, en van daaruit wordt de gehele hormoonhuishouding georchestreerd. We hebben anatomisch gezien een accuraat 24 uurs ritme die we dienen te respecteren om gezondheid te kunnen creëren. Echter in onze geïndustrialiseerde wereld hebben velen onder ons een verstoring van de serotonine en melatonine cyclus in hun lichaam met alle gevolgen van dien. Het lichaam functioneert niet goed en er is energie tekort. Dat is herkenbaar voor velen. Dit wordt veroorzaakt door verschillende factoren.

Geïndustrialiseerd bewerkt voedsel met veel chemische lichaamsvreemde stoffen, geraffineerde oliën en geharde vetten, verstoren zonder pardon de darmflora. 

Het darmslijmvlies wordt geïrriteerd waardoor er onvoldoende productie is van serotonine. Voortvloeiend ontstaat er automatisch een tekort aan melatonine. De spijsvertering en daarmee samenhangend de productie van serotonine kan ook door andere oorzaken verstoort worden. Ik denk bijvoorbeeld aan negatieve emoties, zoals angst, machteloosheid, woede en ook negatieve stress. Deze emoties verstoren de darmwerking enorm. De spijsvertering wordt eveneens verstoord door ‘s avonds te lang op te blijven en in de ochtend te lang in bed te blijven liggen.

Elke verstoring van de spijsvertering geeft het risico op tekort aan melatonine. Want om melatonine te produceren hebben we serotonine nodig dat in het slijmvlies van de dikke darm wordt geïnitieerd.

Een goede slaap geeft de algemene gezondheid en zijn detox- en recyclingsysteem een oppepper

Voldoende slaap is belangrijk voor het goed functioneren van lichaam en geest en geeft de algemene gezondheid en detox- en recyclingsysteem een krachtige boost. De slaap kan onderverdeeld worden in twee delen, voor middernacht en na middernacht, tijdens de twee uur voor middernacht vinden de belangrijkste processen voor vernieuwing en zuivering plaats, en in deze periode komt de diepteslaap voor of de genaamde schoonheidsslaap. Diepte slaap duurt ongeveer een uur, meestal een uur voor middernacht. Deze slaap is droomloos en wordt ook gekenmerkt door een daling van zuurstofopname van ongeveer 8%. Het gevolg is dat het lichaam zeer diep kan ontspannen en rusten. Deze fysiologische rust is tot 3 x intenser dan de slaap na middernacht als de zuurstofopname weer begint te stijgen.

De diepteslaap is verantwoordelijk voor de aanmaak van groeihormonen, die voor het herstel, celdeling en vernieuwing van ons lichaam zorgen en ons daarbij jong houden.  Maar door te lang op te blijven wordt dit proces verstoort. Het lichaam en de geest gaat uiteindelijk lijden aan oververmoeidheid. Melatonine reguleert samen met de groeihormonen de apoptose of de natuurlijke celdood, en is bijgevolg een belangrijk hormoon om je lichaam jong te houden.  Melatonine vertelt aan een bepaald gen uit het DNA van elke cel wanneer het tijd is om af te sterven en vervangen te worden door een nieuwe cel.  Als er niet genoeg melatonine afgegeven wordt, omdat je de dagelijkse cycli niet respecteert en je spijsvertering niet verzorgd, komt de normale geprogrammeerde celdeling in gevaar en kunnen zich direct kankercellen gaan vormen. Deze kankercellen gaan een eigen leven leiden omdat het ontgiftingsproces van het lichaam ook verstoord is door een slecht werkende spijsvertering. Er ontstaat opstapeling van toxines en afvalstoffen. 

Als het melatonine niveau in het bloed hoog genoeg is, kan het lichaam zichzelf regenereren, vernieuwen, ontgiften en verjongen. De bijnieren geven ‘s avonds na 10.00 uur geleidelijkaan meer cortisol vrij. Deze cortisol is echter bedoeld om het lichaam van energie te voorzien om zich te kunnen ontgiften tijdens de slaap en om mentaal de impressies van de dag te verwerken. Maar als we niet slapen na tien uur ‘s avonds, gaan we deze energie gebruiken en verspillen om er activiteiten mee te doen. Vervolgens krijgt het lichaam onvoldoende energie om na middernacht het echte ontgiftings werk in samenwerking met de lever goed te kunnen doen. Geleidelijkaan zijn we niet meer in staat om negatieve emoties te verwerken en worden we prikkelbaarder. 

