Osteoporose

Osteoporose of botontkalking

De functie van de botten

Het skelet omvat alle botten en gewrichten van het menselijk lichaam. Botten geven structuur aan ons lichaam. Het dragende deel van het bot kun je zien als de schors dat het beenmerg omsluit. Ligamenten, pezen, kraakbeen en het bindweefsel verbinden en stabiliseren de botten. Samen met de skeletspieren laten de botten en de gewrichten gecontroleerde fysieke bewegingen toe. Tevens bieden ze bescherming aan de interne organen van het lichaam. Zo beschermen de ribben bijvoorbeeld de pleuraholte, dat het hart en de longen omhult. In het botweefsel liggen verschillende mineralen in een specifieke verhouding opgeslagen. Met name calcium en fosfor die de botten sterk houden. Het bewegingsapparaat is het dankbaarste deel van het lichaam, wat betreft het bepalen van conflicten. Het bot behoort tot het nieuw mesodermaal kiemblad dat aangestuurd wordt vanuit het hersenmerg.

Het rode beenmerg in de botten produceert de meeste bloedcellen, inclusief erytrocyten of de rode bloedcellen, leukocyten of de witte bloedcellen en trombocyten of de bloedplaatjes. De meeste beenderen van de ledematen bevatten voornamelijk geel beenmerg, dat voor het grootste deel uit vet bestaat. Als het lichaam echter grote hoeveelheden bloed verliest wordt geel beenmerg omgezet in rood beenmerg, om de productie van bloedcellen veilig te stellen. Osteocyten of volgroeide botcellen en osteoblasten of onvolgroeide botcellen zijn de belangrijkste bestanddelen van het bot. Osteoblasten zijn botopbouwende cellen die ook het callus vormen, wat nodig is voor botherstel. Het buitenoppervlak van de botten wordt bedekt door het botvlies of het periost, dat tot het ectodermaal kiemblad hoort. Bij de gewrichten, die ter plaatse worden verbonden met ligamenten en pezen, is er geen periost. Gewrichten zijn namelijk afgedekt met kraakbeen. Het stevige kraakbeenoppervlak vermindert wrijving tijdens de beweging van de gewrichten.  Het kraakbeen wordt bedekt door het perichondrium, het equivalent van het periosteum dat de botten bedekt. Osteoporose heb je in het bot, een bot dat weefsel verliest en daardoor zwakker wordt. 

Het biologisch conflict bij osteoporose

Het biologische conflict dat verband houdt met de botten en gewrichten is een ernstig eigenwaardeinbreuk conflict of verlies van eigenwaarde. Het kraakbeen, gewrichtskapsel, slijmbeurs, de pezen en ligamenten alsook het lymfevatenstelsel en de bloedvaten correleren met een mild eigenwaardeinbreuk conflict. Een ernstige eigenwaardeinbreuk is onderliggend aan osteoporose.

Een afname in botmassa wordt gewoonlijk osteoporose ofwel broos bot genoemd

De conventionele geneeskunde beweert dat osteoporose gekoppeld is aan een afname van de oestrogeenproductie bij vrouwen na de menopauze. De theorie van een correlatie tussen botverlies en oestrogeendeficiëntie is zuiver hypothetisch, omdat er postmenopauzale vrouwen zijn die geen osteoporose hebben en er vrouwen zijn die osteoporose hebben voordat ze de menopauze ingaan. Mannen krijgen ook osteoporose, net als kinderen, maar mannen en kinderen hoeven niet met regelmaat ‘botdichtheid testen’ te ondergaan, omdat zij niet worden beschouwd als een ‘risicogroep’. Osteoporose bij mannen blijft ook onderbelicht omdat het niet past in de definitie van een vrouwelijke aandoening, veroorzaakt door een tekort aan oestrogeen. Mannen kunnen ook aan ernstige eigenwaardeinbreuk conflicten lijden met osteoporose tot gevolg.

Vanuit GNM – Germaanse geneeskunde – oogpunt duidt osteoporose op een aanhoudend gegeneraliseerd eigenwaarde-inbreuk conflict, dat het grootste deel van het skeletsysteem beïnvloedt. De gestage botontkalking wordt veroorzaakt door continue, vaak subtiele nuances in je eigenwaardeinbreuk conflict, waardoor meer bot wordt afgebouwd dan opgebouwd. Gebaseerd op de relatie psyche-hersenen-orgaan, heeft osteoporose bij postmenopauzale vrouwen niets te maken met een verminderde oestrogeenproductie of een calciumarm dieet, maar eerder met de houding van de vrouw ten opzichte van het ouder worden en de veranderingen die gepaard gaan met de menopauze. Zoals zich minder aantrekkelijk voelen, het gevoel niet langer nodig te zijn, een laag libido, voelen dat je dingen van vroeger niet zo goed meer kunt. Het is allemaal subjectief natuurlijk. Maar het lichaam reageert op het subjectieve innerlijk voelen. Mannen kunnen deze innerlijke subjectieve ervaring van ‘minder zijn’ ook ervaren als ze op pensioen gaan of in de andropauze terechtkomen. 

In samenlevingen waar vrouwen en mannen op een natuurlijke manier ouder worden, zonder de westerse ‘anti-aging’ hype, lijden oudere mannen en vrouwen niet aan osteoporose. Deze oudere  mensen voelen zich nuttig in de maatschappij en kunnen hun ervaring doorgeven aan de jongere generatie. 

Het spreekt voor zich dat de diagnose osteoporose en de bijbehorende angst voor een ‘verlammende ziekte’, kan bijdragen aan extra eigenwaardeinbreuk conflicten, die kunnen leiden tot een chronische aandoening en zelfs botkanker. Interessant om te weten is dat voornamelijk in Azië, en ook in het Andesgebergte, oude mensen enorm gewaardeerd worden. Daar is osteoporose vrijwel onbekend. In grote families hebben de oudsten een vaste plaats en meestal het laatste woord. Ze worden gerespecteerd door de jongere generaties. Het behoud van eigenwaarde en zelfvertrouwen op hoge leeftijd is een maatschappelijke en individuele opgave. Dit is waarom we de GNM tijdig moeten bestuderen!

De conflictactieve fase

Tijdens de conflictactieve fase is er weefselafname – osteolyse – in de botten. Het gaat ongemerkt omdat het geen pijn doet. Het komt ook niet snel tot een breuk omdat het botvlies als een zwachtel werkt. Dit geld niet voor de heupen en het bekken. Daar komen breuken wel veel sneller voor door osteoporose. Er wordt gezegd dat men de heup breekt door te vallen, maar in werkelijkheid breekt men de heup waardoor men valt. Soms kun je tijdens de conflictactieve fase een verminderde stofwisseling hebben met eventueel wat koudegevoel. Bij zeer zware conflictactiviteit ontstaat verminderde bloedaanmaak – hematopoëse – in het beenmerg, bloedarmoede.

De genezingsfase 

De genezingsfase gaat gepaard met een verhoging van de stofwisseling.  Deze extra warmte is nodig om een ontsteking in gang te zetten waarbij stafylokokken geactiveerd worden die nodig zijn voor het botherstel of weefselopbouw van het bot. Dit gaat samen met de zwelling en pijn dat men heeft in de wervelkolom, armen, schouders en de benen. Veel mensen blijven hangen in de conflictactieve fase, soms kortstondig afgewisseld afgewisseld met korte genezingsfases. Osteoporose is afbouw van het botweefsel dat niet stopt omdat men conflictactief blijft

Enkele voorbeelden uit het archief van Dr. Hamer

Iemand wordt met pensioen gestuurd en voelt zich plotseling oud en nutteloos: “Nu ben ik afgedankt”. Wanneer kinderen het huis uitgaan kan de vrouw zich afvragen: “Welk nut heb ik nog?” Dit leidt naar een zware eigenwaardeconflict met botafbouw in de conflictactieve fase = osteoporose. Herstel en pijn in de genezingsfase indien het conflict en zijn sporen worden opgelost.

Er zijn enkele mechanisch factoren die osteoporose versnellen

Als botten geen belasting meer dragen worden ze ook afgebouwd tot het noodzakelijke. Gebrek aan voldoende lichaamsvriendelijke beweging is dus een mechanische factor. Botmassa – net als spiermassa – houdt zich in stand en blijft sterk door dagelijkse beweging. Oefening en training op lichaamsvriendelijke wijze. . Sport beoefenen en een mooiere spiertonus dragen trouwens veel bij om je eigenwaarde hoog te houden. Men mag zich wel niet onder druk laten zetten.

Inname van cortisone over langere tijd is niet gezond: steroïden remmen de weefselopbouw en bevorderen botafbraak. 

Slechte voeding: vooral geraffineerde zaken zoals suiker schaad de botstofwisseling. Het komt ook voor dat een zinvol biologisch speciaalprogramma van de schildklieren ook een oorzaak kan zijn van osteoporose, zie het artikel over de schildklier.. 

Therapie

Conflict achterhalen en zo goed mogelijk reëel oplossen! 

Affirmaties: “Adieu jeugddroom!” “Wat telt, is de innerlijke wereld, ik streef naar wijsheid en een sterk karakter!” “Ik ben sterk en moedig”.

Beweging: vooral krachttraining.

Krachtige massages met warme olie. 

Basische voeding. Wit meel en suiker vermijden. Natuurlijke vitamine D 

Koudgeperste plantenolie, visolie. Haal calcium uit groenten en kruiden zoals brandnetels (maak er soep van). 

Thee: paardenstaart, brandnetel, groene haver, alsem.

In de reguliere geneeskunde worden bisfosfonaten gegeven, wat vanuit de 5 biologische natuurwetten totaal zinloos en zelfs schadelijk is. 

Voor de menopauze en de andropauze is het wijselijk om deze nieuwe levensfase te verwelkomen. Een nieuwe levensfase waarin het bewustzijn zich volledig kan ontplooien, een nieuwe tijd die aanbreekt om jouw bijeengesprokkelde levenswijsheid en kennis vorm te geven. De hoogste versie van het allerhoogste visioen dat je ooit hebt gehad over wie je werkelijk bent tot uitdrukking te brengen. Een hogere chronologische leeftijd bereiken is mooi. 

Cofactoren die osteoporose kunnen verergeren

1- Het is belangrijk dat je spijsvertering voldoende vet opneemt 

De spijsvertering heeft gezonde onbewerkte verzadigde vetten nodig om mineralen en vitaminen goed te kunnen opnemen en in te bouwen. Het metabolisme hangt af van de werking van de spijsvertering om goed te functioneren. Dat geldt dus ook bij de weefselvernieuwing of het herstel van de botten. Als er niet genoeg calcium uit de voeding kan worden opgenomen, wordt het voor het lichaam moeilijker. Verzadigd vet is ook belangrijk voor de goede productie van cholesterol en gal. Gal is nodig om de spijsverteringsenzymen van de pancreas te activeren en de opname van voedingstoffen zoals calcium te stimuleren.  

2- Cafeïnevrije koffie wordt gemaakt van koffiebonen

Deze koffiebonen zijn meer zuurvormend dan gewone koffiebonen. Van deze sterke zuren is aangetoond dat ze vaker aanleiding geven tot brandend maagzuur en aandoeningen zoals osteoporose, glaucoom en reumatische artritis erger maken. Cafeïnevrije koffie is echt niet lichaamsvriendelijk, je bent beter met gewone koffie.

3- Cola en frisdrank

Het drinken van coca cola en frisdrank kan uiteindelijk leiden dat er meer fosfaatstenen worden gevormd. Om het zure fosfaat te neutraliseren, dat gemakkelijk de nieren zou kunnen beschadigen, onttrekt het lichaam extra calcium, magnesium en andere mineralen uit het lichaam om het verzurend effect te kunnen neutraliseren. Dit belemmert de genezingsfase van osteoporose. Groene groenten zijn rijk aan goed opneembaar calcium en magnesium. Om 1 glas cola te neutraliseren heeft het lichaam tot 30 glazen water nodig. Kies om water te drinken in plaats van cola of frisdrank. De aanwezigheid van fosfaten creëert een zuur milieu in het lichaam dat letterlijk een aanslag is op de calciumreserves van het lichaam. Wees bewust dat calcium zich bindt aan fosfaten en zo calciumfosfaat kristallen vormt. 

4- Symptoombestrijding

Het onderdrukken van de symptomen met behulp van farmaceutische medicijnen of andere medische behandelingen ondermijnt de ontstekingsreactie van het lichaam. Ontsteking is altijd een genezingsfase. Het lichaam heeft die ontstekingsreactie nodig om zichzelf te helen en te redden. Vele aandoeningen zijn ontstekingsreacties van het lichaam en het herstel van osteoporose hoort daar ook bij.

We geloven ook dat ons lichaam hulp van buitenaf nodig heeft om te overleven. Deze innerlijke negatieve dialoog waarin we ons eigen lichaam niet vertrouwen, verstoort het normale metabolisme van het lichaam waardoor toxische afval moeilijker kan afgebroken worden. Samen met de giftige stoffen van farmaceutische medicijnen werkt dit verzuring van het lichaam in de hand. Dit is ook een aanslag op de calciumreserves van het lichaam. Het gebruik van antidepressiva – prozac – heeft ook als bijwerking osteoporose. 

5- Consumptie van teveel dierlijk eiwit

Het feit dat het gebruik van te veel eiwit meer in verband wordt gebracht met ernstige gezondheidsproblemen dan het gebruik van te weinig eiwit, wordt zelden of nooit meegenomen in de eiwit discussie. Teveel dierlijke eiwitten hebben een sterk verzurend effect op het lichaam. Anatomisch is onze spijsvertering niet aangepast om grote hoeveelheden dierlijke eiwitten te verteren. Ik zeg niet dat je vegetariër moet worden, geniet rustig van je stukje vis of vlees, maar met mate. Er is een verschil met mensen die met mate of bijna nooit dierlijk eiwit van vlees, gevogelte, vis, eieren en zuivelproducten gebruiken en niet aan eiwittekort lijden. Algemeen hebben ze minder last van onze typische welvaartsziekten. Vooropgesteld dat ze voldoende en gevarieerd fruit, groenten, granen, peulvruchten samen met noten en zaden eten. Er bestaat geen wetenschappelijk bewijs dat een eiwittekort aantoont bij mensen die nooit of bijna nooit dierlijke eiwitten eten. 

6- Melk en zuivel zijn grote boosdoeners bij osteoporose en tandbederf

We krijgen nog steeds te horen dat we bij een calciumgebrek meer koemelk moeten drinken, want dat bevat veel calcium. Dit geldt voor alle zuivel. Er wordt ons echter nooit verteld dat het lichaam eerst de fosfor uit de melk moet halen om het goed te kunnen verteren. Om die fosfor te kunnen verwerken en verwijderen hebben we calcium nodig. Omdat er in koemelk meer fosfor dan calcium zit, wordt het benodigde calcium uit onze calciumreserves gehaald. Dit feit alleen al maakt melk tot een voedingsmiddel dat juist calcium tekort veroorzaakt. Het probleem met koemelk is dat de verhouding calcium, magnesium en fosfor anders is dan bij de mens, en bovendien is het nog eens gebonden aan grote hoeveelheden caseïne. Het skelet van een koe moet een gewicht torsen van 300 tot 400 kilogram, bij de mens is dit veel minder. Koemelk en zuivel hebben een verergerend effect op osteoporose.

Koeien houden hun hele leven lang sterke botten en tanden door de opname van calcium uit gras en planten dat ze eten. Alle grote dieren zoals gorilla’s, olifanten, giraffen hebben ook geen last van osteoporose. Zo nu en dan likt een koe aan een kalksteen, maar dit is zeker niet genoeg om ze te voorzien van de grote hoeveelheden calcium, die ze nodig hebben om hun zware skelet in stand te houden. Als melk de belangrijkste bron van calcium was voor volwassen dieren, dan zou moeder natuur zeker een manier bedacht hebben om ze hun hele leven te voorzien van melk. Maar in werkelijkheid hebben ze alleen in het prille begin van hun bestaan beschikking over melk.

7- Het verhaal van zout

Te weinig natuurzout of het gebruik van geraffineerd zout heeft een verergerend effect op osteoporose. Geraffineerd zout bevat niets dat goed is voor je lichaam. Het veroorzaakt juist veel gezondheidsproblemen. Het enige zout dat ons lichaam goed kan verteren en opnemen in het metabolisme en de botopbouw is onbewerkt en ongeraffineerd zout. Ik denk hierbij aan bergzout, zeezout, het zwarte zeezout van Hawaï, Keltisch zeezout of steenzout – Himalayazout. Zout kan alleen maar door het lichaam gebruikt worden als het doordringt in voedsel, dat wil zeggen dat het vocht uit ons fruit, groenten, peulvruchten en granen het zout moet kunnen oplossen. 

Geraffineerd zout is droog zout in een niet-geïoniseerde vorm. Dat veroorzaakt alleen maar hevige dorst – een signaal dat er een intoxicatieshok is is in het lichaam. Geraffineerd zout verstoort de osmotische waterhuishouding en wordt opgestapeld op de verkeerde plaats. Doe bij elke maaltijd een beetje natuur zout op, de smaak van het eten wordt versterkt. Het voedsel moet heerlijk van smaak zijn, maar is van zichzelf niet zout. Ongeraffineerd zout verwijdert het teveel aan zuur uit je lichaam. Er is ongeveer 27% van al ons zout in het lichaam opgebouwd in de botten. Zout is dus enorm belangrijk.

8- Opgelet met mineralensupplementen 

De meeste minerale samenstellingen bevatten calcium carbonaat en zink picolinaat. Deze colloïdale deeltjes worden opgenomen in de bloedstroom en vervolgens in de verschillende delen van het lichaam opgeslagen. Deze depots kunnen ernstige mechanische en structurele schade toebrengen. Veel gezondheidsproblemen, waaronder osteoporose, artritis, nierstenen, galstenen, hersenziekten e.a. verergeren als gevolg van het opnemen van grote hoeveelheden van zulke metaal mineralen. Wees voorzichtig. Ionische in water oplosbare mineralen is de betere keus. Beter is ook om biologisch geteeld voedsel te consumeren, deze zijn rijk aan goed opneembare mineralen en dat merk je aan de betere smaak van dit voedsel. Denk eraan om steeds voldoende verzadigd vet te consumeren dat de opname van mineralen stimuleert. 

9- Gebrek aan rechtstreeks zonlicht

Rechtstreeks zonlicht zorgt voor voldoende vitamine D – op voorwaarde dat je geen zonnebrandcrème insmeert of zonnebrillen draagt. Luister altijd naar je lichaam, het geeft altijd aan wanneer het genoeg zonlicht heeft gehad. Vitamine D is eveneens belangrijk voor het herstel en onderhoud van het botweefsel. De beste supplementen van vitamine D zijn afkomstig van korstmossen. Artificiële supplementen van vitamine D zijn moeilijker opneembaar door onze spijsvertering. Deze synthetische vitamine D wordt toegevoegd aan vele voedingsmiddelen en is echt niet zo gezond voor het lichaam, in grote hoeveelheden is het zelfs giftig en veroorzaakt het problemen met de nieren.  

10- Niet oplosbare vezels zoals zemelen

Niet oplosbare vezels zorgen ervoor dat er een abnormale versnelling van voedsel doorheen de darmen ontstaat waardoor er een verminderde opname van voedingstoffen is. Het eten van voeding met ruwe vezels verhindert de opname van calcium, fosfor, magnesium, suikers, eiwitten, vetten en vitaminen. De fytaten uit de vezels binden zich aan mineralen en zorgen ervoor dat er een slechte opname ontstaat van voedingsstoffen. Zemelen belemmeren de calciumopname uit ons voedsel en beroven het lichaam van zijn calciumreserves. Zemelen beroven het lichaam ook van zink, wat in feite ook belangrijk is bij de opbouw en onderhoud van de botten. 

Planten die ondersteunend zijn bij de genezing van osteoporose als het biologisch conflict is opgelost

Preventie en ondersteuning door minerale rijkdom: 

Fyto-oestrogenen die de botafbraak remmen en door de basis omegavetzuren die de opname van calcium in de weefsels bevorderen: 

Bambusa arundinacea of bamboe

Borago officinalis of borage (olie)

Camellia sinensis of chinese camellia

Centella asiatica of aziatische waternavel

Chlorella pyrenoidosa

Cimicifuga racemosa of zilverkaars (postmenopauzaal)

Equisetum arvense of heermoes

Fucus vesiculosus of blaaswier

Glycine max of sojaboon (isoflavonen postmenopauzaal)

Humulus lupulus of hop (postmenopauzaal)

Lepidium peruvianum of de maca plant

Linum usitatissimum of vlasbloem (lijnzaadolie)

Lithothamnium calcareum of algen

Macrocystis pyriferae of algen

Medicago sativa of luzerne

Oenothera biennis of teunisbloem (olie)

Perilla frutescens (olie)

Polygonum aviculare of gewoon varkensgras

Polygonum cuspidatum of japanse duizendknoop

Pueraria lobata of kudzu plant (postmenopauzaal)

Spirulina platensis

Taraxacum officinalis of paardenbloem

Trifolium pratense of de rode klaver (postmenopauzaal)

Triticum aestivum of tarwe (olie)

Urtica dioica of de grote brandnetel

Met dank aan: Caroline Markolin https: //LearningGNM.com Arjen Lievers https://www.germaansegeneeskunde.nl/index_ziekten_gnm/
Björn Eybl, zielsoorzaken van ziekte: ISBN: 978-3-85052-299-1 Ik kan dit boek aanbevelen om zelfstudie te doen, je kunt het op internet gratis downloaden.
Dr. Geerd Ryke Hamer

Dr. Andreas Moritz

Related Articles

Diabetes deel 2

Geheime oorzaken diabetes: dierlijke eiwitten Teveel dierlijk eiwitten: schadelijker dan geraffineerde suiker Geraffineerd suiker en zetmeel is niet gezond. Maar grote hoeveelheden dierlijk eiwitten zijn…

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    1. Dag Maartje, het is belangrijk om aandacht te geven aan voedsel dat zuiver en puur is, dat betekent niet bewerkt en ook niet geraffineerd. In oorspronkelijke staat zoals de natuur het bedoeld heeft voor de mens. Bij osteoporose is het zeer belangrijk om zuurvormend voedsel te mijden. teveel dierlijke eiwitten is eveneens zuurvormend. verder zou ik zeker aandacht geven wat je lichaam wilt eten. Op het gevoel afzonder bemoeienis van het verstand. Met vriendelijke groet Daniël