De grote rol van de lever om het lichaam te ontgiften

Veel bloed uit de hersenen wordt na middernacht gezuiverd door de lever, dit proces wordt verstoord als je nog wakker bent. De lever is een orgaan dat tijdens de nacht het meest actief is. Het respecteren van het dag- en nachtritme zorgt voor een betere spijsvertering, een goede slaapkwaliteit, betere bijnierwerking en goed functionerende cardiovasculair systeem.

Bij een goede slaap zal de lever veel schadelijke stoffen uit het bloed filteren, neutraliseren en via de gal af geven aan de spijsvertering. De darmflora doet de rest. De lymfe verzameld tijdens de slaap ook veel schadelijke stoffen en is voor 80% verbonden met de darmen. het gebied in de buik heeft de grootste microbiële agentia. Tijdens de slaap wordt dus je algemene gezondheid en detox- en recyclingsysteem weer opgebouwd en sterker omdat je lichaam ontgift en zuivert. Daarom dat het aan te raden is om op tijd op te staan.  Lichaamsbeweging in de ochtend activeert de darmperistaltiek en stimuleert ons lichaam alle schadelijke afvalstoffen en toxines samen met de stoelgang uit te scheiden. Als we te lang blijven liggen wordt dit natuurlijk proces van afscheiding verstoord en gaan we ons zwaarder en suffer voelen met minder energie.

Er is nog een belangrijk orgaan die het lichaam tijdens de nacht meehelpt met het ontgiften, en dat is de huid. Daarom is het goed om je in de ochtend te douchen, alles wat de huid uitscheid is wateroplosbaar en dan ben je het ook kwijt, dat is goed voor je lichaam. Bij te lang in bed liggen loop je een groot risico dat de uitgescheiden afvalstoffen terug worden opgenomen door de huid en weer in het lichaam terechtkomt.

Conclusie: melatonine is de grote basis voor een goede nachtrust en gezondheid, voor meer vitaliteit en een lang leven. Melatonine is afhankelijk van de productie serotonine overdag in de spijsvertering en daarvoor is het raadzaam dat we de dag- en nacht cyclus respecteren. Het beste gezondheidsadvies dat je maar kunt krijgen is: op tijd naar bed en op tijd opstaan.

Enkele tips om beter in te slapen: Vermijd zoveel mogelijk kunstlicht en zeker geen blauw licht van computers of gsm voor het slapen gaan. De productie van melatonine wordt daardoor stopgezet. Eet geen volle maaltijd voor het slapengaan, maar evenmin ook niet met honger gaan slapen, eet een hap of twee, of een volwaardige snack. Zorg ervoor dat je slaapruimte stikdonker is voor maximale productie van melatonine en volledige rust in je ogen. Zorg eveneens dat er geen spiegels in je slaapruimte aanwezig zijn. Spiegels weerkaatsen niet alleen zichtbare lichtfrequenties maar ook andere frequenties die de nachtrust kunnen verstoren. 

Val overdag niet in slaap, een dutje of wandelen na het middagmaal is wel goed.

Doe veel lichaamsvriendelijke beweging overdag. Zorg eveneens voor een goede matras en bedkwaliteit. Laat je lichaam net voor het slapengaan eerst een beetje afkoelen, dat helpt je om beter in te slapen. Zet telefoon, wifi en andere stoorzenders uit. Kijk naar geen spannende thrillers  of negatieve beelden op televisie net voor het slapengaan. Doe ontspannende dingen zoals yoga, meditatie, het kijken naar kunst of natuur met een rustig muziekje op de achtergrond. Drink natuurlijk ook geen stimulerende dingen tijdens de avond, laat je lichaam kalmpjes ontspannen en tot rust komen.

Neem meer voeding en specerijen met een hoog tryptofaangehalte.

Probeer geen slaapmiddelen gebruiken (alleen maar als noodgeval). Verzorg je spijsvertering en je dikke darm en tryptofaanrijke voeding consumeren. Tryptofaam is een aminozuur dat aan de basis ligt van serotonine. Deze stof vind je voornamelijk veel in pompoenpitten, granen en notenmelk, bieslook, .paardenbloem, alfalfa spruiten, venkel, spinazie, wortels, bleekselderij,  snijboontjes, witloof, peulvruchten (vooral kikkererwten), rijp fruit, bananen, pure chocolade, verschillende groenten enzovoort.

Specerijen zoals kurkuma, kaneel, saffraan en curry bevatten ook veel tryptofaan

Goede vetstoffen zijn vooral boter, kokosvet, nodig om zetmelen beter te verteren.

Eiwitten vind je vooral in peulvruchten, sommige groenten, zaden, granen en noten.

Tijdens de dag eet je zoveel mogelijk groenten gekookt of bereid. Gekookte voeding is voorverteerd  en veel beter voor de totaliteit van de spijsvertering, daarom dat op dit moment ook driekwart van de wereldbevolking dagelijks 3x kookt. Daar zitten veel opneembare vitaminen in die vrij uit de cellulose van de plantendelen zijn gekomen, vitamine C, B5, B11 of foliumzuur, helpen je cortisolwaarden samen met serotonine te normaliseren. Sommige supplementen bieden soelaas zoals Ginseng, Rhodiola, Tulsi (Ocimum sanctum), zoethoutwortelextract, Valeriaan en Magnolia. Ze zijn ook werkzaam tegen bijnieruitputting. Algemeen vermijd je geraffineerde voedingsmiddelen, want deze zijn echt niet gunstig voor het slijmvlies van de dikke darm. 

Let op volgende zaken

Elektrische verlichting op de werkvloer heeft te weinig lux (100-300 lux) in vergelijking met het niveau van natuurlijk daglicht (zelfs op een donkere winterdag is er nog een verlichtingssterkte van 1000 lux). Natuurlijk licht houdt je biologische klok op scherp, deze klok wordt regelmatig bijgezet en het lichaam maakt hierbij gebruik van een aantal signalen die vanuit zintuigen worden doorgegeven. Het netvlies van de ogen geven het belangrijkste signaal om het lichaam te vertellen hoe laat het is.

Het natuurlijk licht wordt via de zenuwbanen van de ogen naar de visuele cortex gevoerd en zo naar de endocriene klieren zoals de hypothalamus en de epifyse. Deze gaan op hun beurt de de innerlijke klok gaan synchroniseren met het circadiaans ritme ofwel het dag- en nachtritme. Dit heeft direct invloed en stimulatie van bepaalde hersenstructuren waaronder ook de amygdala en de cerebrale cortex (hersenschors). Dit verhoogt de alertheid, en stimuleert de productie van de serotonine die in de avond kan omgezet worden in melatonine dat je lichaam weer ontspant en in rust brengt.

Tijdens de winter is het zeker belangrijk om je voldoende aan (dag)licht bloot te stellen, overweeg de aanschaf van volspectrumlampen, ook aan te bevelen voor mensen die overdag in donkere ruimtes moeten werken. Zorg voor voldoende ramen in je woning voor maximale lichtinval. Let erop dat je cholesterolwaarden niet te laag is, te weinig cholesterol verstoort de hormoonhuishouding en bijgevolg het goed kunnen doorslapen. Sommige delen van de hersenen bestaan uit meer dan 50% cholesterol, en deze stof is zeer belangrijk voor het goed functioneren en het beschermen van de zenuwcellen. Dan kunnen zenuwcellen zich beter ontspannen en dat bevordert de slaapkwaliteit.

Leven volgens het dag en nachtritme is ook de beste garantie dat gezonde mensen ook gezond blijven. Je hoeft  alleen maar te luisteren naar de subtiele boodschappen dat je lichaam je steeds geeft. De intelligentie van elke lichaamscel volgt het dag en nachtritme.

Het is natuurlijk veel gemakkelijker om een virus of bacterie de schuld te geven van de verkoudheid, griep of bacteriële ziekte die je hebt opgelopen, dan toe te geven dat je onregelmatige slaappatronen of het eten van veel te veel industrieel bewerkt voedsel, verkeerde voedselcombinaties of junkfood en frisdrank, en de reden waarom je dit doet, er iets mee te maken zouden kunnen hebben met je opgelopen ziektesymptoom.

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *